Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 115 - Meisje met de parel

Toen ik de deur van het atelier opende werd zijn gelaat zo gespannen als dat van een ooievaar die een vis ziet die hij kan vangen. De meesteres had mij bevolen de vensters van het atelier schoon te maken. Mijn meester wilde niet van gestoord worden terwijl hij aan het werk was. Had ik nu de grens overschreden die tussen hem en mij bestond? De grote, beroemde schilder en het laagste personeelslid in zijn huis? Het schilderij schoot niet op. Uren kon hij voor zijn ezel zitten. De wolken schenen hem meer te boeien dan zijn verfkwasten. Ik lapte de ramen, voelde me ongemakkelijk. Plotseling stond hij naast me. De warmte van zijn lichaam maakte me in de war. Nooit was een man mij zo nabij geweest. “Zeg mij eens, Griet, welke kleuren hebben de wolken?” “Wit, mijnheer.” “Is dat al wat je ziet van kleuren? Denk eens aan de groenten die je snijdt. Is het wit van het witlof hetzelfde als het wit van de prei?” Ik zag wat hij bedoelde. In het wit van de wolken schemerde inderdaad een teer groen, een vleugje geel, iets paars. Verrast keek ik hem aan. Een nieuwe dimensie van naar de dingen kijken schonk deze man mij. Ik zou wel nooit een schilderes worden, ik zou wel tot het einde van mijn levensdagen met een bezem en een zeemvel bezig zijn. Maar toch... Hij zag de blijdschap in mijn ogen. Zacht tilde hij mijn kin op zodat we elkaar in de ogen konden kijken. Zacht beroerde hij mijn lippen. Een geluid op de gang verbrak de betovering. Hij draaide zich om en verliet de kamer. Beneden werd feest gevierd, het doopfeest voor zijn vierde kind. Catherina, zijn vrouw, zou haar paarlen oorbellen dragen en hem de boreling aanreiken. De eerst zin staat te lezen in het boek van Tracy Chevalier: Meisje met de parel, bladzijde 72

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Ja, precies de sfeer van het boek - dat gesprek over de kleuren komt me erg bekend voor, zit mogelijk in de film (?) 'Zacht beroerde hij mijn lippen.' Maar dan wel met zijn hand ;)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En toen was er toch een schilderij ontstaan... Mooi en teer Blavatski! (Mijn meester wilde niet van gestoord worden: zonder 'van'.)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, zonder het te hebben nagegaan, weet ik bijna zeker dat u eerder over 'Het meisje met de parel' schreef. Het komt me zo bekend voor maar het is en blijft een prachtverhaal. Of hij haar nu met zijn handen of lippen beroerde. Ze heeft toch haar zeemvel bij zich. ;)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janpmeijers, Meisje met de parel is inderdaad één van mijn lievelingsboeken en de eerste zin vind ik zo speciaal dat ik daar een kort verhaal achter wilde schrijven. Alleen al om die zin op papier te zetten! Ik heb er inderdaad al over geschreven, in dit verhaal gaat mijn fantasie verder dan bij de schrijfster. Hij heeft Griet nooit ècht gekust; zijn zelfbeheersing samen met zijn angst voor de gevolgen, was te groot om de grens te overschreiden. Ik heb geprobeerd om hem menselijker te maken...We spreken hier wel over anno 1664! Dank voor het langskomen en de fijne reactie. :o Het gesprek over de kleuren is zowel in het boek als in de film. Leuk dat je dit detail zo goed herinnert!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, fijn dat je langskwam en een warm commentaar achterliet. Ik heb er inderdaad al meerdere stukjes aan gewijd, aan het verhaal Meisje en de parel. Ik vind het boek en de film onwaarschijnlijk mooi, evenals natuurlijk het beroemde schilderij. In mijn visie heb ik het het verhaal romantischer gemaakt; ik vond dat Griet meer verdiende dan een zeemvel! :o

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, wat een mooie tekst, ik ga dit boek zeker een keer lezen. Het doet mij denken aan een andere schrijver, waar een meisje blootsvoets de hoofdrol in speelt, dit is nog beeldender!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De stijl, de kleurenaspecten, de subtiele aantrekkingskracht tussen twee klassen,... je hebt het prachtig aangebracht Blavatski!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, fijn dat je mijn stukje over het meisje met de parel mooi hebt gevonden. Ik raad je zeker aan het boek te gaan lezen van Tracey Chevalier en de film is ook erg boeiend. Ik vind wel dat men eerst het boek zou gelezen moeten hebben om de film op zijn best te smaken. Ik heb eerst de film gezien (prachtige beelden van Delft), toen het boek gelezen en toen nog eens de film gaan zien! Onlangs was de fim op tévé te zien en toen heb ik er weer van genoten. :o

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat kan ik hier nog aan toevoegen? Helemaal niets. Knap gedaan.