Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#118 Bij ons in de Jordaan

Als radertjes in een machientje draaien ze om elkaar heen. Zita rouleert, zwijgend vanwege de harde muziek, door de benauwde studentenkamer in de Jordaan. Ze passeert Dirkje, heftig zoenend met Wouter. Die Dirkje! Ze lijkt zo degelijk, bijna gereformeerd, met haar bolle wangen, bloemetjesjurk en onopgemaakte gezicht. Een witte wijn en een jointje verder, is Zita bij het raam aan de voorkant aangekomen. Dirkje hangt naar buiten en luistert schaterend naar een Jordanese gepenkop die schreeuwt of die teringherrie effe uit kan of dat se het selluf sal komme regeleluh. ‘Be my guest,’ roept Dirkje gastvrij. De gepenkop belt aan, maar niemand hoort het door die teringherrie. Een uur later ziet Zita de gepenkop voorbij schuiven en belandt weer bij het raam. Ha, frisse lucht! Ze buigt zich voorover en ziet Dirkje op de stoep liggen. Iemand trekt de stekker eruit. Het is doodstil ineens. Herschreven: Als haringen in een ton spartelen ze door de benauwde studentenkamer in de Jordaan. Zita drijft, zwijgend vanwege de keiharde muziek, mee in de mensenstroom. Ze passeert Dirkje, heftig zoenend met Wouter. Die Dirkje! Ze lijkt zo degelijk, bijna gereformeerd, met haar bolle wangen, bloemetjesjurk en onopgemaakte gezicht. Een witte wijn en een jointje verder, is Zita bij het raam aan de straatkant aangekomen. Dirkje hangt naar buiten en luistert schaterend naar een Jordanese gepenkop die schreeuwt of die teringherrie effe uit kan. Anders komt se effe langs.‘Be my guest,’ roept Dirkje gastvrij. De gepenkop belt aan. Niemand hoort het. Toch botst Zita een half uur later bijna tegen haar op. De geep roeit zich met haar ellebogen naar de stereotoren. Zita bereikt het raam. Eindelijk frisse lucht! Ze buigt zich voorover en ziet Dirkje op de stoep liggen. Iemand trekt de stekker eruit. Het is doodstil ineens.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Viv, ik vind het een enige en ook nuchtere tekst door o.a. de beschrijving van Dirkje (de naam alleen al) en het 'abrupte' einde. Vind je niet dat 'om elkaar heen draaien' en 'rouleren' bijna van hetzelfde is? M.i. kan je de eerste zin zelfs weglaten. Drie keer 'gepenkop' (heerlijk woord) in een korte tekst vind ik te veel. Ook de teringherrie. [Een uur later ziet Zita de gepenkop voorbij schuiven en belandt weer bij het raam.] Kan dit? Zien dat ze voorbij schuift en nog niet bij het raam zijn beland? [regeleluh]; le te veel?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili. Dank voor je compliment en voor je opmerkingen. Ik heb een beeld in mijn hoofd en dat heb ik toch niet goed over laten komen, dus daar ga ik, met dank aan jouw opmerkingen, mee aan de slag. De eerste zin heb ik zo opgeschreven omdat het bomvol in die kamer was en 'even' naar de andere kant of het raam veel tijd vergt. Dat ze de gepenkop voorbij ziet schuiven, moet duidelijk maken dat gepenkop inmiddels blijkbaar toch binnengekomen is. Maar ik begrijp nu dat dat niet zo overkomt. Dank, dit is belangrijk voor mij om te weten.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De studentenwereld in een dop. Inderdaad een abrupt eind, de stekker eruit heeft zeker zijn volledige betekenis hier. In je eerste zin, dacht ik eerst dat 'ze' wees op Zita, Dirkje en Wouter. Maar gaat het hier niet om de hele resem aan studenten/gasten die tegen elkaar aan gewurmd aanwezig zijn? Is het een opzettelijke fout van Dirkje, 'be my quest? Guest vermoed ik? Het voorbijschuiven vd gepenkop kon ik ook niet plaatsen. Omdat ze aanbelt (Zita is de enige die de bel hoort in de rotherrie? Toch is het niet Zita die de deur zal openen.) En niemand heeft gezien of het Dirkje of nog een ander was die de deur opende, want plots staat de gepenkop binnenskamers. (150 woorden is idd kort, ik ben er over gegaan. Ik hou mijn fragmentje liever wat duidelijker met iets meer woorden, dan in raadsels te blijven. Hopelijk geeft de tijd me meer raad en hulp! :D )

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marlie. Ja, quest moet guest zijn, goed dat je het zag. Ik hoop dat de herschreven tekst e.e.a. duiderlijker maakt.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Viv, ik heb je beide versies gelezen, de tweede komt beter over, je behoudt je kern van je verhaal ondanks wat aanpassingen. Ikzie hetvoor me, vind gepenkop een heerlijk woord, houd van Amsterdamse woorden en het Mokums. Uit de hand gelopen feestje, dat was het thema, ik vind dat je dat goed hebt beschreven.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Viv. Mooie mokumse invulling van uit de hand gelopen feest. 'Ineens' in de laatste zin kan m.i. wel weg.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Viv, Je herschreven versie past in stijl beter bij de uitwerking die je gekozen hebt. Het Amsterdamse vraagt om ander taalgebruik. Je bent heel dicht bij de kern en essentie van je verhaal gebleven. De zin met de bloemetjesjurk kan er eventueel uit,. Complimenten. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Inanna, (mooie naam, van een Egyptische godin als ik me niet vergis.). Hartelijk dank voor het lezen van mijn tekst en voor het commentaar en het compliment . Ja, de zin met bloemetjesjurk kán er uit, maar ik vond het wel leuk om Dirkje er ietsje meer dan de rest uit te lichten, en .. het kon nog v.w.b. de 150 woorden :) .