Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#119 Weg

'Uw smaak zal wel iets veranderen,' zei de tandarts. Helena lag achterover in de stoel en kon niets terugzeggen, ook niet als ze dat had gedurfd. Hij kreeg gelijk, na de achteruitgang van haar gehoor en zicht, was ze een groot deel van haar smaak kwijtgeraakt. 'Je zintuigen verliezen is een wrede inleiding naar de dood,' zei ze tegen Maarten, terwijl ze onderweg waren om een gebitsbakje te kopen. 'Tja, mamsie, je wordt ouder,' was zijn reactie, 'maar je gaat nog lang niet dood, hoor.' Hij parkeerde zijn auto voor de drogist en hield galant de deur voor haar open. 'Ik heb je toch wel netjes opgevoed,' zei ze. Hij kneep haar zacht in haar wang. 'Tot zo,' zei hij, 'ik ga nog even tanken en dan haal ik je over tien minuten weer op.' Hij was niet teruggekomen. Tijdens de condoleance stond ze recht tegenover de kist. Ze schudde de hand van de mensen die afscheid van Maarten wilden nemen. Soms gaf iemand haar een zoen. De rij mensen was net een gordijn, een gordijn tussen haar en Maarten: open, dicht - open, dicht. In haar hoofd zat ook een gordijn, dat bleef gesloten.Tot de crematieplechtigheid, toen scheurde het open. Ze zag hem weer liggen in de wieg, kruipen, lopen, fietsen, de eerste schooldag. Ze miste hem. Toen al. Gelachen hadden ze bij de eerste zwart-wit film die na het afspelen versneld werd teruggespeeld. Het brood werd van plakjes weer een heel brood, mensen liepen ruggelings terug. Ze zag hem in zijn soldatenpak dat later werd ingeruild voor een kantoorpak. Zijn schutterigheid tijdens het voorstellen van Harm. Was het al zeven jaar geleden dat die twee getrouwd waren? Of was het nog maar zeven jaar geleden? De tijd leek stuk. Harms stem haperde toen hij de regels voorlas uit Maartens favoriete gedicht van Armando: Je kunt niet meer weg 's morgens te bedenken dat je niet meer weg kan gaan. Het was haar schuld. Ze had die dag niet over de dood moeten praten.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, Krachtig verhaal met plot. Niet de ouder maar het kind sterft en de moeder blijft achter in bijgeloof, sterk eind. Ook de dichtregel mooi ingelast. De openingszin vind ik voor dit verhaal matig, want te druk te veel informatie. Maak er 1 beeld/detail van, desnoods in twee zinnen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goh Willemina, wat een pakkend verhaal. De oudere vrouw met de achteruitgang van de zintuigen die ze klaarblijkelijk sereen aanvaardt, krijgt de dood van haar zoon te verwerken. Niets kan erger zijn. Mooi invoelend geschreven. Ik hoop dat het verhaal op fictie berust? :(

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, Eigenlijk geef ik deze reactie vanuit mijn leerproces: show, don't tell. Vandaar dat het misschien nergens op slaat. [quote= Uw smaak zal wel iets veranderen, zei de tandarts, tegen wie Helena op dat moment, achteroverliggend in de stoel, niets terug kon zeggen, had ze het gedurfd. Hij kreeg gelijk, na de achteruitgang van haar gehoor en zicht, was ze een groot deel van haar smaak kwijtgeraakt.=quote] M.i. is deze alinea overbodig voor de kern van het verhaal. Tijdens de condoleance stond ze recht tegenover de kist Voor deze zin geldt hetzelfde. Uit de context blijkt wel dat er sprake is van een condoléance. Als ik toepas wat ik probeer onder de knie te krijgen, zou je verhaal hier en op meerdere plaatsen sterker worden. Zeg me als mijn redenering niet klopt, en graag dan ook waarom. Met mijn eigen leerproces in het schrijven (incl de reacties op het forum bij mijn inzendingen) in mijn hoofd, was ik geboeid door je verhaal. Fijne dag verder, Connie

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Opmerking: De eerste zin heb ik veranderd in twee zinnen, naar aanleiding van de feedback van janpmeijers. De originele zin was als volgt: Uw smaak zal wel iets veranderen, zei de tandarts, tegen wie Helena op dat moment, achteroverliggend in de stoel, niets terug kon zeggen, had ze het gedurfd.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, puik en ook verrassend verhaal door de wending die het neemt. Ik heb vragen. Altijd maar vragen. ;-) Is gelegenheid tot condoleren normalerwijze niet na de crematie? Ik ken het zo, niet andersom maar wellicht is men daar vrij in. Wat is het verband tussen je smaak verliezen en het klaarblijkelijk trekken van tanden en kiezen gezien het gebitsbakje? Daar hoort toch een kunstgebit in? Dat woord viel trouwens als een kei, voor mij.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het een mooi verhaal, een ontroerend gegeven en daarom had ik misschien liever het stukje over de tandarts wat kleiner willen zien. Mooi gevonden om zo de dichtregels te gebruiken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel, heel compleet verhaal zo even in een paar honderd woorden; knap gedaan. De inleiding klopt wat mij betreft; geeft aanleiding om over de dood te praten en schetst een beeld van de hp. En juist door het rustige begin komt je wending zo hard binnen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=ccscharl]@Willemina, Eigenlijk geef ik deze reactie vanuit mijn leerproces: show, don't tell. Vandaar dat het misschien nergens op slaat.
M.i. is deze alinea overbodig voor de kern van het verhaal.
Deze alinea geeft een beeld van hp: leeftijd (bij benadering), karaktertrek (had ze het gedurfd)
Tijdens de condoleance stond ze recht tegenover de kist Voor deze zin geldt hetzelfde. Uit de context blijkt wel dat er sprake is van een condoléance. Als ik toepas wat ik probeer onder de knie te krijgen, zou je verhaal hier en op meerdere plaatsen sterker worden. Zeg me als mijn redenering niet klopt, en graag dan ook waarom.
Condoleance zou ik weg kunnen laten maar ik wil ermee aangeven dat er verschil zit (in tijd) tussen de condoleance en de crematieplechtigheid.
Met mijn eigen leerproces in het schrijven (incl de reacties op het forum bij mijn inzendingen) in mijn hoofd, was ik geboeid door je verhaal. Fijne dag verder, Connie
Ik zit zelf nog midden in het leerproces, Connie, en, zoals ik onder jouw inzending schreef, ik heb ook nog moeite met het verschil tussen show en tell. Bedankt voor het lezen en voor je commentaar :) , groet, Willy

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrukwekkend verhaal, Wilhelmina. Ingehouden en sereen verteld.
Dankjewel, Nel. Groet, Willemina

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, puik en ook verrassend verhaal door de wending die het neemt. Ik heb vragen. Altijd maar vragen. ;-) Is gelegenheid tot condoleren normalerwijze niet na de crematie? Ik ken het zo, niet andersom maar wellicht is men daar vrij in. Wat is het verband tussen je smaak verliezen en het klaarblijkelijk trekken van tanden en kiezen gezien het gebitsbakje? Daar hoort toch een kunstgebit in? Dat woord viel trouwens als een kei, voor mij.
'Puik' - ik blijf het een mooi compliment vinden. Dankjewel, Mili. Bij ons (in het hoge noorden) vindt de crematie plaats ná de gelegenheid tot condoleren. Je hebt (hoogst waarschijnlijk) geen kunstgebit - had je die wel dan had je deze vraag/vragen vast niet gesteld - of je neemt me (weer eens) in het ootje. :nod: Ik vond - en vind - het wel een aardig woord: 'gebitsbakje', zo heerlijk alledaags, en je leest er, ten onrechte, zelden iets over in een verhaal of boek ;) Dank voor je reactie

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het een mooi verhaal, een ontroerend gegeven en daarom had ik misschien liever het stukje over de tandarts wat kleiner willen zien. Mooi gevonden om zo de dichtregels te gebruiken.
Dankjewel, Maddbrug. Ik begrijp wat je bedoelt maar ik heb het zo geschreven om te benadrukken dat iemand zomaar uit het volle leven gerukt wordt. Ik vind dat het tweede deel benadrukt wordt door het alledaagse van de tandarts en het kopen van het gebitsbakje in het eerste deel. Zoals het in het dagelijks leven ook gebeurt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel, heel compleet verhaal zo even in een paar honderd woorden; knap gedaan. De inleiding klopt wat mij betreft; geeft aanleiding om over de dood te praten en schetst een beeld van de hp. En juist door het rustige begin komt je wending zo hard binnen.
Bedankt voor je mooi commentaar, Schrijvenmaar. Daar ben ik blij mee.