Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#116 De Mazzelaar

Pedro’s oude DAF 66 doorkruist de nacht. Ikzelf zit achter het stuur, Pedro houdt de koffer stevig vast. Het pistool in mijn broekband drukt tegen mijn buik aan. Geen comfortabel gevoel. Ik had een holster moeten dragen, net als Pedro. “Kijk maar uit dat je je zaakie d’r niet afschiet haha! En zet effe die radio aan. Het voelt net of ik met een dooie in de auto zit.” Zegt Pedro. Radio 10 Gold. Een golf van irritatie wast over mij heen als ik Purple Rain hoor, wetend dat het toch weer de singleversie is die halverwege word afgekapt. Irritatie loopt over in misselijkheid als Purple Rain word opgevolgd door A Kind Of Magic van Queen. Mijn handen trillen aan het stuur, ik pak snel een sigaret. Ik weet hem op te steken zonder controle over het stuur te verliezen. Ik heb hem gezien. Die nieuwe videoclip. Gefilmd in zwart/wit. Freddie zag er zo fragiel en vermagerd uit, en dit, gekoppeld aan geruchten en nieuwsberichten, bevestigd het voor mij. Freddie heeft het. Die kutziekte waarvan ik de naam niet eens over mijn lippen kan krijgen. Die kutziekte die onze vriendengroep in minder dan tien jaar heeft gedecimeerd. Die kutziekte die ervoor zorgde dat Jef al op zijn achtentwintigste dement was, wegkwijnde in het ziekenhuis, bedekt met Kaposi Sarcomen, blinde ogen die onbegrijpend voor zich uit staarden. Dokters in ruimtepakken. Pedro is al tien jaar celibatair. Ik ben gewoon een mazzelaar. Ja mazzelaar… Pedro legt zijn hand op mijn schouder.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi De Thomas. Ken je het principe van Chekhov's gun? Het idee: als je in je verhaal een pistool (of een ander markant voorwerp) laat zien, moet je er uiteindelijk ook iets mee doen. En anders moet je het weglaten. Jij laat de gun zien - sterker nog, het is onderwerp van gesprek - en laat het daarbij. Ik als lezer blijf met allerlei vragen zitten. Ik vind het wel een leuk verhaaltje. Ik zeg 1990 of daaromtrent. Een paar historische details (sorry dit is mijn generatie): Radio 10 Gold draaide destijds alleen oude hits (golden oldies). Nummers als Purple Rain en A Kind of Magic waren te recent voor die zender. Ik zou eerder Radio 3 (de voorloper van 3FM) hebben gebruikt.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi De Thomas. Ken je het principe van Chekhov's gun? Het idee: als je in je verhaal een pistool (of een ander markant voorwerp) laat zien, moet je er uiteindelijk ook iets mee doen. En anders moet je het weglaten. Jij laat de gun zien - sterker nog, het is onderwerp van gesprek - en laat het daarbij. Ik als lezer blijf met allerlei vragen zitten. Ik vind het wel een leuk verhaaltje. Ik zeg 1990 of daaromtrent. Een paar historische details (sorry dit is mijn generatie): Radio 10 Gold draaide destijds alleen oude hits (golden oldies). Nummers als Purple Rain en A Kind of Magic waren te recent voor die zender. Ik zou eerder Radio 3 (de voorloper van 3FM) hebben gebruikt.
De koffer en het pistool zaten er in om het gevoel van een groter verhaal over te brengen, zoals in de opdracht stond. Dat van Radio 10 was dan een foutje aan mijn kant. Ik dacht dat Purple Rain en A Kind Of Magic precies oud genoeg waren. Maar net niet dus. Bedankt voor de reactie.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het gevoel van een groter verhaal
Dat was ik even vergeten. Dat geeft inderdaad meer vrijheid in wat je wel en niet kan doen. Toch voelde ik mij wat onbevredigd aan het eind. Wat gaan ze doen met dat pistool en die koffer? Wat is de link met Aids? Je hebt me in ieder geval nieuwsgierig gemaakt.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder tijdsbeeld. Onbegrijpend...? Ik denk dat je ; onbegrijpelijk, wilt zeggen. Behalve een aantal spelfouten, een sterk stukje tekst. Je gebruikt spreektaal maar dat gaat nergens mis. Het kan net. (soms gaat het te ver en is het niet meer leesbaar).