Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#114- de voorbijganger

In de trein naar Parijs Het vertreksignaal klonk en de deuren gingen dicht. Gehaast installeerde zij zich tegenover mij in de coupé. Vervolgens nestelde zij zich lekker in een hoekje van de bank. Omdat we nog wel een aantal uren elkaars gezelschap zouden zijn, begon ik een praatje. “Hallo, ook naar Parijs?” zei ik “Nee, ik moet er iets eerder al uit!” was het antwoord. Het duurde niet lang of we waren volop in gesprek. Zij vertelde heel snel, onder andere waar zij vandaan kwam. Al gauw wist ik heel veel details van haar. Het was alsof we elkaar al heel lang kenden en spraken makkelijk met elkaar. We hadden veel raakvlakken en waren ook in dezelfde streek opgegroeid. Ik begon mijn hersenen te kraken; ‘ken ik jou ergens van? Kom je mij bekend voor? ...’. Ze bleef wat terughoudend, dus praatte ik er zelf maar lustig op los. Het voelde vertrouwd en ik had al snel zeer persoonlijke zaken op tafel gelegd. Hm, misschien toch wel erg voortvarend. Zij stelde korte vragen, ik gaf lange antwoorden. En in die vertrouwde sfeer vroegen wij tegelijk:”Maar ik ken jou toch? Alleen waarvan? Hebben wij elkaar al eens ontmoet… het komt me allemaal zo bekend voor…” . Je kent dat wel, een gevoel van ‘ik weet het’, en toch ook weer niet. Het ligt op het puntje van mijn tong. We bleken ook even oud. De stiltes tussendoor werden opgevuld met het lawaai van de wielen. We kwamen bij haar eindbestemming. Zij stapte uit en zei dat zij het leuk vond. Ik keek haar na en toen zij zich omdraaide zag ik haar verbazing. Zij wist het…mijn andere ik, ingestapt nadat ik in slaap gevallen was. Ik wist niet wat er was gebeurd, droomde ik of was het realiteit. Wat maakt het uit, we zijn één.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassende tekst. Mooie zin: De stiltes tussendoor werden opgevuld met het lawaai van de wielen. Puntje: Maar ik kent jou toch? de t achter ken is een grapje of verkeerd geplaatst? ... is driemaal en niet vaker heb ik begrepen. droomde ik of was de realiteit. : droomde ik of was het realiteit, loopt prettiger. Graag gelezen, boeiend geschreven.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassende tekst. Mooie zin: De stiltes tussendoor werden opgevuld met het lawaai van de wielen. Puntje: Maar ik kent jou toch? de t achter ken is een grapje of verkeerd geplaatst? ... is driemaal en niet vaker heb ik begrepen. droomde ik of was de realiteit. : droomde ik of was het realiteit, loopt prettiger. Graag gelezen, boeiend geschreven.
Mw Marie, dank voor deze reactie. Inderdaad een typefout. Ik heb dus niet goed nagelezen. De ... heb ik ook ergens gelezen. Zal het onthouden. Ja ook bij realiteit had ik beter moeten weten. Ik ga corrigeren. Uw reactie is bemoedigend. Connie

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou het kunnen dat het een tweeling is die al heel jong van elkaar gescheiden is? Vaak hoor je dat die mensen ongeacht hoe lang ze gescheiden zijn een soort band hebben. Het was in ieder geval verrassend en verfrissend om lezen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Joke VG, Die gedachte is niet eens bij me opgekomen. Verrassend hoe mijn "eerste werkstuk" ook gelezen kan worden. Het zou in ieder geval een heel ander vervolg krijgen. Heel leuk, dank je. Connie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je leven blootleggen aan een vreemde die je toch niet vreemd is. Indringend. Ben je één met de passagier, of met je andere ik? Geeft voor mij een magisch einde weer dat niet altijd te begrijpen is. kleinigheid: Als je schrijft, vermijdt afkortingen zoals 'enz' ;) 'We kwamen bij haar eindstation." Daar zou ik van maken: We naderden haar bestemming. Een trein heeft een eindstation, en is in dit geval Parijs.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je leven blootleggen aan een vreemde die je toch niet vreemd is. Indringend. Ben je één met de passagier, of met je andere ik? Geeft voor mij een magisch einde weer dat niet altijd te begrijpen is. kleinigheid: Als je schrijft, vermijdt afkortingen zoals 'enz' ;) 'We kwamen bij haar eindstation." Daar zou ik van maken: We naderden haar bestemming. Een trein heeft een eindstation, en is in dit geval Parijs.
Marlie: Voor mij stond direct vast: één met "mijn andere ik". Is dit magisch dan? Dank voor je opmerking. Ik ga het aanpassen.