Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#114 Morgen

Morgen Er loopt een oude dame met haar witte iets te dikke witte hondje voorbij door de winkelstraat. Ze duwt voorovergebogen haar rollator en gaat zitten op het houten bankje. Ze ziet er eenzaam uit. Vandaag ga ik even naast haar zitten. “Goedemorgen” zeg ik. Ze kijkt op met vragende ogen.“Gaat het een beetje met u?” vraag ik. Ze begint meteen te praten. “Vandaag is geen goede dag, mijn zus Katinke is overleden. Vandaag ga ik haar begraven. We zijn 93 jaar bijna onafscheidelijk geweest. Vanaf nu ben ik maar half.” Ik kijk haar aan en aai haar over haar dunne bovenarm. “Dat is een hele tijd.” “Ja” zegt ze. “Alleen toen ze getrouwd was hebben we 3 jaar apart gewoond. Maar toen werd het oorlog en kwam hij niet meer thuis. Daarna zijn we altijd samen gebleven. Je moet weten dat zij eerst geboren is, niemand wist dat ik daarna ook nog zou komen. Dat was een grote verrassing.” Pretogen verraden de aangename herinnering. “Wij waren de eerste van onze zussen die gingen studeren” vertelt ze trots. In haar ogen zie ik het leven dat ze achter zich heeft. Ik voel het gemis dat erin weerspiegeld. “Maar morgen, kind,” zegt ze en klopt het hondje op de rug. “Morgen ga ik met Cindy voor het eerst naar de zee.”

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Kelly, Je verhaal heeft een treurige toets die toch uitloopt in een hoopvol einde: voor het eerst met het hondje naar de zee. Dat is een mooi beeld. Dat de Hp een oude vrouw die zij niet kent zomaar over haar dunne bovenarm aait vind ik gewaagd. 'Ze ziet er eenzaam uit' zijn feiten die je ook op een andere manier in de tekst kunt verwerken: laat de lezer zelf concluderen dat de oude vrouw eenzaam is, zonder dit te benoemen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Kelly, welkom! Ik las je niet eerder. Ik vind je tekst mooi en subtiel, maar ben het met Anton hierboven eens. Je kan rustig wat uitleg weglaten. Wat mij betreft bijv. ook: 'Ik beantwoord de niet gestelde vraag. "U kent me niet, maar ik wilde even zitten."' Het voegt niet echt iets toe, voor mij dan. Zoals ook: 'Ze begint meteen met praten.' En waarom precies 'het' bankje? Is het een specifiek bankje? Verder wat kleine dingetjes: In de eerste zin staat er per ongeluk twee keer 'witte'. Leestekens in de laatste zin: een komma na 'rug' in plaats van een punt en dan 'Morgen' zonder hoofdletter; het is één uitgesproken zin. Neem het niet negatief op hoor, ik mocht kritisch zijn. ;) Ik ben benieuwd naar je volgende bijdrage. Je laatste zin is een hartverwarmend zonnestraaltje! :) :thumbsup: