Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#115 Stoner

Toen de klus geklaard was – toen er geen rook meer in de kamer hing, de haard geveegd was, de paar overgebleven bezittingen weer in een kast of in de laden lagen – ging Edith Stoner-Bostwick aan haar kleine kaptafel zitten en bekeek zichzelf in de spiegel, waarvan de zilveren achterkant losliet en vlekkerig was, zodat haar spiegelbeeld niet goed werd gereflecteerd, of helemaal niet werd gereflecteerd, waardoor haar gezicht er merkwaardig onvolledig uitzag. Die merkwaardigheid viel haar ook op wanneer ze in een andere spiegel keek, het filter dat deze spiegel over haar uitstraling legde was een godsgeschenk. Want niet zozeer haar uiterlijk was de reden dat ze geen afscheid van deze spiegel kon nemen –William hamerde er keer op keer op de oude kaptafel te vervangen – nee, het was iets anders waardoor ze al jaren niet kon genieten van haar eigen spiegelbeeld. Als William naast haar stond te kijken terwijl ze de haren deed, zag ze ook zijn vervormde tronie. En die veranderde in de werkelijkheid, wanneer elk illusoir spiegelbeeld aan diggelen is gesmeten, voor geen ene sikkepit. In de laatste jaren van hun huwelijk bemerkte ze dat het besmettelijk was: zijn hartstochtelijke gedweep met zijn eigen misnoegen vond beetje bij beetje zijn weg naar haar hersencellen. Het druppelde naar binnen en penetreerde tot in de kleinste capillairen. Vanaf het moment dat Edith in de gaten kreeg dat ze zich niet langer stoorde maar begon te ergeren verwijderde ze alle andere spiegels, tot ongenoegen van William. “Deze spiegel is prima,” zei ze, als William er weer over begon. Hij schudde dan het hoofd. In dit huis geen andere spiegel, dacht Edith op zo’n moment en William - die met veel misbaar wegliep - kon dan mompelen wat hij wou: “Jij bent toch zo’n mooie vrouw.” bldz 117 Stoner

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anton De titel van je verhaal trok me meteen. Stones is een prachtig boek. Mooi in de sfeer en in de stijl (lange zinnen) gebleven. Ik vraag me af of je uit de slotzin "kon mompelen wat hij wou" niet zou moeten vervangen door "mompelde hij". Je eindigt met een concrete zin. Graag gelezen. Opm. Het filter wat > het filter dat Uiterlijk wat > uiterlijk dat Ander spiegel >andere spiegel

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi taalgebruik, Anton en ik moet tot mijn schande melden dat ik Stoner nog steeds niet heb gelezen. Door dit verhaal van jou ben ik weer gemotiveerd. Goed gedaan!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anton Pater, Mooie roman en een sterke invulling van het vervolg vd scene. Bij Williams is het idd alwetend perspectief. (Zijn 1e roman Niets dan de nacht, uit 1948 is ook aan te raden, let dan vooral op het verschil in stijl met Stoner.)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anton, ik ben onder de indruk van de zware inzendingen van deze week en hoewel ik denk de hele wereld te hebben gelezen, zijn er legio boeken - zoals de jouwe - die ik niet ken. Je schrijft een gedragen tekst die - met verwerking van Nels taalkundige opmerkingen - ook volgens kenner janp sterk is. Ik krijg een indruk dat er iets loos is met de Edith. Zit haar haar niet goed? ;)

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel: bedankt voor de correcties, ik ben inderdaad wat slordig met mijn woordkeuze. De slotzin klopt niet maar ik heb 'm bewust laten staan omdat "wou" zo mooi rijmt op "vrouw". @Mill, ik hoop dat je er net zoveel plezier aan beleeft als ik. Ik vond het boek op een vakantieadresje op La Palma (bij Duitse gastheren dus ook in het Duits) en heb het inmiddels twee keer gelezen, misschien, van de winter, nog eens.... @JanP: goeie tip - bedankt. Ik ben erg gecharmeerd van deze schrijfstijl. Ik had begrepen dat Butchers Crossing, niet zo bijzonder was. Ik zal eens uitkijken naar zijn eerste roman. Hoi Mill: er is inderdaad iets niet goed met haar:) Maar om er achter te komen wat dat is moet je toch zelf het boek lezen, echt een aanrader, eens iets heel anders.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anton, ik merk toch weer dat ik echt een fan ben van mooie lange zinnen, mits ze zo mooi lopen als in deze tekst. Ik kende Stoner ook niet maar ik vertrouw blindelings op Janp en het loopt qua stijl ook voor mij, als leek, prachtig in elkaar over. 'Als William naast haar stond te kijken terwijl ze de haren deed, zag ze ook zijn vervormde tronie.' Hier val ik echt voor de vervormde tronie, een prachtig beeld! 'En die veranderde in de werkelijkheid, wanneer elk illusoir spiegelbeeld aan diggelen is gesmeten, voor geen ene sikkepit.' Ook heel mooi. (Hier twijfel ik wel over 'is gesmeten', waar ik denk ik 'was gesmeten' zou schrijven.) En dan hier misschien een klein dingetje: 'Want het was niet zozeer haar uiterlijk dat de reden was dat ze geen afscheid van deze spiegel kon nemen-...' Om twee keer 'dat' te vermijden, waardoor een zin m.i. wat minder vloeiend gaat lopen, zou je in dit geval eventueel kunnen kiezen voor: 'Want niet zozeer haar uiterlijk was de reden dat ze geen afscheid van deze spiegel kon nemen-... Of: 'Want het was niet zozeer door haar uiterlijk dat ze geen afscheid... enz.' Of zoiets. Het is maar een voorstel. Ik vond het in ieder geval weer heerlijk je te lezen. :)

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Elyse, bedankt voor de analyse. Stoner staat vol met lange gedragen zinnen, dus misschien moet die op je leeslijst. Ik had ook mijn twijfel over 'is gesmeten' maar vanwege het beschouwende perspectief vind ik het duidelijker. Twee keer dat is inderdaad één keer teveel, is me ontgaan. Heb jouw advies opgevolgd, thanks.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anton, Mooi verhaal. Ik heb het boek niet gelezen maar je hebt me nieuwsgierig gemaakt. Ik schrijf het op mijn lijstje 'nog te lezen boeken'.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Willemina; bedankt voor je compliment. 'Een mens herkent slechts in de ander wat hij in zichzelf herkent.' Stoner gaat over het leren kennen van jezelf. Geschreven in een heerlijk meanderende schrijfstijl, ik hoop dat je ervan geniet.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk om te lezen, normaal gesproken heb ik een hekel aan lange zinnen, maar als ze zo perfect vloeiend lopen, zet ik me wel over mijn afkeer heen.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dana, ik wist ook niet wat te verwachten van Stoner toen ik eraan begon. Zijn 'slome meanderende' schrijfstijl trok me toch helemaal naar binnen. Onderhuids broeit er van alles in deze roman.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede keuze, om Stoner te nemen als uitgangspunt. Het verhaal raakt me, door het beeld van de vrouw en de kaptafel. Ik heb er ook zo een. Ik wil opmerken dat ik een verschil merk tussen het door jou geschreven deel en dat van Stoner. De eerste zin is concreter, meer beeld. Jij neigt eerder naar filosofisch.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Odile, bedankt, klopt wat je zegt. Ik vind de schrijfstijl van John Williams erg mooi maar het zal nooit de mijne worden. Gelukkig maar, eigenlijk. :)