Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#114 Strand ( juiste versie)

#114 Op mijn handdoek in het Bloemendaalse zand aanschouwde ik op deze warme zomermiddag de mensheid die net als ik, verkoeling zocht bij de zee en hun lichamen lieten verschroeien door de zon alsof ze een stuk vlees op een barbecue waren. Vrijwillig ben ik door de duinen gefietst, het hete zand rustig doorstaan aan mijn voetzolen en heb een plek gezocht om te liggen. Ik hoorde haar het eerst. 'Godallejezus, we hebben al twee kilometer gelopen! Wat een kutsooi, kom pap, zit.' Pap knalde geïrriteerd zijn overvolle rieten mand neer en keek om zich heen.' Tussen al die klotehonden zeker' mompelde hij en zij knikte verveeld. Ik had inmiddels ook begrepen dat ik per toeval op een hondenstrand was beland, zonder hond weliswaar, maar ik vermaakte mij met het observeren van het verrassende verschijnsel, de man met hond. Pap beleefde zijn midlifecrisis zo te zien, zijn haar in scheiding opzij, volle baard, de broek afgezakt, de sportschool veel bezocht. Zijn dochter beleefde een andere fase van haar leven, vroeger noemden ze dat een puber. 'Godskolere pap, heet hè, het is toch al september, niet normaal.' Pap spreidde de verschoten badhanddoeken en plofte neer. Zittend ontdeed hij zich van zijn afzakbroek. Dochter keek om zich heen. 'Wat een kuthonden hier, kijk die daar dat is wel een leuke.' Pap vouwde zijn t-shirt en broek op, zij smeet haar kleding neer. Ze ging zitten.' Weet je dat mam op Ibiza is,' zei ze ineens. Haar stem was op pubersterkte zodat ik kon meegenieten. Pap keek naar de grond. 'Ze heeft daar een goeroe, kijk.' Ze liet een foto op haar mobiel zien. 'Ze mindfullnest en mediteert in het wit, truttig hè.' Pap reageerde niet maar tuurde in de verte. Misschien dacht hij aan vroeger of juist niet. Ze sloeg haar arm om pap heen en keek ook naar de zee, net als haar vader.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, maddbrug :thumbsup: De inleiding van het verhaal vind ik heel mooi. Eigenlijk zitten achter al die scheldwoorden twee verdrietige, eenzame mensen.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo droevig! Duidelijk twee mensen die met zichzelf in de knoop zitten en wat steun kunnen gebruiken... Pakkend verhaal, mooi geschreven!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je eerste zin knap, Maddbrugg, maar ook grappig in die zin dat je van 'de mensheid' verderop in de tekst afdaalt naar een hondenstrand! (Begrijp me niet verkeerd: ik heb niets tegen honden ;) ) 'Pap stopte en knalde geïrriteerd zijn overvolle rieten mand neer en antwoordde,' tussen al die klotehonden zeker.' ' ... en antwoordde' lijkt me zo gematigd t.o. zijn irritatie en zijn reactie mbt tot de klotehonden - vind ik hier overbodig, vergelijk: Pap stopte en knalde geïrriteerd zijn overvolle rieten mand neer, ' tussen al die klotehonden zeker.'
Dat had ik inmiddels ook begrepen dat ik op een hondenstrand was beland maar ik vermaakte mij met het observeren van het verschijnsel, de man met hond.
Twee maal 'dat' leest niet zo vlot, Dat ik op een hondenstrand was beland had ik inmiddels wel begrepen. Ik vermaakte mij met... etc Het gevloek en gesakker duidt idd op diepere gevoelens die slechts op het einde duidelijk worden; moeder is er vandoor, inclusief goeroe. Vader en dochter moeten het maar alleen zien te redden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Ik vind het contrast tussen 'aanschouwen en mensheid' wat (te) groot met 'neerknallen' maar verder vind ik dit een prachtig beschreven observatie. Ik denk dat dit echt plaatsgevonden heeft maar als dat niet zo is, dan is het levensecht neergezet. Heel erg mooi.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Joke, hun leven zat even niet mee, inderdaad. Dank je voor je reactie. Marlie, dank je voor je uitgebreide reactie. Ik benoem het een hondenstrand omdat er de mensheid daar met hond mag zitten. Dat is op andere gedeeltes van het strand verboden. Ik zat er overigens zonder hond. De zin met - stopte knalde en antwoordde- ga ik herschrijven. Dat en dat herzie ik ook. Vader en dochter hadden het niet makkelijk en dat uitten ze in hun stevige taal. Dat klopt. Willemina, het gebeurde nagenoeg naast mij. Het verdriet was als het ware voelbaar.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, ik heb zo'n idee dat je kutzooi met een Amsterdamse tongval uitspreekt. Behalve het woord vrijwillig dat ik maar niet kan plaatsen, vind ik het een kostelijke tekst. Je trein- en fietsbundels verplaatsen zich naar het strand. :) Je speelt met woorden. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi neergezet de relatie vader en puberdochter. Enerzijds de met woorden afzettende puber die duidelijk wil maken dat zij het bij het juiste end heeft, anderzijds de liefdevolle relatie die door alles heen stand houdt. Terwijl ook het relativerende in dochters relatie met haar moeder benoemd wordt. Ik lees dat ze haar vader wil laten zien dat ze loyaal blijft tot beide ouders. Het verhaal raakt en voelt intens van " rotmeid tot lieverd", maakt niet uit we blijven van elkaar houden! Dank.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Genoten van de zo mooi neergezette scène. De laatste zin geeft me bijna een brok in mijn keel, zo moeilijk voelt de situatie van vader en dochter voor mij. Je weet met woorden veel los te maken!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, inderdaad is kutsooi de Amsterdamse versie. Kutzooi of sooi, het kan allebei. Ik heb even een woord gedacht toe te voegen maar deed het niet. Een ander pittig Amsterdams scheldwoord, attenoje, had ook goed geklonken. Maar het meisje zei 'kutsooi.' Dank je voor je reactie! Ccscharl. Dank je! Sommige mensen schelden en schreeuwen uit liefde. Hoe raar dat ook kan klinken. Mw.Marie. Mooie reactie, dank je wel.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wederom een mooi verhaal. Bovendien heb ik daar vaak gezeten, waarschijnlijk vlakbij Parnassia? "Ze sloeg haar arm om pap heen en keek ook naar de zee, net als haar vader." "Ook" mag volgens mij weg, of anders "net als haar vader."

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anton, dank je, ik haal ook weg. Goed opgemerkt! Nel, dank je! Schrijvenmaar, dank je en ik heb met veel plezier deze observatie gedaan.