Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#116 Brij

‘Psst.’ William was meteen klaarwakker. Zo geruisloos mogelijk stond hij op van het dunne stromatras om zijn broertje niet te wekken. Aankleden hoefde hij zich niet. Zowel overdag als ’s nachts droeg hij dezelfde kleren. In ieder geval voor een week. Als het regende moest hij ze nog langer dragen. Voordat hij de woonkamer inging, bukte hij zich en kuste het varken dat de weg versperde. Het beest knorde. ‘Slaap maar lekker door,’ vetzak,’ zei hij zacht, terwijl hij hem een paar vriendschappelijke tikjes op zijn buik gaf. Tenslotte betekende een varken geld. De overgebleven brij van de vorige avond werd door zijn moeder opgewarmd. De dagelijkse brij kwam hem de strot uit. ‘Ben je klaar om het land te bewerken, zoon?’ vroeg zijn vader toen William zijn bord leeg had. ‘Heb ik een keus?’ ‘Nee. Vergeet niet je pet op te zetten. ’s Morgens is het fris.’

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, ik ben dol op streekromans - familie op familie - en jouw tekst zou er perfect in passen. Het situeert zich jaren '30 - '40, iets in die omstreken? William, als voornaam van een boerenzoon, vind ik persoonlijk niet zo goed passen. Spreek je in die tijd over een woonkamer als er een varken loopt, ook omdat hij zich bukt? En de manier hoe je het schrijft zou de overgebleven brij iets anders zijn dan de dagelijkse? Waarom moet hij natte kleren langer dragen; de tijd dat ze drogen? Een aansprekende tekst.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het speelt zich eeuwen geleden af in Engeland, Mili. Ongeveer in de twaalfde eeuw. Varkens en mensen woonden in hetzelfde huis.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaaltje, Tja. Vooral nu ik weet in welke tijd het speelt. Wat aten ze vroeger voor brij? Balkenbrij, rijstebrij, of een kliekje? Weet jij het? Ben benieuwd.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, Kusten ze in die tijd wel varkens? Ik verwacht eerder dat ze die een klap op hun achterste gaven. ;) Ik heb weer lekker zitten lachen bij je verhaal al was dat misschien niet de bedoeling. Maar het is zo gortdroog verteld dat er voor mij niets anders opzat. Wanneer zijn ze in Engeland begonnen met worstjes eten als ontbijt, vraag ik mij af...? In de jaren negentig was ik in Engeland en kreeg ik op het ene adres bonen met worst als ontbijt, op het andere toast met jam en op nummer drie Weetabix. Dat laatste deed denken aan miniatuur pakjes stro en het werd overgoten met gekookte melk. Het resultaat was een soort 'brij'. Grappig, hoe je verhaaltje bij mij een blik vol herinneringen opentrekt :) . Met plezier gelezen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, een beetje triestig, hè? die jongen die moet gaan werken. Dat was zo in die tijd toen de mensen en de dieren nog onder één dak woonden. Tenminste, zo is het ons verteld. Fijn dat er in die tijd ook jongens waren die een varken af en toe warm behandelde. Lieve, warme mensen zijn van alle tijden... :nod: Het zit dus ook in de schrijfster alhoewel ze soms hozkig uit de hozk kan komen. Tja. :o