Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#110 Het einde

Deze keer ga ik het echt verliezen Met dichten krijg ik het voor mijn kiezen Schrijf ik normaal op mijn gevoel Nu verpruts ik de hele boel. Geen poëtische zinnen die mijn gedicht verfraaien Geen zinspelingen en met woorden draaien Geen podium en geen applaus voor mij Geen gouden boekje en geen euforisch hoogtij. De microfoon schalt door de zaal Meta krijgt een onvoldoende voor taal. Het gelach klinkt na in mijn oren Ik bijt op mijn hand om het snikken te smoren Hete tranen spuiten gericht Brandende sporen over mijn gezicht Mijn lichaam schudt van het verdriet Helaas dit alles baat mij niet. Hoe haal ik het ook in mijn hoofd Weer van een illusie beroofd Om te glanzen aan de hoogste top Krijg ik in plaats daarvan de strop Ik onderga mijn ellende in een roes Thuis pak ik straks een enorme kroes Zal mezelf in de thee verzuipen Om daarna in een hoekje te kruipen. Deze drank is het enige wat me rest Mijn schrijfcarrière is verpest Niets meer om voor te leven Gebroken, ik kan er niet meer tegen.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Meta, Een klaagzang met een komisch effect. Dat is je dan maar mooi gelukt, met behulp van het middel 'overdrijiving'. Rijmen gaat je hier ook goed af, hier en daar wat gedwongen (gericht/gezicht), maar grotendeels effectief. Je zou er ook over kunnen denken om het hele gedicht expres met gedwongen rijm te schrijven, om het prutswerk van de dichter te ondersteunen. Dat vraagt wel 'meta-techniek'. (Wat zegt een naam? ;-)). Dan moet je goed rijmen overstijgen door er expres broddelrijm van te maken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Nog een paar puntjes: 'Felbegeerd' ben ik hier in de olympische gedichten al een aantal keren tegengekomen, in de context van 'het felbegeerde goud'. Naar mijn smaak is het een cliché aan het worden. Zou je een ander, origineler en/of meer 'eigen' woord kunnen bedenken? 'Helaas dit alles baat het niet' -> 'het' hoort in deze zin niet thuis. Je dacht waarschijnlijk aan de uitdrukking 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Daar hoort 'het' wel in, maar in jouw zin is 'dit alles' al onderwerp. Omwille van het ritme zou je kunnen overwegen er 'Helaas dit alles baat mij niet' van te maken. Achter 'Meta' staat een komma. Die hoort daar niet. Een komma geeft een kleine pauze aan en die hoor je niet als je de zin hardop leest. Verbeterze! Groet van Wilma

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta, hoe kan jij verliezen met zo een leuk gedicht? Top gedaan, ik zou je bijna willen komen troosten. :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Wilma, Bedankt voor je leuke reactie en feedback! Ik heb nog een paar aanpassingen gedaan en het "felbegeerde" vervangen. Voor de rest laat ik het zo. Jouw suggesties zijn iets te hoog gegrepen, ondanks mijn naam ;) Al met al vond ik het rijmen weer een leuke uitdaging.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje voor je lieve reactie, Joke. Ik ben ondertussen over mijn ergste verdriet heen. Met voorzichtige schreden keer in naar het leven terug en ga lekker met vakantie 8)