Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 105 Vlieg

Zomer. Het is een woord. Voor de vlieg die gisternacht driftig brommend cirkels probeerde te trekken onder de lamp die ik had aangeknipt, is het meer; een leven. Want ouder dan drie, hooguit vier weken worden ze niet. Dat is kort, maar dus wel een leven lang zomer. Ik vroeg me af hoe hij in de slaapkamer terecht was gekomen. Hij misschien ook, alhoewel het geluid dat hij maakte toch meer klonk als een lange, zich herhalende, geërgerde vraag hoe hij hier weer zo snel mogelijk weg zou kunnen komen. Begrijpelijk. Buiten lag de wereld en de tijd om haar te verkennen en om er van te genieten, was beperkt. Ik trok de slaapkamerdeur achter me dicht. Achter die deur lag een groot huis om te verkennen, maar vliegen zo onderhand kennende, zou hij morgen, al dan niet dwangmatig, de eerste de beste kroonluchter opzoeken om daar weer rondjes onder te draaien. Iets dat wat mij betreft geen levensdoel mag zijn. Ook niet voor een vlieg. Het Velux dakraam openen om hem terstond de vrijheid te bieden, leek barmhartig en zou, toegegeven, ook de broodnodige koelte brengen. Maar de nachten zijn hier vergeven van de vleermuizen. 'Jij geduld, ik geduld,' mompelde ik toen ik het licht uitdeed en een zweterige nacht tegemoet ging. Het donker bracht hem tot zwijgen. Of het instemmend was, weet ik niet. De volgende morgen danste hij vol energie, het ochtendlicht kussend, tegen het raam. Af en toe nam hij een pauze en klauterde bijna ondersteboven hangend over achterliggende schapenwolkjes en blauwe lucht. 'Maak er wat van, zei ik,' en opende het raam. Een licht tevreden gesnor, spoedde zich als stipje naar de horizon.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Mooie overpeinzing: rondjes draaien mag wat de ik betreft geen levensdoel zijn. De vlieg krijgt een opdracht mee, die de ik misschien ook aan zichzelf geeft. Sterk beeld van de klauterende vlieg op het raam in de slotalinea.
'Maak er wat van, zei ik,'
van,' zei ik

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, Angus. 'De volgende morgen danste hij vol energie, het ochtendlicht kussend, tegen het raam.' Ik zal een bromvlieg voor altijd anders zien.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fraai, Angus, deze observatie van deze tweevleugelige. Zal de vlieg naar jou hebben gekeken toen jij over hem/haar schreef? Zouden de antennes dat signaal hebben opgevangen?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooi verhaal en wat een mazzel had die bromvlieg dat hij bij jou naar binnen vloog. Bij mij was hij morsdood geweest. Maar na jouw mooie woorden ga ik me de volgende keer heel schuldig voelen nu het tot me doordringt dat ik zijn korte leven nog korter maak :confused:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, prachtige overdenking. Ben heel blij dat er meer mensen zijn die vliegen de buitenlucht gunnen! Een mooi menselijke maat.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, 'Vlieg' en 'zomer' zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Mooi hoe je het kleine hier uitvergroot. Het praten tegen de vlieg is voor mij herkenbaar. Ik vind het een fraai stukje.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat heb je een heerlijke schrijfstijl. Elke keer weet je er iets moois van te maken.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijk verhaal. Inderdaad mooi de vlieg en daarmee de HP zichzelf de spiegel voorgehouden. :thumbsup: Mag ik je mededelen dat het - ochtendlicht kussend- en de - schapenwolkjes- mij iets te zoetsappig overkomen en daarom dit voor mij uit de toon van de rest van het verhaal valt? Tenzij de HP een fantastische nacht heeft gehad. ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, jouw respect voor God’s kleine, brommende, vliegende schepselen en je diervriendelijkheid in het algemeen, kan ik waarderen, zeker als het zo mooi is verwoord zoals hierboven, maar het was mij liever geweest als je de tseetsee-, de steek-, de stront-, de paarden-, de brom- en al dat andere gevlieg met een mepper te lijf was gegaan. Godsklere, wat heb ik een pesthekel aan die beesten. Of muggen, nog erger dan een overvliegende DC 10 die ’s nachts overvliegt als je aan het eind van een startbaan woont.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of hij een signaal heeft opgevangen, maddbrug. Hoeft ook niet. Ik was te vrede (want stukje is wel gebaseerd op een recente 'kleine' ervaring). Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Meta. Als ze bij ons op etenswaren zitten, gaat het er ook anders aan toe :o

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Willemina. Gelukkig ben ik dus niet de enige. Ooit heb ik een mier met een zware last aangemoedigd. Ik vind dat niet veel vreemder dan voor de tv het nationaal elftal aanmoedigen :!: (Ik 'praat' trouwens bij gelegenheid ook tegen stenen en tafelpoten, etc. Op luide toon als ik weer eens zo stom ben om me daartegen te stoten. Dat verwijt ik de stenen en de tafelpoten op zo 'n moment. Geheel onterecht natuurlijk)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Odille. Maar laten we eerlijk zijn. Op de keper beschouwd is een vlieg (of welk levend wezen dan ook) mooier dan wat ooit uit een pen zal vloeien.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, Sommige reacties maken het pas echt waard om hier stukjes te plaatsen. Deze raakt me :{} (Niets ten nadele van de overige reacties)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Marietje. Uiteraard mag dat. Ik bedoelde het niet zoetsappig, maar als illustratie van de drang naar vrijheid en leven van de vlieg.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Dos. Voor wat betreft de vergelijking met het wonen aan het eind van de startbaan: ik had ooit het twijfelachtige genoegen in Beek (Limburg) te wonen. Niet aan het eind van de startbaan van wat tegenwoordig volgens mij vliegveld Maastricht-Aken heet, maar toch in de nabijheid van de aan- en afvlieg-route. Ik kan je verzekeren dat op het moment dat een Iljoesjin zich aandient - met het geluid dat een combinatie is van een langgerekte donderbui en een kilometerslange overbeladen trein beladen met tanks die over klinkers dendert- je de voorkeur gaat geven aan zoemende of brommende insecten. Overigens ben ik vijf keer - en ik lieg niet - gestoken door een tsee-tsee vlieg. En dat in een periode en op een plaats waar mij waarschuwend verzekerd was dat één op de tien drager was van de gevreesde slaapziekte. Buitengewoon taaie rakkers. Als je vrijwel pure deet opspoot bleven ze nog zo'n tien seconden actief :mad: Voor het echte afgrijzen raad ik de midges in Schotland op windvrije en droge dagen aan, met inbegrip van de bulten ten gevolge van allergische reacties die aanvankelijk goedgeluimde toeristen huiswaarts drijft. (Niet dat ik jou die bulten gun, uiteraard.)

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijdens het lezen had ik vooral een gevoel van herkenning. Zoals hierboven al werd geschreven zijn ' vlieg' en 'zomer' met elkaar verbonden. Jij weet van dit gebeuren iets positiefs te maken, heel leuk!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Dos. Voor wat betreft de vergelijking met het wonen aan het eind van de startbaan: ik had ooit het twijfelachtige genoegen in Beek (Limburg) te wonen. Niet aan het eind van de startbaan van wat tegenwoordig volgens mij vliegveld Maastricht-Aken heet, maar toch in de nabijheid van de aan- en afvlieg-route. Ik kan je verzekeren dat op het moment dat een Iljoesjin zich aandient - met het geluid dat een combinatie is van een langgerekte donderbui en een kilometerslange overbeladen trein beladen met tanks die over klinkers dendert- je de voorkeur gaat geven aan zoemende of brommende insecten. Overigens ben ik vijf keer - en ik lieg niet - gestoken door een tsee-tsee vlieg. En dat in een periode en op een plaats waar mij waarschuwend verzekerd was dat één op de tien drager was van de gevreesde slaapziekte. Buitengewoon taaie rakkers. Als je vrijwel pure deet opspoot bleven ze nog zo'n tien seconden actief :mad: Voor het echte afgrijzen raad ik de midges in Schotland op windvrije en droge dagen aan, met inbegrip van de bulten ten gevolge van allergische reacties die aanvankelijk goedgeluimde toeristen huiswaarts drijft. (Niet dat ik jou die bulten gun, uiteraard.)
Ik heb die Iljoesins nog meegemaakt. Boven ons huis draaiden ze naar oostelijke richting. Het pleisterwerk brokkelde van de muren en de pluggen sprongen er spontaan uit.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb die Iljoesins nog meegemaakt. Boven ons huis draaiden ze naar oostelijke richting. Het pleisterwerk brokkelde van de muren en de pluggen sprongen er spontaan uit.
Ah, dan delen wij ten dele een herinnering :) (Die pluggen had je er natuurlijk wel beter in moeten tikken. Dat geeft geen pas om daar de Russen de schuld van te geven :unibrow: )

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Er is veel moois hierboven gezegd. Daarbij sluit ik me aan. Gisteren liep ik met mijn anderhalf jaar oude kleindochter door de tuin. Ze aaide een slak, begroette een vlinder en de tuinkabouter. Ze zwaaide naar een vlieg die wegvloog. Aan die puurheid van een kind deed me jouw stukje denken. Vooral de laatste alinea.