Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#118 het uit de hand gelopen feest

Tegen de tijd dat de ME het huis omsingeld had, was het natuurlijk te laat om er alsnog vandoor te gaan en kon ik enkel betreuren dat ik eerder de ruggegraat niet gehad had mezelf achter mijn drankje vandaan te hijsen, terwijl ik de boel voor mijn neus toch zo onmiskenbaar en onherroepelijk de mist in zag gaan. Nu zocht ik dan maar een zo veilig mogelijk heenkomen, aangezien de wapens die aan beide zijden in stelling gebracht werden weinig goeds voor het komende uur beloofden. Aldus ontdekte ik de sauna in de kelder, die weliswaar uitstond, maar waar de schone Sheila voor de nodige hitte zorgde en het leed tot onze op handen zijnde arrestatie danig wist te verzachten. Zo had ik al met al geen onaardige avond en bovendien de wijze les geleerd het nooit op Facebook te posten als mijn ouders eens een weekendje weg zouden zijn.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.... achter mijn drankje vandaan te hijsen... Ik vind hijsen in dit verband leuk gekozen. Het verhaal leest prettig weg, maar ik kan het nog niet erg meebeleven, hoewel ik de scènes wel voor me zie. Ik weet niet precies waar het aan ligt, misschien beschrijft de hp het iets te veel als buitenstaander, maar dat kan ook een bewuste keuze zijn. Dit gevoel wordt versterkt door de laatste zin. Als je na 'verzachten' was geëindigd, had ik het sterker gevonden, komisch ook, lekker veel contrast tussen de dreiging van de ME en de schone Sheila... :). Mooi gevonden. Graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schitterend gevonden, het Facebook feestje, een evenement waar iedereen op afkomt en dan uit de hand loopt omdat het openbaar is. Origineel, goed beschreven, fraaie zinnen en met veel plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, nu begrijp ik het facebookeinde met dank aan maddbrug. Ik ben wat traag van begrip soms..

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, je hebt je weer heerlijk kunnen uitleven in door jou geliefde lange zinnen. Er zit zeker afstandelijkheid in de tekst (cf. Viv) maar dit werkt alleen maar op mijn lachspieren. Dit vind ik ook grappig: [niet gehad had]

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zit zeker afstandelijkheid in de tekst (cf. Viv) maar dit werkt alleen maar op mijn lachspieren.
wat heerlijk dat ik op je lachspieren kon werken Mili, en het was nog precies de bedoeling ook dank voor je reactie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
.... achter mijn drankje vandaan te hijsen... Ik vind hijsen in dit verband leuk gekozen. Het verhaal leest prettig weg, maar ik kan het nog niet erg meebeleven, hoewel ik de scènes wel voor me zie. Ik weet niet precies waar het aan ligt, misschien beschrijft de hp het iets te veel als buitenstaander, maar dat kan ook een bewuste keuze zijn. Dit gevoel wordt versterkt door de laatste zin. Als je na 'verzachten' was geëindigd, had ik het sterker gevonden, komisch ook, lekker veel contrast tussen de dreiging van de ME en de schone Sheila... :). Mooi gevonden. Graag gelezen.
ja, dat was dus een bewuste keuze; heeft iets met humor te maken, maar daarvoor heeft nu eenmaal niet iedereen hetzelfde gevoel, dus jammer, maar goed mogelijk dat dat bij jou helemaal niet overkomt. Part of the joke was ook dat de hp op dat zo enorm uit de hand gelopen feest dat de ME eraan te pas moet komen, met zijn escapades met de schone Sheila, uiteindelijk een snotjong blijkt te zijn dat voor zijn feestjes afhankelijk is van de afwezigheid van ouders; vandaar dat het einde is zoals het is. dank voor je reactie

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, het is oppassen met die FB feestjes. Mooie lange eerste zin en inderdaad mengt de afstandelijkheid goed met de inhoud. Het 'gehad had' uit de eerste zin kan je wellicht omzeilen door: dat ik eerder niet de ruggengraat had om.'

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
dank voor je reactie, Anton maar waarom zou ik gehad had willen vermijden? ik had het er welbewust neergezet, eigenlijk

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Schrijvenmaar, Thema: heel mooi gekozen. En ondanks het gebruik van vrij lange zinnen, heb je goed de kern weten te pakken. Mijn complimenten daarvoor. Je zou eventueel iets meer spanning in kunnen bouwen door enkele woorden weg te laten. Nu zocht ik dan maar > Nu zocht ik een Aldus ontdekte ik de sauna in de kelder > In de kelder ontdekte ik de sauna (kelder staat dan dichter bij het 'oog' van de schrijver. Dit geldt ook voor de sauna die uitstond). Je hebt een mooi ritme onder je tekst liggen. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Schrijvenmaar, de humor komt zeker over hoor. Je ziet de hp al observerend door het huis dwalen. Er zit een droge humor in waar ik wel van hou. Dat ik de facebook-setting niet meteen in de gaten had heeft denk ik te maken met de eerste zin waar ME die een huis omsingelt. Ik dacht meteen aan de ontruiming van een kraakpand, maar dat heeft meer met mij te maken dan met jouw tekst.. Ik ben benieuwd naar de volgende schrijfopdracht. Ik lees je graag.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lisette, het verhaaltje stelt mij teleur. Uiteraard vind ik dat jammer. Het hoofdthema is een feest dat zódanig uit de klauwen loopt dat de ME eraan te pas moet komen. Hp vlucht met een griet de sauna in en beleeft daar nog een leuk moment. In een notendop is dit het verhaal. Wat ik erg mis is een korte omschrijving van het feest. Waarom ging het zo fout dat de ME kwam opdagen? Daarover geef je geen enkele informatie. Ontstond er massale en slaande ruzie op straat, of was het geluidsniveau van dien aard dat er ruiten kapoksprongen bij de buren? of etc. etc. De ME rukt niet zomaar uit. Dit maakt extra nieuwsgierig. Nu zit ik hier en moet zelf jouw verhaal bij elkaar fantaseren, terwijl ik het graag, desnoods in grove lijnen, voorgeschoteld krijg. Je weet wel: show, don’t tell. Nu weet ik wel dat er binnen het kader van 150 woorden weinig te showen valt, maar in één zin kun je heel wat heldere of suggestieve informatie kwijt. Nog iets: schone Sheila vind ik niet zo goed gekozen. Het komt mij te Vlaams voor. Mijn eerste associatie is dat Sheila schoon op haar eigen is, dat ze zichzelf goed kuist, dat ze regelmatig in bad gaat. Terwijl je heel iets anders bedoelt. Nog een restant van Duitse invloeden? Schöne Sheila. Geile Sheila of criminele Sheila of Sheila zo stoned als ‘weet ik veel’, in passende combinatie met een eerdere éénzinsomschrijveing van de aard van het feest, had je verhaal meer kleur en body gegeven. Moet binnen de gegeven grenzen mogelijk zijn.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een avond voor die puber! Ik vond het prettig om lezen, ondanks de lange eerste zin. Knap hoe je die leesbaar kan houden! En de komische noot en de achterliggende boodschap is me niet ontgaan: kijk uit met facebook! :p

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, lieve Dos, ook ik vind het jammer dat het verhaaltje je teleurstelt. Allereerst wil ik stellen dat een schone vrouw is hoe een schone vrouw genoemd dient te worden. Zouden maar meer mensen het doen. Helaas vervalt men tegenwoordig vaak gemakkelijk in poesgrijpende terminologie en daar ben ik wars van. Mijn hp evident ook, hij is een welbespraakt type en houdt van fraaie formuleringen. En dat -zal ik bij deze, alleen voor jou, dan maar heel stiekem toegeven- komt dan weer voort uit mijn recalcitrantie. Een feest volledig uit hand laten lopen en dan terugschrappen tot er nog maar 150 woorden over zijn? Dat kietelt mijn opstandigheid. Altijd maar dat schrappen, less is more (waarom doen we al die kreten eigenlijk in het Engels?) -het bracht mij op een soort tegenovergesteld idee: ik wilde zo omslachtig mogelijk formuleren. Er staan vele volstrekt overbodige woorden in als het om het vertellen van het gebeurde gaat. Die had ik kunnen schrappen en besteden aan het vertellen van het gebeurde. Zelf vind ik het echter helemaal niet onbevredigend om het totale uit de hand lopen te showen in het feit dat de ME eraan te pas komt, en over de toedracht verder niets te (ver)tellen. Hierdoor hield ik mijn ruimte om mijn type te creeëren, om een bepaalde toon te zetten, die het geheel m.i. nog net wat verder over de top tilt dan de inhoud al is en dat was nu net wat ik wilde. Over de top in 150 woorden. Daar ging de opdracht toch over? Het heeft ook iets met mijn gevoel voor humor te maken, wat aannemelijk niet het beste op aarde is. (Mijn eerste versie bevatte 138 woorden, geef ik dan ook gelijk maar toe, en ik heb met veel plezier zitten toevoegen tot de 150, aldus mijn eigen spelletje met de opdracht spelend. Tja. Iedereen heeft zo zijn eigen zwaktes.) Een andere opdracht levert weer een ander resultaat; ik hoop je dan meer te kunnen bevredigen. Dank voor je gewaardeerde aandacht.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, lieve Dos, ook ik vind het jammer dat het verhaaltje je teleurstelt. Allereerst wil ik stellen dat een schone vrouw is hoe een schone vrouw genoemd dient te worden. Zouden maar meer mensen het doen. Helaas vervalt men tegenwoordig vaak gemakkelijk in poesgrijpende terminologie en daar ben ik wars van. Mijn hp evident ook, hij is een welbespraakt type en houdt van fraaie formuleringen. En dat -zal ik bij deze, alleen voor jou, dan maar heel stiekem toegeven- komt dan weer voort uit mijn recalcitrantie. Een feest volledig uit hand laten lopen en dan terugschrappen tot er nog maar 150 woorden over zijn? Dat kietelt mijn opstandigheid. Altijd maar dat schrappen, less is more (waarom doen we al die kreten eigenlijk in het Engels?) -het bracht mij op een soort tegenovergesteld idee: ik wilde zo omslachtig mogelijk formuleren. Er staan vele volstrekt overbodige woorden in als het om het vertellen van het gebeurde gaat. Die had ik kunnen schrappen en besteden aan het vertellen van het gebeurde. Zelf vind ik het echter helemaal niet onbevredigend om het totale uit de hand lopen te showen in het feit dat de ME eraan te pas komt, en over de toedracht verder niets te (ver)tellen. Hierdoor hield ik mijn ruimte om mijn type te creeëren, om een bepaalde toon te zetten, die het geheel m.i. nog net wat verder over de top tilt dan de inhoud al is en dat was nu net wat ik wilde. Over de top in 150 woorden. Daar ging de opdracht toch over? Het heeft ook iets met mijn gevoel voor humor te maken, wat aannemelijk niet het beste op aarde is. (Mijn eerste versie bevatte 138 woorden, geef ik dan ook gelijk maar toe, en ik heb met veel plezier zitten toevoegen tot de 150, aldus mijn eigen spelletje met de opdracht spelend. Tja. Iedereen heeft zo zijn eigen zwaktes.) Een andere opdracht levert weer een ander resultaat; ik hoop je dan meer te kunnen bevredigen. Dank voor je gewaardeerde aandacht.
Kijk, Lisette, je commentaar maakt veel goed, getuigt van humor die me van dieper liggend genot doet glimlachen en mij ook nog eens aan mijn grootvader doet denken. Ik was nog maar een ventje van een jaar of tien, toen hij me een wijze levensles gaf. ‘Doske’, zei hij ‘als vreemde dames je aanspreken met lieve Dos, berg je dan, want ze gaan je oren wassen.’ Ik heb veel van mijn opa geleerd. Ik was dus gewaarschuwd en had me schrap gezet, maar al lezend merkte ik dat het reuze meeviel. Wel vraag ik me af wat ik aan moet met ‘Allereerst wil ik stellen dat een schone vrouw is hoe een schone vrouw genoemd dient te worden’, een bijna Cruijffiaanse definitie van een schone vrouw, waar geen speld tussen te krijgen is, maar waarvan de betekenis me ook ontgaat, hoewel ik een sterk vermoeden heb welke kant ik op moet redeneren. Fijn dat je me exclusief toevertrouwt dat je wel eens recalcitrant bent. Ik zal je bekentenis als een kleinnood koesteren. We lijken op elkaar, wat dit betreft. Ik weet zeker dat ik een volgende keer weer bij je aan mijn trekken kom.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een golvend ritme. Het geeft een gevoel van iemand die weet wat er in het leven te koop is, een zekere baldadigheid heeft ook, wat hem een aura van onafhankelijkheid bezorgt. Dat heb je sterk gedaan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Doske, je grootvader was een wijs man. Laten we dat voorop stellen. Maar soms gebruiken wij ook lieve wanneer we ons een beetje willen indekken. En heel soms wanneer we iemand gewoon wel mogen, eigenlijk. Wanneer wij schone dames genoemd worden, dan gebruiken wij lief in de ware zin des woords.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
baldadig; dat woord zocht ik nou net! Dank, lieve (hier vooral om allitererende redenen, maar ook als uiting van dankbaarheid gebruikt) Leo. Als ik nou weer wat vaker schrijf, kom jij dan ook weer wat vaker langs?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Ik heb me kostelijk vermaakt, zowel vanwege je verhaal als vanwege de commentaren. En waar Dos in #13 'kapoksprongen' weghaalt is mij een raadsel waarvan ik de oplossing graag overlaat aan types als wijlen de heer Freud. Ik hou wel van jouw laconieke manier van schrijven en al helemaal van je lange(re) zinnen. Schrijf je ook zonder de komst van Leonardo weer wat vaker? Ik heb je gemist.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik jou ook hoor, Willemina ;) en ik doe mijn best, maar het is chaos - soms verhuis je naar een ander land en dan blijkt niet alleen alles gewoon anders te zijn, maar ook je nieuwe huis elke week een nieuw gebrek te vertonen. Dat soort dingen leidt af. En put uit.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De lange openingszin getuigd van durf, doet mij deugd. Mooi geschreven. En dank voor het gebruik van het woord 'schone', super.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Schrijvenmaar, Om op #4 en #5 in te gaan, door je eerste laat-maar-komen zin, heb ik idd die indruk van afstandelijkheid, de hp talmt alsof ie zich afvraagt wat hij nu gaat doen. Hp ziet, constateert en blijft rustig zitten. En dan plots, hp komt in actie. Het is die overgang die me doet grijnzen. Een opstandige snotaap die zijn eigen feestje in de sauna verderzet... Schoon is Vlaams, een schoon madam zou men hier nog durven zeggen. Hoewel ik tijdens mijn schooljaren 'schoon' wel heb geleerd in de betekenis van 'proper' (gewassen). AN vermoed ik toch? Heel graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
een madam is in Nl weer iets heel anders :D en schoon proper noemen, da's pas echt Vlaams ... ;) maar, bij deze dan ook maar opgezocht, de eerste betekins van 'schoon' is volgens vanDale nog altijd "dat wat ons aangenaam aandoet, onze zintuigen streelt; fraai, mooi" Het is wellicht enkel aan apen niet besteed ... Dank voor je reactie, Marlie

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welja, schoon madam, als een mooie vrouw. En je bent vast bekend met het klassieke 'een schoon kleedje' in het Vlaams,(waarbij schoon idd mooi betekent, en kleedje staat voor 'jurkje'. ;) :D )

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maar, bij deze dan ook maar opgezocht, de eerste betekins van 'schoon' is volgens vanDale nog altijd "dat wat ons aangenaam aandoet, onze zintuigen streelt; fraai, mooi" Het is wellicht enkel aan apen niet besteed ...
Ha-ha, lieve Liesbeth, ik moest even weer aan mijn opa denken. Voordat mijn Dikke Van Dale overgaat tot het toekennen van bovenstaande betekenis aan het woord 'schoon', wordt het voorafgegaan door een redactionele aanwijzing, die aangeeft in welk opzicht het gebruik beperkt is. Bij 'schoon' is dat : in 't algemeen, archaïsch, Belgisch-Nederlands en spreektaal. Deze aap kent ook bovenstaande betekenis van 'schoon', maar had ter verfraaing van jouw verhaal liever een ander woord gezien.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
, maar had ter verfraaing van jouw verhaal liever een ander woord gezien.
wat dan weer niets met verschoning te maken heeft
Nee, geen verschoning. Schoon schip. Naar de volgende opdracht. ;)