Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht # 105 - warme zomeravond

Dromerige Dorus kon er toch ook niets aan doen dat hij als man geboren was en dromerig door het leven ging. Vanaf zijn prille jeugd was hij het mikpunt geweest van pesterijen waardoor hij zich nog meer in zichzelf had teruggetrokken. Op de leeftijd waarop een jongen tot man wordt gevormd en zijn oog op meisjes laat vallen, begon hij als een slak uit zijn huisje te kruipen en stak hij zijn voelhorens uit naar het vrouwelijk wezen. Hij was niet lelijk, onze Dorus, maar toch moest het vrouwelijk schoon niets van hem weten. Zo kwam het dat Dorus op een warme zomeravond ongelukkig rondliep, met zichzelf geen blijf wist en het lot hem en zijn bestaan grondig in de war stuurde. Hij lag in het hoge gras van de berm toen hij in de verte een jonge vrouw zag aankomen. Nietsvermoedend wandelde zij, een kind haast nog, over het pad tussen de weilanden waar de koeien loom naar de ondergaande zon keken. Ze had daar nooit alleen mogen zijn. Wat dreef haar naar de plaats des onheils? Wat dreef Dorus tot zijn wandaad? Plotseling dook hij op uit zijn schuilplaats, greep het meisje bij haar enkels en trok haar in de berm. Van dromerigheid was geen sprake meer. Nadat zijn handen haar tenger nekje als een nijptang hadden omsloten, stopte haar gegil en lag ze slap onder hem. Verbaasd staarde hij in haar ogen waaruit het licht verdwenen was. Ze was mooi. Lang blond haar was tijdens haar verzet rond zijn vingers gewonden. De mond met de kleine, witte tandjes stond een beetje open. Voorzichtig drukte Dorus zijn lippen op haar mond, op haar wangen, op heel het lieve gezichtje. Een enorm geluksgevoel doorstroomde zijn lijf en hij deed met haar wat een man met een vrouw wil doen, terwijl hij mompelde: ”je bent mijn liefje, mijn liefje.”

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ik sta ervan versteld hoeveel diverse manieren van schrijven u weet te hanteren. Hoe erg u Antwerpen ook mist, het platteland doet wonderen. Dit vind ik dus weer van een ander genre maar vind het een tikkeltje jammer dat u de clou in het midden prijsgeeft: [Wat dreef haar naar de plaats des onheils? Wat dreef Dorus tot zijn wandaad?] Persoonlijk zou ik het aan het einde plaatsen. U weet het namelijk zodanig in te leiden dat de lezer voelt dat er iets vreselijk staat te gebeuren. En dan wordt het voor mij als een Belgische detective. ;) De beschrijving van het uiteindelijk gevelde meisje en wat Dorus dan doet, vind ik uitzonderlijk pakkend geschreven.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach Blavatski, ik had in het begin zo veel hoop voor Dorus. Een man die in de bloei van zijn leven een misdaad moet begaan om zijn eerste lichamelijk genot, die zelfs liefdeloos is, te kunnen beleven. Je begint zodanig - door je gebruik van 'toch' - alsof je mij, de lezer, al een deel van zijn leven hebt verteld. Een slak uit zijn huisje, de voelhorens naar het vrouwelijk wezen, vind ik zo lieflijk beschreven. De scheiding tussen het rustige, bijna passieve, en de heftigheid die volgt zou ik via witregel laten, na 'Ze had daar nooit alleen mogen zijn.' Dan de twee vragen onder elkaar plaatsen, gevolgd door de andere zinnen. Een in-triestig zomerverhaal zoals het nog altijd kan gebeuren, heb je zorgzaam en in prachtige bewoordingen neergezet.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo lief beschreven, het begin van het verhaal en dan slaat het toe, de tragiek, de obsessie, zijn onhandigheid en drift loopt uit de hand of hoe je het ook wil noemen. Een verrassend verhaal uit uw pen, dat is het zeker!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, wat een verhaal! Ik dacht een klein moment dat hij uit de kast moest komen, maar niets is minder waar. De laatste zin is het helemaal voor mij. Dit wordt de nieuwe seriemoordenaar van het platteland.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Een misdaad, begaan uit een kennelijk onvermogen om op een normale manier om te gaan met seksualiteit. Ik zou ook de gestelde vragen in het midden van het verhaal weglaten of verplaatsen naar het eind. De 'open mond met de kleine, witte tandjes' vind ik sterk. Die zin ontroert me, maakt dat ik het levenloze meisje voor me zie. Een verrassend Blavatski-verhaal. Interessant. Ik ben benieuwd wat er nog meer uit je pen vloeit.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Op de leeftijd waarop een jongen tot man wordt gevormd en zijn oog op meisjes laat vallen, begon hij als een slak uit zijn huisje te kruipen en stak hij zijn voelhorens uit naar het vrouwelijk wezen.
Wat een mooie zin is dit. Mooi verhaal ook, waarin het licht Belgisch accent ten volle tot zijn recht komt, het verhaal ondersteunt en - voor mij - een decor geeft. De vragen staan wat mij betreft op de goede plaats. Ze kondigen het onheil aan en bouwen de spanning op.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili voor de mooie woorden. Ik geniet inderdaad van het groen en de rust hier in Afflgem. Nieuwe ervaringen, nieuwe contacten, nieuwe gevoelens; je houdt het niet voor mogelijk! De kosmos is me nog steeds aan het kneden terwijl ik dacht dat mijn kaarsje ver was opgebrand. Het leven zit vol verrassingen. Ik geniet ervan en ik hoop van harte, Mili, dat je ook van jouw ervaringen kunt genieten! Groetjes vanonder de appelboom met hond Chiara aan mijn voeten en een blauwe hemel boven mij die zich tussen de takken laat zien. :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, dank je wel voor het positieve commentaar. Ik hoop wel dat het hier op het platteland vredig blijft. :o Bij nader inzien: ik hoop dat het overal vredig gaat worden en vredig blijven!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, dank je wel voor je mooie woorden. Ik doe mijn best. Het is zo heerlijk nu op mijn oude dag tijd te hebben om te schrijven, ik probeer mezelf in te halen. Het meisje dat op school de mooiste opstellen kon schrijven en heel grote dromen had, heeft heel andere dingen moeten doen om het hoofd boven water te kunnen houden, maar het volhouden en de droom niet opgeven, geeft mij nu veel plezier! :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een schokkend verhaal! :eek: Arm kind, wie weet hoe lief ze elkaar hadden kunnen hebben. Een verrassend verhaal uit uw pen, mevrouw Blavatski! :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vreemd vakantie(?)verhaal. Het is ook vreemd dat ik de sympathie voor Dorus niet geheel verlies na zijn wandaad. Dat komt door de wijze waarop je er over schrijft, met compassie; een daad voortkomend uit hopeloze liefde. Goed geschreven.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over verwarde mannen gesproken... Heel knap geschreven, inderdaad dat gevoel van medelijden en compassie en dan de gruweldaad. Sterk verhaal. Doet mij denken aan een stuk dat ik voor mijn Nederlands examen jaren geleden kregen. Over een lief stel dat geen kinderen kon krijgen, daarna zwanger was, maar miskraam volgde. Uiteindelijk lukte het om zwanger te worden, een zware zwangerschap, maar eindelijk was het kindje daar. Adolf Hitler was geboren.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, bijzonder verhaal vol mededogen. Voor de uiteindelijke gruweldaad was de kiem gelegd in de jeugd van de hp De daad zelf is knap beschreven: een schaduwgebied tussen het bewuste en onbewuste. Huiveringwekkend verhaal ook.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, fijn dat je bent langsgekomen en zo'n mooi commentaar achterliet. Ik ben blij dat dit verhaal zo goed ontvangen wordt. Het was een beetje gewaagd! En inderdaad, weer anders dan anders. Ik blijf mijn best doen en leer hier veel op SOL. :p