Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 105 Zomerhitte

Vandaag is het loeiheet en drukkend weer. Zulk weer sla ik graag over, maar ja dat kan nu eenmaal niet. Er moet gewoon gewerkt worden in de Knip-In. Tien mensen zitten al te wachten aan de tafel. Eén van de mannen maakt steeds de anderen aan het lachen. Hij is echt grappig! Dan komt er een mevrouw binnen, ze komt me vaag bekend voor. Ik ben net aan het afrekenen met mijn klant en zij begint meteen er doorheen tegen me te praten. Ik vraag of ze een moment geduld heeft. "Daar heb ik niets mee te maken, de vorige keer dee je ook al zo", zegt deze mevrouw. Wauw, daar heb ik niet van terug. De tafel met de wachtenden valt direct stil. Oh, ik schaam me dood! "Altijd op jou wachten, begint me echt te vervelen. Ik kan er niets aan doen, dat je zo`n langzame drol bent!" foetert ze. "De vorige keer heb je mijn haar totaal verknipt, ik moest na drie weken al terug komen en het is nog niet in orde." Zo gaat ze maar door! "Denk maar niet dat ik door jou geknipt wil worden. Oh nee, zeker niet madam!" Wat moeten de andere klanten wel niet van me denken! Eindelijk komt mijn stem weer te voorschijn: " U kunt ook geknipt worden door Shirley mijn collega, mevrouw." "Oké", ze loopt meteen door naar de stoel, waar Shirley aan het knippen is. Shirley kijkt mij aan en zegt: "Mevrouw, u bent welkom, echter er zijn nog acht mensen voor u." Daar is ze het niet mee eens en al fulminerend rent ze onze zaak uit: "Hier gaan jullie meer van horen, kijk van het weekend maar in de krant, zal je baas leuk vinden!" Dat is even bijkomen! De leuke man van de tafel zegt: "Kom op dames, jullie laten je toch niet op de kop zitten door zulke zure vrouwen, toch? Wij "liken" jullie zo via de Facebook-link van de Kapperij hoor!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig dat de meeste klanten gewoon aardig zijn. Je maakt wat mee in een kapperszaak. Leuk en realistisch beschreven :) Een zeurtje; van de derde alinea zou ik de eerste drie zinnen gewoon achter elkaar schrijven. Dan wordt het meer een geheel. En de dialoog van de klant die begint bij ... "Altijd op jou wachten ... tot zeker niet madam." Zou ik ook achter elkaar schrijven. Nu komt het wat verwarrend over wie er aan het woord is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw.Marie, ik lees dat je schrijfoefeningen doet uit het boek dat schrijfcoach Odile je aanraadde. Goed, dat je zo leergierig bent. In je stukje hierboven merk ik op dat je de klanten van de kapsalon ook mensen en gasten noemt. Met name gasten zou ik veranderen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili. Het boek is echt geweldig leuk om te doen! Dank je voor je opmerking, heb er nu wachtenden van gemaakt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb nooit zulke mensen meegemaakt, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn. Ik zou de aanhalingstekens achter de komma/punt zetten. Je vergeet regelmatig een spatie na een punt. Ze hebben nadat die vrouw de kapsalon heeft verlaten, toch nog wel smakelijk gelachen. O nee, ze waren van slag. Ze had ook niet met dat snikhete weer naar de kapper moeten gaan. Daar worden mensen chagrijnig van. Duidelijk weergegeven.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Tja, voor je scherpe blik. Heb de interpunctie onder handen genomen. Niet bij alles de komma, nl dat is exact zo bedoeld, zoals het er nu nog staat. Het verhaal hoorde ik van een te lieve kapster, die zei dat de mensen wel heel brutaal waren tegenwoordig!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een gezellige klant heb je neergezet, mw. Marie ;) . Ik zie het type zo voor me. Gelukkig biedt die aardige man wat tegengewicht. Ik vind de scene duidelijk geschreven.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, Leuke schets van de sfeer in een kapperszaak op een landerige, warme dag. Opm.; Loei heet > loeiheet Op he kop laten zitten van > op he kop laten zitten door

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoveel volk op zo een warme dag in die zaak, ik zou mijn rug draaien en een nieuwe afspraak maken! Je hebt hier een vreselijk groffe klant neergezet die de hele sfeer verpest, mw Marie! Eind eerste alinea en het begin vd tweede: Hier heb je drie zinnen die met 'er' beginnen. Kan je bvb maken: Tien mensen, waarvan slechts een man, wachten aan de tafel (hun knipbeurt af). Hij maakt iedereen steeds aan het lachen; hij is echt grappig. (Ik weet niet, maar ik zou 'wij lachen ook mee' weglaten, is twee maal lachen kort na elkaar. Dit is gewoon mijn zicht op het geheel, ik werk niet volgens een boek waar ongetwijfeld heel veel uit te halen valt) De voorlaatste zin zou ik omdraaien, lijkt me niet echt spreektaal. Kom op, dames, jullie laten je toch zeker niet op de kop zitten door zulke zure vrouwen? Ik moet toegeven dat je dialoog enorm overkomt! En de Facebook pagina een leuke vondst!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Willemina. Fijn dat het duidelijk overkomt. Bedankt voor je tijd voor mijn tekst. Dank je Nel, voor je compliment. Grappig, ik heb eerst loeiheet aan elkaar geschreven, echter Word gaf aan dat het niet goed was. Niet volgen dus, begrijp ik. De tweede heb ik nog eens nagezocht en het is volgends: nl.bab.la. op de kop zitten door. Ik zie deze site ook pas net! Fijn dat je langskwam. Dank je Marlie voor je lovende woorden en commentaar. Heb meteen veranderingen door gevoerd. Veel beter, dank je!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt uit het leven gegrepen. De ik-persoon heeft ook een eigen stem. Daar zit meteen een uitdaging voor je. Het komt naar mijn smaak te veel als spreektaal over. Geschreven taal is net iets meer gestileerd.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank schrijfcoach Odile. Ik ga er mee aan het werk, dank voor het leerzame commentaar voor mij, mooie verdieping van mijn schrijven.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is drukkend warm weer. Helaas roept het normale werk van alledag in onze Knip-In. Tien mensen zitten al te wachten aan de tafel, één van de mannen maakt ons allemaal voortdurend aan het lachen. De deur gaat met een klap open en een mevrouw komt binnen, ze komt me vaag bekend voor. Ik ben net aan het afrekenen met mijn klant en zij begint er meteen doorheen te praten. Ik vraag of ze een moment geduld heeft. "Daar heb ik niets mee te maken, de vorige keer dee je ook al zo", zegt deze mevrouw. Wauw, daar heb ik niet van terug. De tafel met de wachtenden valt direct stil. Oh, ik schaam me dood! "Altijd op jou wachten, begint me echt te vervelen. Ik kan er niets aan doen, dat je zo`n langzame drol bent!" foetert ze. "De vorige keer heb je mijn haar totaal verknipt, ik moest na drie weken al terug komen en het is nog niet in orde. Denk maar niet dat ik door jou geknipt wil worden. Oh nee, zeker niet madam!" Eindelijk komt mijn stem weer te voorschijn: " U kunt ook geknipt worden door Shirley mijn collega, mevrouw." "Oké", ze loopt direct door naar de stoel, waar Shirley aan het knippen is. Shirley kijkt mij fronsend aan en daarnaar naar deze vrouw: "Mevrouw, u bent welkom, echter er zijn nog acht mensen voor u." Fulminerend rent ze onze zaak uit: "Direct knippen, ho-maar. Hier gaan jullie meer van horen, kijk van het weekend maar in de krant, zal je baas leuk vinden!" Dat is even bijkomen! De grappenmaker van de tafel zegt: "Kom op dames, jullie laten je toch niet op de kop zitten door zulke zure vrouwen, toch? Wij "liken" jullie zo via de Facebook-link van de" Knip-In" hoor!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marietje. Voor je compliment! De impact, die dit soort mensen kunnen geven op anderen is vaak zeer ingrijpend.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.marie, pittig verhaal uit het leven van een kapster; ik vermoed dat in een kapperszaak veel verhalen te rapen zijn! Idee om een bundel uit te geven! Graag gelezen. :o

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank u Blavatski. Zo fijn u weer te horen hier en ook bij mij nu weer hier! Dank voor het leuke idee en het fijne compliment voor mijn tekst :nod: