Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#115- Buiten is het maandag.

-Buiten is het maandag.- J.Bernlef “De weersvoorspelling behoort hier tot de wereld van verhalen en raadsels;op het weer valt geen staat te maken” Hij luistert klokslag zeven 's morgens naar zijn radio, het moment ervoor heeft hij zijn tandenborstel van tandpasta voorzien. De omroeper van de radio klinkt vertrouwd als een goede vriend, zelfs als er donderbuien met hagelstenen worden voorspeld. Zonder meer accepteert hij het bericht en spuugt na de laatste mededeling over de windkracht en depressies het tandpastasop in de wasbak. Vervolgens spoelt hij zijn tanden driemaal. Vanmorgen moest hij aan zijn moeder denken toen hij zijn tandenborstel in het bekertje zette. Jaren geleden toen hij twaalf jaar oud was, werd hij eens overrompeld door een bolbliksem, die als een hete vuurbal door de straat rolde. Hij was snel een portiek ingerend en had de bal tot in de verte nagekeken. De zon had volop geschenen op die dag en hoewel de lucht op een raadselachtige manier plotseling grijs was geworden, had het K.M.N.I geenszins over donderbuien gesproken in het weerbericht op de radio. Eenmaal thuis was zijn moeder op de keukenkruk gaan zitten en had haar handen voor haar mond geslagen. Later had ze haar broer gebeld, een schlemiel die ooit was uitgegeleden op de straat toen het ijzelde en zijn been had gebroken en daarom nu nog mank liep. Hij had niets van donder en bliksem gemerkt hoewel hij maar een paar kilometer verderop woonde, maar meldde wel dat het een bijzonder gevaarlijk verschijnsel was. Alhoewel de man na ongeveer zestig jaar weet dat er zelden iets van die weersvoorspelling klopt, luistert hij trouw iedere dag. Toch zal hij nooit het huis verlaten zonder paraplu als er regen wordt voorspeld want die voorspelling klopt meestal wel, dat is zijn enige zekerheid.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. Ik snap alleen dat van die weersvoorspelling niet: de KNMI voorspelling klopte niet, dacht ik, dus welke voorspelling klopt dan meestal wel? Ik zou 'dat is zijn enige zekerheid' aan het eind weglaten.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, ik ben verrast door deze andere stijl van schrijven, blijk van veelzijdigheid. Je leert me een nieuw woord, bolbliksem, en om het gebruik van het woord schlemiel hier moest ik nogal glimlachen. Ik waan me in de roman, naar mijn idee heb je het voortreffelijk gedaan.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb even gegoogeld op deze roman van Bernlef, nog weer een boek wat ik moet lezen! In jouw verhaal breek ik ook mijn hersens op het einde, net als Annetteke. "Zonder meer accepteert hij het weerbericht" is prachtig gevonden.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Zonder meer accepteert hij het bericht en spuugt na de laatste mededeling over de windkracht en depressies het tandpastasop in de wasbak. Vervolgens spoelt hij zijn tanden driemaal.' Hilarisch! Zo mooi hoe je de (dwang)rituelen van die man tussen je tekst door manoeuvreert. Ik moest vooral lachen om 'na de laatste mededeling over windkracht en depressies'. Hoe kom je er op. En hij moest niet gewoon aan zijn moeder denken, nee, hij moest aan zijn moeder denken toen hij zijn tandenborstel in het bekertje zette. Heerlijk, die terloopse aanduidingen. Verder was de bolbliksem mij ook niet bekend, val ik voor je mooie titel en, net als Mili, voor de schlemiel zoals die hier opduikt. Een andere Madd en toch weer genoten. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, eerlijk gezegd vind ik die trieste toon van Bernlef ook zeer prettig om te lezen, het is als een verstilling. Anneteke, de enige zekerheid is juist de voorspelling over de regen. Dus laat ik dat staan. Mili, dit verhaal is opgebouwd uit herinneringen van vroeger, mijn vader en de tandpasta, de bolbliksem die ik zag als tien jarige en een vriend en zijn paraplu. Ik houd van de schrijfstijl van Bernlef en kon het niet laten een Jiddisch woord er in te noemen. Anton, ik geniet ontzettend van Bernlef, zijn manier van schrijven raakt mij veelal diep. Wit geld is ook zo mooi. Elyse, dat tandenpoetsen is een herinnering van mijn vader. Toen hij stervende was belde hij mij 's morgens met de mededeling' ik ben nog niet dood' en dat deed hij altijd tijdens zijn tandenpoetsen, met het schuim in den bek, zoals hij dat destijds noemde. Een bolbliksem is een ontzettend angstig verschijnsel, dat ik ooit zag toen ik een keer te laat thuis kwam. Dank jullie allen voor de mooie woorden.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vraag aan Odile is, in hoeverre een schrijver je manier van schrijven kan beinvloeden. Ik zie dat een stijl van een SOL schrijver daardoor verandert en weet ook dat sommige schrijvers zich inlezen in hun favoriete auteur en dan zelf gaan schrijven aan hun boek. Is hier meer informatie over?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is in veel schrijfcursussen gebruikelijk om te leren in iemands stijl te schrijven, niet om te kopiëren maar om je arsenaal te vergroten. Je kunt over dit onderwerp in King's boek over schrijven lezen, dacht ik en de cursus 'Ontdek je stijl' hier op deze site volgen (vier lessen met opdrachten). Ik ken geen onderzoek daarover, daarom ga ik nu even googelen. Ik kom uit op stylometrie, eigenlijk bedoeld om de schrijfstijl mij misdaad te analyseren. http://www.hpdetijd.nl/2013-05-15/bent-u-een-camp… Ik denk dat het zoeken naar je eigen schrijfstem gepaard gaat met een vergroten van jouw gereedschap als schrijver, dit vergroot je door te lezen, te oefenen, synoniemen. Wees niet bang dat je jezelf kwijtraakt. (leuk onderwerp, ik ga er een blog over schrijven)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, dank voor het antwoord. Ik ken het boek Van King, ik ga het nog eens herlezen. Het is opvallend in hoeverre je als schrijver mee kan gaan met de echte schrijver, ik vind het een fijne werkwijze, stimulerend ook. Ostinato, dat beschouw ik als een groot compliment!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Odile. Met veel belangstelling je blog net gelezen. Thuis ( ik zit op het eiland Santorini) zal ik Stephen King's advies er nog eens op na slaan en dat programma uit proberen op mijn schrijfstijl. Spannend!