Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#115 Elk boek gelezen

De eerste zin komt uit het negende hoofdstuk van Murakami’s Norwegian Wood. Elk boek gelezen April was een te eenzame maand om in mijn eentje door te brengen. Het was de maand waarin iedereen dolgelukkig leek. De winter kwam nu echt niet meer terug, de lege bomen zouden langzaam weer wat kleurig leven kweken, de dagen werden langer. Ik wilde nieuwe vriendinnen maken en besloot deze te zoeken op een plaats waar ik graag en veelvuldig kwam: de bibliotheek. Het meisje bij de balie zag er verzorgd en vriendelijk uit en leek mij uitermate geschikt als nieuw maatje. ‘Hoi,’ zei ik tegen haar, terwijl ik quasinonchalant tegen de toonbank leunde. Ze keek op. ‘Kan ik je ergens mee helpen?’ Ik realiseerde mij dat direct om haar vriendschap vragen weliswaar voortvarend maar ook ongepast zou zijn en dus vroeg ik haar of ze nog boekentips had. ‘Graag iets spannends dat goed geschreven is en qua stijl in de buurt van Murakami of Roth komt.’ ‘Ik heb lang niet alles hier gelezen.’ ‘Zou je dat willen dan?’ ‘Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen.’ ‘Tja. Om nog waar te zwijgen over de concentratie. Tienduizenden boeken, honderdduizenden personages. Ik zou alles door elkaar halen. Het hoofdpersonage uit boek a associëren met het probleem van iemand uit roman b op de locatie van roman c …’ Ze glimlachte, al frummelend aan de uiteinden van haar blonde krullen. ‘Misschien iets van Stefan Brijs?’ ‘Wat?’ ‘Je voorkeur. Iets spannends, goed geschreven …’ Ik dacht na. Volgens mij was dit het juiste moment. Ik zei: ‘Oké. Op het Alexanderplein is een nieuw cafeetje geopend. Zin om daar verder te kletsen?’ ‘Nu?’ ‘Of straks. Als je klaar bent.’ ‘Ik weet niet eens hoe je heet.’ ‘Hannah.’ ‘Nee. Sorry. Druk, druk, druk. Je kent het wel.’ Ondanks dat ik er weinig van snapte zei ik dat ik dat inderdaad kende. Ik wandelde de bibliotheek uit, op weg naar het Alexanderplein. Misschien zou ik daar meer succes hebben.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
GRBras, Mooie en beeldende scene, ik zie het voor me en hoor het gesprek. Of het in de stijl is van Murakami weet ik niet - je kunt niet alles gelezen hebben :) terzijde: 'terwijl ik quasinonchalant tegen de toonbank leunde.' 'quasinonchalant' - zo'n woord leidt af, dat is zonde, leunen alleen volstaat (en je mag best twee keer balie gebruiken.)

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, leuk verhaal. Mooi en beeldend geschreven. Het lijkt op een mislukte versierpoging. De laatse zin kan wellicht vervallen, dat houdt nog wat spanning in het verhaal.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
GRBras, Ik vind dit een erg mooi geschreven verhaal. Het boek ken ik niet, dus of het geschreven is in de stijl van Norwegian Wood weet ik niet. In tegenstelling tot JanP vind ik quasinonchalant wel passen ook al wordt dit vaak gezien als dwang van de schrijver. Voor mij zet je dan meteen de sfeer neer maar ik zeg er meteen bij dat ik nog een heleboel 'moet' leren ;)

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de op- en aanmerkingen! Murakami (echt een fantastische schrijver, ik kan hem niet vaak genoeg aanbevelen ;)  ) heeft een rustige, heldere verteltrant die ik heel mooi vind. Norwegian Wood is zeker een aanrader, maar ook De kleurloze Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjaren is prachtig geschreven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind quasinonchalant ook niet storend. Dat is dus een kwestie van smaak... Ik ken Murakami slechts van reputatie, nog een auteur die op mijn verlanglijst staat als ik de stapel uit heb die ik heb liggen. Mooi verhaal over een mislukte poging tot contact, zonder dat het vervelend wordt. Vloeiend geschreven.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik voel Haruki zeker op de achtergrond. Ook het ietwat curieuze gedrag van de hoofdpersoon is Murakami-achtig (misschien iets te naïef). Als je mikt op Murakami, dan zou ik het nog iets raadselachtiger maken. Goed gedaan! Als je niet bang bent voor een beetje magisch realisme, dan Moet Je Murakami Lezen (echt waar).