Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#111 - Toon Tellegen

Ik lees in een boek over een olifant die in bomen klimt en er telkens weer uitvalt en ik vraag me af wat de schrijver bedoelt? Toch niet een echte olifant en een echte boom? En ik beredeneer dat de olifant een mens is die zich wil ontplooien, en dat hij in bomen klimt om de wereld te zien, maar dat dat nooit lukt. En die boom is ook een mens; een mens die anderen klein houdt en ze halsstarrig in de weg staat. En met een schok besef ik dat ik die boom ben en mijn zoon de olifant en dat mijn zoon – hoewel hij altijd vrolijk lijkt en zegt dat ik een geweldige vader ben – diepongelukkig is vanwege de kansen die ik hem onthoud, dat ik hem elke keer laat vallen. En ik besluit naar hem toe te gaan en sorry te zeggen. En ondertussen vraag ik me af hoe het komt dat de schrijver ons zo goed kent, terwijl ik van hem alleen maar weet dat hij boeken schrijft.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stuk, hoe iedereen een verhaal anders interpreteert. Misschien ziet iemand anders een heel ander verhaal in de boom met de olifant. Leuk, mooi verwoord.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meikiepeik, @Odile, dank jullie wel. Ik schreef dit verhaal wel iets anders dan gewoonlijk, maar ik weet niet of het wel free writing mag heten. Op mijn werk las ik de opdracht, en daarna volgde er een fietstocht naar huis van bijna een uur waarin het verhaal zich vormde. Wat anders was, was dat ik mezelf meer gedwongen heb uit te gaan van een bepaald vrij willekeurig uitgangspunt (de olifant uit het boek van Toon Tellegen), en dat ik de eerste versie van het verhaal heel snel opgeschreven heb (binnen de vereiste vijf minuten).

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, als mijn zoon een olifant was zou ik hem doen inzien dat het met zijn poten niet verstandig was om bomen te beklimmen. Als hij er om een of andere reden toch in wou, zou ik samen met hem een stevige boomtrap bouwen. Je geeft wel een interessante uitleg aan dat olifanten-boomklimmen Toon Telligen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, het is nog maar kort geleden dat ik Toon Tellegen voor een eerste keer las. Tot mijn grote verbazing - gezien een 'kinderlijke' schrijfstijl - was ik uitermate positief verrast. Mijn complimenten voor je uitwerking hoewel ik mijn vragen heb over de meer dan deemoedige houding van een fantastische vader naar mijn idee.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, dank voor je reactie. Mijn jongste zoon was zo bedreven in boomklimmen dat ik er plaatsvervangend hoogtevrees van kreeg. Op een zwak moment heb ik hem zelfs wel olifantspoten toegewenst, terdege beseffend dat dat egoïstisch was (immers alleen gericht op mijn eigen gemoedsgesteldheid). Tegenwoordig klimt hij wat minder, en dat vind ik helemaal niet erg. @Mili, dank voor je reactie. Naar mijn idee kun je niet deemoedig genoeg zijn. Ik heb nog altijd de verwachting dat, wanneer ik voldoende deemoed uitstraal, de rest van de wereld mij daarin zal volgen (en dat zou een heleboel wereldproblemen oplossen)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat is een mooie wens, gs, maar of die ooit uitkomt? Ik zag ook mensen voor me. Aparte invalshoek, maar heel mooi.