Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#105 Tuttebellen

27 juli 2016 - 18:21
Ze stapten in op Amsterdam Sloterdijk, zeven deftige dames op woeste wandelschoenen. Het waren van die tuttebellen uit Zuid, de lippen felrood gestift. Wandelvrindinnen zeiden ze later tegen de conducteur. Al kwetterend lieten ze horen, eerst een kopje koffie te gaan drinken voor ze gingen lopen. Konden ze ook nog even naar het toilet. En de lippen stiften voor de leuke ober, zeiden ze lachend. 'Wij lopen tenslotte onze eendaagse,' riep de gangmaker van het stel. Daarna had de mevrouw met de diadeem het hoogste woord, haar woorden rolden deftig, dominant en dolletjes door de treincoupé. De anderen riepen 'oe' en 'ah' nadat zij vertelde over haar zwemmende kleindochter van zeven. De dame met het kleine brilletje was wat stiller. 'Zijn we er al,' vroeg ze bij de eerste stop van de Sprinter. 'Nee, meid, nog lange niet,' fluisterde een tuttebel en het brilletje keek weer naar buiten. 'De temperatuur is vandaag geweldig, dames, zomerser dan dit kan bijna niet, daar hoeven we niet voor naar Saint Tropez dit jaar!' Ze schaterden deftig maar ingetogen. 'Wel genoeg vocht tot je nemen,' zei de dame met de kleine krulletjes waar haar zonnebril speels in verbleef. 'Jullie hebben tot wel een tapflesje mee? Die wegwerpflesjes, dat kan echt niet meer, heur!' Ze rommelden allemaal even in de rode rugtas, en lieten elkaar trots hun nieuwe waterflesje zien. 'Keurig dames,' zei de diadeem, ' fijn dat jullie op de mail hebben gekeken, we maken er een zomers verantwoord uitje van!' Het brilletje vroeg nog een keer of ze er al waren. 'Meis, we gaan eruit in Bussum, maak je niet druk, daar is het te warm voor !'. Anna knikte en pakte uit haar rugtas een plastic zakje met een krentenbolletje erin. Ze nam een hapje. En toen keken alle tuttebellen plotsklaps tegelijk naar buiten.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juli 2016 - 20:32
Madd, het is in één woord verrukkelijk. En van een hoog Annie M.G. Schmidt gehalte. '..., haar woorden rolden deftig, dominant en dolletjes door de treincoupé.' En 'Ze schaterden deftig maar ingetogen.' En ook een zonnebril die speels in kleine krulletjes verblijft. Dat 'Meis' is zo heerlijk tuttig. Zijn ze nu vrolijk Bussum voorbij gereden? Of zijn ze in de verkeerde trein gestapt? Klasse Madd!! :) :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juli 2016 - 20:40
maddbrug, Sfeer goed neergezet - en buitenbeentje Anna heeft het weer niet begrepen met haar van thuis meegenomen krentenbol. :)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juli 2016 - 21:29
Fantastisch verhaal. Ik zie en hoor het zo voor me! Die Anna had beter met andere vriendinnen weg kunnen gaan, wat heb je haar gevoel goed neer gezet!

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juli 2016 - 6:25
De woeste wandelschoenen van de tuttebellen, mooi hoor. Was het nou om Anna dat ze plotsklaps naar buiten keken en zwegen of zat George Clooney daar op een bankje op de trein te wachten?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 juli 2016 - 12:16
Madd, ik heb enorm genoten van de tuttebellen. Een heerlijk verhaal weer in de treinserie. En natuurlijk kiezen deze dames Bussum uit om onder "ons soort mensen" te kunnen blijven. Heel sterk hoe je de reactie schetst op de dame die uit de toon valt. Daar zijn deze dames uiteraard niet van gediend.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2016 - 10:39
Elyse, dank je het compliment, fijn om te lezen. Ja, het einde, waarom keken ze naar buiten? ik laat het even in het midden nog.... Janp, precies Janp, die krentenbol kan niet als je uit Zuid komt.... Mw. Marie, Anna is het buitenbeentje uit Zuid, maar gaat altijd mee... Anton p, misschien, wie weet zat George daar op een bankje in Bussum? Of zijn broer? Nel, treffende reactie, Nel. Zo is het helemaal. Dank allen voor het lezen en de fijne reacties!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 juli 2016 - 16:11
@Madd, zeer amusant en hoe alleen jij weet te schrijven. Alle prachtige vondsten zijn al aangehaald. Ik zou persoonlijk alleen de eerste Anna laten springen, omdat je al meis zegt en haar naam daarna wordt herhaald. Maak nu serieus werk van je treinbundel en ik beloof je dat ik 11 exemplaren afneem. ;)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2016 - 12:16
Mili, heb je advies opgevolgd, Anna is een keer geschrapt. Als het gaat regenen ga ik mijn treinverhalen opzoeken. Lieve woorden van je, dank je! Meta, een lichtblauwe dopper en groen, handig flesje trouwens! Het vloekte enigszins met de rugtas. Tja, fijn! Dank je! Willemina, dank je voor je compliment!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2016 - 12:50
Maddbrug, je bent een unieke treinreiziger. De zeven deftige dames met rode lippen zie ik nuffig lopen in hun woeste wandelschoenen. Idd een MG Schmidt gehalte, laat er in je treinverhalen-boekje tekeningen bij plaatsen zoals bij Schmidt. In de wereld van de trein, in de hele werkelijkheid, slaag je er meestal in om er iets speels - niet noodzakelijk magisch - doorheen te weven. Je doet het schitterend!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 juli 2016 - 12:28
Marlie, dank je wel voor deze woorden! In de trein is het onverwachte moment voor mij altijd een cadeautje. Met mijn opschrijfboekje in de aanslag ben ik even een zeer gelukkig mens op deze aarde.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 augustus 2016 - 20:42
-Woeste wandelschoenen- leest heerlijk: net als de rest van het verhaal! :thumbsup: De vormgeving zonder witregels geeft, voor mij, de vaart van de trein aan. Het regende vandaag de gehele dag: ik kijk ook reikhalzend uit naar jouw treinbundel! :nod:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 augustus 2016 - 21:28
Leuke typering, Mady. Tuttebellen ... alleen het woord al. In de trein zullen ze waarschijnlijk ook wel geoefend hebben op de Gooise-R. Want zich goed voorbereiden om niet uit de toon te vallen in het Gooise, dat doen tuttebellen wel. Met plezier gelezen.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
2 augustus 2016 - 23:14
:) Ik denk dat Anna de enige is die het begrijpt :nod: Tenenkrommende sfeer. En dat is bedoeld als compliment. Graag gelezen. (Die tapflesjes zijn in essentie trouwens wel milieubewust, maar zijn inmiddels inderdaad verworden tot een soort goedkoop misplaatst statussymbool van goede smaak. Vooral onder pas afgestuurde dames. Dat dan weer wel.)