Start » Forum » Themaforums » Wekelijkse schrijfopdracht » # 114 - Versluierd

# 114 - Versluierd

44 reacties [Laatste bericht]

Reacties

janpmeijers
Laatst aanwezig: 11 uren 26 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013

Mili,

Citaat:

Ik ben eruit, wist het niet te benoemen zonet. Jij redeneert 'rationeel' en ik bedoel het 'emotioneel'. Het gaat hier namelijk niet om een banale supermarkt maar om de gemoedstoestand van de hp. Het zegt niets over de supermarkt.

Leuk geprobeerd. smile

Schrijven doe je met taal. In: 'Ik loop in een banale supermarkt', zegt 'banale' uitsluitend iets over de supermarkt. Als je iets anders wilt overbrengen, zul je iets anders moeten schrijven.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 1 jaar 3 dagen geleden
Sinds: 7 Nov 2010
janpmeijers schreef:

Mili,

Citaat:

Ik ben eruit, wist het niet te benoemen zonet. Jij redeneert 'rationeel' en ik bedoel het 'emotioneel'. Het gaat hier namelijk niet om een banale supermarkt maar om de gemoedstoestand van de hp. Het zegt niets over de supermarkt.

Leuk geprobeerd. smile

Schrijven doe je met taal. In: 'Ik loop in een banale supermarkt', zegt 'banale' uitsluitend iets over de supermarkt. Als je iets anders wilt overbrengen, zul je iets anders moeten schrijven.

Ik ben dat volstrekt niet met je eens, @janp! Banaal is een woordkeus die past bij de gemoedstoestand van de hp. Vervang het maar door "gewone", "alledaagse" of "doorsnee-" en je zult zien dat de "muziek" een ander deuntje speelt.
Overigens ben ik gewoonlijk geen voorstander van b.n., maar in dit specifieke geval slaat het woord me van de sokken.
[Dat is dan 25 Euro, @mili]

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

janpmeijers
Laatst aanwezig: 11 uren 26 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013

@Leonardo,
Ik acht Mili wel in staat voor haar woordkeus op te komen. wink

Schrijfcoach Ne...
Laatst aanwezig: 40 weken 2 dagen geleden
Sinds: 12 Nov 2014

@mili, er is al veel gezegd hier.
Ik volg je inmiddels al een paar jaar. Jouw teksten vielen me op door je bijzondere taalgebruik, de exotische setting, de personages. De rauwheid niet schuwend maar open en bloot getoond.
Jouw laatste teksten ontroeren me steeds meer. Ze dragen een geheim; ik voel mededogen.
Dat heeft vast te maken met wat Leonardo zegt: kruip in de huid van de persoon.
Ook met dit verhaal raak je me weer.

Leonardo Pisano
janpmeijers schreef:

@Leonardo,
Ik acht Mili wel in staat voor haar woordkeus op te komen. wink

Ik buig mijn hoofd laagmoedig smile

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Mili
Laatst aanwezig: 9 uren 20 min geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

@janp, in ieder geval heeft @Leonardo het uitstekend verwoord. Beter dan ik kan. Het staat m.i. ook eenieder vrij te reageren.

@Nel, je schrijft woorden die me zullen bijblijven. Ze stemmen me ook tot nadenken. Ik lees over groei en een nog mysterieus mededogen. Het staat buiten kijf dat onder de huid van je personages kruipen een van de sleutels is. Hartelijk dank voor de moeite die je nam.

Auteur van 'Jitzak' - 'Congo_Artikel 15' - 'Histoires de Femmes' (kortverhalen)
www.milivanveegh.nl

bartsnel
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 5 Jun 2012

Ik vind dat we allemaal, iedere dag, minimaal een keer het woord 'achenebbisj' moeten gebruiken. Daar worden we gelukkiger van. :-)

“There is nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and bleed.”
Ernest Hemingway

Dos Wijnhof
Laatst aanwezig: 5 min 34 sec geleden
Sinds: 2 Dec 2011
bartsnel schreef:

Ik vind dat we allemaal, iedere dag, minimaal een keer het woord 'achenebbisj' moeten gebruiken. Daar worden we gelukkiger van. :-)

Ik heb dat met 'fuck you'.

Wie reimt sich das zusammen?

bartsnel
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 5 Jun 2012
Dos Wijnhof schreef:
bartsnel schreef:

Fuck you is ook goed. Maar probeer het eens af te wisselen.

“There is nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and bleed.”
Ernest Hemingway

Leonardo Pisano
Dos Wijnhof schreef:
bartsnel schreef:

WTF, Dos? Ben je fan van Illary Clinton?

Dos Wijnhof
Leonardo Pisano schreef:
Dos Wijnhof schreef:
bartsnel schreef:

WTF, Dos? Ben je fan van Illary Clinton?

Nee, onafhankelijk van Clinton. Bijvoorbeeld als ik voor de zoveelste maal ben gaan kijken wat de nieuwe schrijfopdracht is en bemerk dat hij nóg steeds niet binnen is, dan zeg ik gewoon fuck you en kan er weer een kwartier tegen. Dat spaart heel wat serviesgoed, komt de relatie ten goede en de hond weet dat hij niets ernstigs heeft te verwachten. Ik blijf er heel kalm onder. Het moet alleen niet te lang duren...

Leonardo Pisano

@Dos #41 - Bedankt voor je fucking toelichting, gij aan de w.o. verslaafde primaat.

Mili
Laatst aanwezig: 9 uren 20 min geleden
Sinds: 1 Mrt 2014

Heerlijk, allemaal speelse mannen bij mij in de tuin die leuke dingen zeggen. De Chablis staat koud en ook de Bokma. Zoen

Auteur van 'Jitzak' - 'Congo_Artikel 15' - 'Histoires de Femmes' (kortverhalen)
www.milivanveegh.nl

Dos Wijnhof
Mili schreef:

Heerlijk, allemaal speelse mannen bij mij in de tuin die leuke dingen zeggen. De Chablis staat koud en ook de Bokma. Zoen

Oké! Adres of coördinaten graag? Neem eigen tent en vrouw mee. Safety first.

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!