Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#113 Duivelseiland

Duivelseiland, Frans Guyana Tweehonderdenentwintigste notitie. Dag, maand, noch jaar weet ik exact te benoemen. Nog immer krijg ik inkt. Nog immer krijg ik een nieuwe pen. Ze worden zwijgzaam geleverd, dagen nadat ik erom heb verzocht. Inmiddels heb ik geleerd er bijtijds om te vragen, want de omstandigheden alhier schijnen te maken dat dat wat in het moederland om de hoek aanstonds verkrijgbaar is, hier met moeite en vertraging kan worden aangevoerd. Kwade wil vermoed ik op dat punt niet langer meer bij hen die mij bewaken. Het zijn nog steeds dezelfde vijf mannen. Ik kan mij nu, bij deze notitie, de overige teruglezend (wat kan ik na het vallen van de duisternis anders doen?) goed voorstellen dat ook zij zich gestraft voelen. Ik kan mij licht wijsmaken dat ook zij hier tegen hun wil geplaatst zijn, zij het niet levenslang. Het is vruchteloos om het hen te vragen, want zoals ik eerder al schreef mogen ze geen woord wisselen; met mij. Maar hun uniformen beginnen sleetse tekenen te vertonen. Degenen die ik voor mezelf Gustave en Jacques noem, laten soms dagenlang de stoppels op hun wangen staan. Bij geen van hen allen blinken de laarzen nog. Ja, soms. Als dat op dezelfde dag zou zijn, zou ik nog een houvast hebben. Dan zou ik die dag als zondag benoemen. Maar er valt geen pijl op hen te trekken. Het enige anker hier is het constante geluid van de branding, dat benadrukt dat tijd een illusie is; levenslang. Vandaag wees ik de man die ik Antoine noem op een verdwaalde Albatros die over het eiland scheerde. De lucht was helderblauw. Geen spoor van wolken die ook maar in de verte duidden op het bestaan van grenzen. De weemoedige schittering in zijn ogen bood mij hoop, op menselijkheid.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, mais Papillon bien sûr. En dan geschreven in de taal van weleer. Ik zocht naar je geluksmoment. Was het de albatros of de schittering van menselijkheid? Je wist met je tekst feilloos mijn aandacht te vangen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Het geluksmoment vind ik ook lastig te plaatsen - ik zie de gevangene wel voor me met zijn pen en inkt. Ook de Albatros tegen de blauwe lucht, terwijl dat er niet zo staat! '... pijl op hen te trekken' - peil

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, is het het sprankje hoop dat in een schijnbaar uitzichtloos bestaan toch een gevoel van geluk bewerkstelligd? Je neemt me mee met je verhaal. Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Mili. Het is niet Papillon, maar een willekeurige gevangene. Ik lees op het ogenblik 'De officier' van Robert Harris, over de Dreyfus affaire. Vandaar. Ik probeerde me voor te stellen hoe het is om op zo'n eiland te zitten. Alleen, en zonder dat iemand een woord tegen je zegt. Het geluksmoment lijkt me onder die omstandigheden wel de schittering.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor je reactie, Janp. Ik heb het nog opgezocht, maar blijkbaar te slordig :o 'Peil' dus, waarvan akte. Voor het geluksmoment: zie #4.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, ik moest ook aan Papillon denken en ik vind het een zeer weemoedig verhaal. Het geluksmoment zit in het moment van even een menselijk contact te hebben, meen ik te mogen concluderen. Het is raar, ik ben er al een paar dagen (en nachten) mee bezig, het ultieme geluksmoment te vinden en ik kom ook op de momenten van menselijk contact.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, een sterk verhaal. Benauwend triest ook, en dat levenslang. Het geluksmoment heb je subtiel ingebouwd, alleen zag ik het iets anders dan jij. Voor mij was dat het feit dat Antoine, die niet met je mocht communiceren, je attendeerde op die verdwaalde Albatros, een welkome variatie binnen dat eeuwige, eindeloze blauw. Een attentie van medemenselijkheid. Tweehonderdenentwintigste >>Tweehonderdeenentwintigste (?)

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, zo mooi, ik zat helemaal verstrikt in je verhaal. Ik voel het geluk in het feit dat je merkt dat ook jouw bewakers menselijk blijven. Op één of andere manier blijven mensen allemaal hetzelfde, met behoefte aan compassie en affectie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tweehonderdenentwintigste >>Tweehonderdeenentwintigste (?)
Eh, juist ja :o In mijn versie is het toch echt de hp die Antoine wijst op de Albatros. Als Antoine de hp op de Albatros zou attenderen, zou daar ook iets van sadisme in gelezen kunnen worden. Dank voor je reactie, Dos.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor je reactie, Joke VG.
Op één of andere manier blijven mensen allemaal hetzelfde, met behoefte aan compassie en affectie.
Er zijn uitzonderingen. Die trekken helaas vaak aan de touwtjes.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tweehonderdenentwintigste >>Tweehonderdeenentwintigste (?)
Eh, juist ja :o In mijn versie is het toch echt de hp die Antoine wijst op de Albatros. Als Antoine de hp op de Albatros zou attenderen, zou daar ook iets van sadisme in gelezen kunnen worden. Dank voor je reactie, Dos.
Over 'ik' heen gelezen. Stupid. De lettertjes zijn ook zo klein. Meestal vergroot ik ze. Maar het blijft een mooi verhaal.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De lettertjes zijn ook zo klein. Meestal vergroot ik ze.
Zonder leesbril red ik het ook niet :nod:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verbanning voor het leven. Woorden spreken is onmogelijk, ze neerpennen in een sombere maar gelaten stijl is het enige communicatiemiddel. Weer genoten van jouw vlotte pen, Angus! Ik begrijp alleen niet waarom je na wisselen een ; gebruikt. Geen woord met mij wisselen? Of wil je op 'n bepaalde manier de nadruk leggen? Weemoedige schittering... zie ik vanuit twee personen. De schittering, als eerste reactie op HP die de albatros aanwijst. HP's geluksmoment, het menselijke oogcontact. De weemoed, waarbij Antoine naar (de vrijheid van) het vasteland wil terugkeren. Zijn geluksmoment moet nog komen. Ik heb de indruk dat A. zich meer gevangen voelt dan HP.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp alleen niet waarom je na wisselen een ; gebruikt. Geen woord met mij wisselen? Of wil je op 'n bepaalde manier de nadruk leggen?
Inderdaad, marlie. Mijn bedoeling was om het isolement te benadrukken. Dank je voor je reactie en de vraag.

Rol

  • Anoniem
Hallo Angus, Een bijzonder dagboek, geschreven zonder weet te hebben van dag of tijd. Mooi hoe je schetst hoe de gevangene zijn dagen slijt, zich gewaar van dingen die anders misschien ongezien voorbij waren gegaan. Het geluksmoment? De pen, de albatros, de hoop op menselijkheid? Of is het het ontbreken van tijdsbesef, iets waar menig persoon hem om zou kunnen benijden. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Corrie, Wat mij uitermate boeit is hoe je bij de vraag komt of de pen, de albatros of het (benijdenswaardig) ontbreken van tijdsbesef het geluksmoment zouden kunnen vormen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat ik de vragen dan maar beantwoorden: 1. De pen. Nee. HP heeft - zo blijkt - geleerd dat hij er tijdig om moet vragen. Er kan wel sprake zijn van misère, dat hij de pen - en de inkt - desondanks niet tijdig ontvangt. 2. De albatros. Nee. Zou wel mogelijk zijn, maar niet in de geschreven context. Waartoe zouden de opvolgende zinnen immers dienen? 3. Ontbreken van tijdsbesef. 'Nee' lijkt me een understatement. Het gaat, en dat moge toch wel blijken, over iemand die tot levenslang is veroordeeld. Dat je onder de omstandigheden ook nog eens het besef van tijd verliest, lijkt mij - op zijn zachts gezegd - niet benijdenswaardig.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven verhaal, kloppend ook. :thumbsup: Het geluksmoment is mij meteen duidelijk. Intrigerend ook dat het slechts in 1 blik zit. Wat als de albatros geluid had gemaakt en de HP naar de vogel had gekeken en zo het moment had gemist? Of hij net geknipperd had met zijn ogen of...

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Marietje. En ja, wat als. Misschien had er dan een paar weken later een verdwaalde walvis een rol gespeeld, of een mooie vlinder. De natuur biedt genoeg mooie momenten om even bij stil te staan. Altijd en overal.