Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#121 - Masker

Ik gaf het snoep aan de kinderen en vroeg aan Hans hoe het met zijn vader was. “Prima, hij had al heel snel weer een baan, nu alweer vijf maanden, en voelt zich helemaal op zijn plaats.” Het was bijna veertig jaar geleden, laatste jaar middelbare school. Mijn ego zei me dat ik de verantwoordelijkheid niet aankon, dat ik voor mezelf moest kiezen, en dat dat een verstandig besluit was. En later heb ik altijd mijn geweten gesust: alles was toch goed gekomen, iedereen was toch gelukkig. Maar altijd als ik Hans zag – en meer nog toen hij zelf een gezinnetje kreeg – besefte ik wat een ongelooflijk stomme zak ik was. “Goed om te horen. Hij verdient het.” Hans liep weer met zijn kinderen mee, ik deed de deur achter hem dicht en kon mijn masker weer afzetten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, je produceert hetzelfde effect op mij als @Elyse doet. Ik wil weten wat zich in jullie hoofden afspeelt om de teksten te schrijven die jullie schrijven. Je laat me weer eens met het volgende enigma achter. (terechtgekomen)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Intrigerend. Als je Hans slechts van achter een masker kan bekijken, heb je niet de durf om hem rechtstreeks aan te kijken. Je geheim is nog veilig bij jou, wat het ook is. Ik lees je twee keer, maar moet iets missen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, @marlie, dank voor het commentaar. Als ik jullie zou vertellen hoe oud Hans is, zou dat het raadsel oplossen?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je 't zo vraagt ... :!: een flitsende gedachte, de 'ik' heeft destijds een meisje zwanger gemaakt, heeft als biologische vader nooit zijn verantwoordelijkheid genomen en het meisje is uiteindelijk getrouwd met een ander. 'Ik' ziet Hans met kinderen, waarvan 'ik' spijt heeft dat het niet zijn kleinkinderen zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, de versie van @marlie lijkt plausibel, dan zou Hans zijn zoon zijn en de 'ik' erkentelijk naar de man die met het zwangere meisje trouwde. Dit echter: [“Prima, hij had al heel snel weer een baan, nu alweer vijf maanden, en voelt zich helemaal op zijn plaats.”] staat voor mij gevoelsmatig in contrast met elkaar. Zou hij de Hans zo vaak tegenkomen dat hij weet dat zijn opvoedvader iets is overkomen? Hoofdpijn krijg ik van je. ;)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien Mili, zijn Hans' opvoedvader en bio-vader later, door toeval of niet, collega's geworden en werd de opvoedvader ontslagen. Hans kent de 'ik' als een vroegere collega van zijn vader. ... 't is maar een gedacht, mijn jongste zoon zegt dat ik veel te veel nadenk, zeker over de onmogelijkste zaken ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, stel je zoon gerust, ik denk dat je goed nadenkt. Maar zijn ze dan allemaal in hetzelfde dorp blijven wonen en zo?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, @Mili, helemaal goed, maar die zin van Hans... Mijn idee was dat de opvoed- en bio-vader elkaar al van kindsaf kennen, en dat Hans zijn bio-vader uitsluitend als oude vriend van zijn opvoedvader kent. Wat ik wilde (maar waarschijnlijk kan dat veel beter) is dat Hans onbevangen over zijn opvoedvader praat (en dus niets van het geheim weet) en daarbij aangeeft dat het goed met hem gaat, waarna de biovader zijn 'erkentelijkheid' nog kan laten doorschemeren. Of Hans en zijn biovader altijd bij elkaar in de buurt hebben gewoond, nu toevallig bij elkaar in de buurt wonen, of dat de biovader moedwillig een huis in de buurt van Hans heeft gezocht, dat weet ik niet.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Intrigerend. Als je Hans slechts van achter een masker kan bekijken, heb je niet de durf om hem rechtstreeks aan te kijken. Je geheim is nog veilig bij jou, wat het ook is. Ik lees je twee keer, maar moet iets missen.
Ik las het als een metaforisch masker. Zo'n gezicht waarachter je je gevoelens verbergt.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'A bland face' , uitdrukkingloos, was een eerste gedachte die ik verdrong. Een Halloween rondgang waar kleine (re) kinderen in mee gaan, zoals in dit geval, slaat beter aan met een masker. Of deze gedragen wordt door de vierders of door de bewoner vh huis doet er niet toe. Het masker hoeft niet noodzakelijk griezelig te zijn. En om heel eerlijk te zijn, Halloween wordt in Belgie nauwelijks tot niet gevierd.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond dit zeer korte verhaal intrigerend, en Milli en Marlie puzzelden het uit. Ook ik had veel vragen. Vaak wordt er gewaarschuwd tegen het oproepen van vragen zonder antwoorden te geven. Toch geef je subtiele hints weg. Ik voelde me op het verkeerde spoor gezet door het werkeloos zijn, dacht dat daar het schuldgevoel vandaan kwam en dat hij Hans misschien ontslagen had.