Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#107 Passie voor de sport

De vreugde van het volk heeft de pijn van mijn verlies al bijna weggevaagd. Ik zit in een kabelbaan, het vervoermiddel die de mensen in Rio gebruiken om van huis naar het werk te gaan en andersom. Ik neem de kabelbaan om te proeven van het dagelijkse leven van het Braziliaanse volk en van het prachtige uitzicht te genieten. De krakkemikkige huizen aan de rand van de stad en het steeds moderner worden in het centrum, met in het midden een verschrikkelijk groot stadion. Er is geen wolkje aan de lucht, de stad komt volledig tot zijn recht. In de cabine is het warm, maar er is zoveel te zien dat ik geen tijd heb daaraan te denken. Ik zit laag, waardoor ik stromen met mensen kan zien lopen door de straten, met Braziliaanse vlaggen en gele pakjes. Thuis had ik gelezen dat er, tijdens het WK in 2012 en de olympische spelen van nu, meer dan 600 families met geweld uit hun huizen waren gezet om de bouw van de stadions te verwerkelijken. Natuurlijk is dat verschrikkelijk, daarom verbaast het me dat het volk nu alsnog met een lachend gezicht en wapperend met vlaggen door de straten lopen. Natuurlijk loopt niet iedereen over de straat, zitten er ook mensen beteuterd thuis op de bank, maar er wordt nergens geprotesteerd. Ze voelen zich één, door de sport. Rio, dat normaal een stad vol met criminelen is, en zelfs nu nog, maar minder, verandert in een lieflijke stad met als middelpunt de sport. Het lijkt alsof iedereen even de oorlogen en kwaadaardigheden in de wereld vergeet en feest viert. Dat zij de gasten mogen zijn van het grootste sportevenement in de wereld, maakt ze trots. De passie voor de sport. Die mis ik in Nederland. Jawel, ook de Nederlanders kijken naar ons en moedigen ons aan, maar ik betwijfel of ze hetzelfde zouden zijn zoals hier, als er ooit de Olympische Spelen wordt gehouden in Nederland. De Nederlanders kijken trouw op de bank, maar zullen ze ook met de Nederlandse vlag op hun wang getekend de straat op gaan, paraderend met duizenden anderen? Ik denk het niet. Het is jammer, maar we zullen eraan moeten geloven. Voor nu mag ik nog anderhalve week genieten van de vrolijke gezichten en de passie van de Brazilianen. Ik kijk uit over de stad en denk niet meer aan mijn verlies.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi verhaal, Meikiepeik. Uitgeschakeld worden is niet zo erg, zo zie je nog eens wat. De mensen die verder mogen, zitten zich in het dorp te vervelen. Bij de WK voetballen zie je wel geverfde vlaggetjes op de gezichten van de supporters. (veranderd - verandert (?) (Als hier ooit de Olympische Spelen worden gehouden) Wie moet dan de eerste drie kiezen? Ik houd niet van stemmen. Laat het maar lekker spontaan blijven.

Rol

  • Anoniem
Hallo Meikiepeik, De sporter lijkt niet op de hoogte te zijn dat Nederland de Olympische Spelen al een keer heeft mogen organiseren, in 1928 in Amsterdam om precies te zijn, maar dat kunnen we deze waarschijnlijk jonge sporter niet kwalijk nemen. Het is mooi hoe hij het enthousiasme van het volk laat zien, vanuit de kabelbaan (hoe kun je daar ‘laag’ in zitten trouwens?). Met wel een verwijzing naar de uit huis zettingen die eraan vooraf zijn gegaan. De column is mooi rond doordat de sporter start en eindigt met zijn verlies. Je hebt gelijk Meikiepeik. Geheel in de sfeer van de Olympische Spelen kiest elke schrijfcoach van de twee schrijfopdrachten die hij/zij heeft bedacht, in mijn geval #107 en #108, één top 3. Zie ook http://www.schrijvenonline.org/nieuws/schrijfopdr… Schrijfcoach, Corrie

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijfcoach Corrie, Met laag zitten bedoelde ik dat de kabine laag aan de grond hangt en niet heel hoog in de lucht zit. Dat van 1928 wist ik inderdaad niet. Bedankt voor uw reactie!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meikiepeik, interessant verhaal over de Spelen en Rio. De bedoeling van de Olympische spelen was het sportieve element in de mens activeren en dus voor ontspanning en plezier zorgen... zoals alles in deze wereld heeft het materialisme ook hier weer gewonnen. Dit materialisme verdient de medaille van egoïsme en hebzucht, maar ja, geef het volk brood en spelen...en het is braaf; zo kunnen de machtshebbers verder hun gangen gaan en poen opstrijken door het zweet van de atleet. :o