Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#103 Onbeschrijflijk (Een vergeefs gedicht)

Onbeschrijflijk, hoe diepdringend kan jij ouwehoeren, verdwaalde komma's knallen kletterend tegen mijn kiezen terwijl willekeurige woorden wroeten in holtes tussen mijn tandvlees waar het flosdraadje nog niet eerder was. Jouw stembanden trillen tonen naar je rode lippen, woorden die stom en doof neervallen op mijn kronkelende lap vlees die doorbakken lijkt door de gesproken klanken. Er wordt stil gezwegen alsof de opgedroogde inkt uit een oude vulpen van mijn vader spreekt. Geen lijn kan zich schrijven tot een luisterende letter, laat staan een gesproken woord, wellicht een mooie volzin. Een niet gegeven antwoord ligt verborgen in een ongehoorde vraag en toch, nooit zal die onzichtbare pennenstreek van de oude krassende vulpen schrijven hoeveel hij van haar houdt.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig Maddbrug. Deze zin , wat een topper: Een niet gegeven antwoord ligt verborgen in een ongehoorde vraag en toch, nooit zal die onzichtbare pennenstreek van de oude krassende vulpen schrijven over hoeveel hij van haar houdt. Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtige klanken en beelden, heerlijk om te lezen. Over deze zin struikelde ik: "Geen lijn kan zich schrijven tot een luisterende letter of, laat staan een gesproken woord of een mooie volzin." Het lijkt me dat je moet kiezen tussen "of" of "laat staan." Of is dat bewust en snap ik het niet? :confused:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
of een mooie volzin..
Maar zit de hp daar dan op te wachten? Zou ik dus schrappen. Voor het overige: eens met Bart. Mooie klanken (alliteraties.)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je opent met een ongekende klankrijkdom die mij vooral doet glimlachen. Zelf waardeer ik het vooral vanaf 'er wordt stil gezwegen ...' eens met @Bart over een overtollig 'of', maar @Angus- wie wacht er niet op een mooie volzin? Wie weet wat die teweeg zou kunnen brengen ...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, wat dacht je? Ik zet maar een ongehoord mooi stukje neer? Je laat je voor mij van een kant zien die ik nog niet had gelezen. De kommaklanken knetteren, je hanteert alsnog - in jouw stijl - doodgewone woorden als ouwehoeren, vlees en flosdraadje, dit alles omvat in, tja, hoe moet ik het duiden: in pure poëzie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw. Marie, dank je voor je reactie. Ik vond het een aangename opdracht! Bart, de tweede keer het woord of plaatste ik om te benadrukken. Dat dit niet werkt heb jij goed begrepen.. Dank je! Angus, er is een keuze, vermoed ik. Schrijft de hp de volzin of smacht hij naar een tongzoen? De tong zal van de oren moeten worden afgekoppeld, voordat dit mogelijk is. Schrijvenmaar, ik ga de tweede keer of verwijderen. Over die volzinsuggestie van Angus ga ik een nachtje slapen. Dank je wel!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Campert lees ik veelal van zin een naar zin drie en van zin twee naar zin vier. Ook met zijn hoofdstukken in boeken doe ik dat. En dan begrijp ik Remco. En geniet. Zoals je ziet. Dank je!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, heel mooi geschreven. Ik vind de eerste zin prachtig. Maar toch is voor mij de rest een beetje ongrijpbaar. Dat is wel in de lijn van het gedicht natuurlijk ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mady, de loftuitingen van mijn voorgangers onderschrijf ik. Enkele opmerkingen: - 'net alsof' zou ik beperken tot 'alsof'; - ik zou het slot eenduidiger en dus sterker vinden als je 'Of wat liefde is.' weg laat.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, Dank je wel voor dit prachtige werk. Met het hardop lezen kreeg ik het beeld van een groots spreker voor een uitzinnige menigte vol passie en vuur, smekend om de woorden te herhalen. Onbeschrijflijk, hoe diepdringend kan jij ouwehoeren, verdwaalde komma's knallen kletterend tegen mijn kiezen terwijl willekeurige woorden wroeten in holtes tussen mijn tandvlees waar het flosdraadje nog niet eerder was. Jouw stembanden trillen tonen naar je rode lippen, woorden die stom en doof neervallen op mijn kronkelende lap vlees die doorbakken lijkt door de gesproken klanken. Er wordt stil gezwegen, net alsof de opgedroogde inkt uit een oude vulpen van mijn vader spreekt. Geen lijn kan zich schrijven tot een luisterende letter, laat staan een gesproken woord, wellicht een mooie volzin. Een niet gegeven antwoord ligt verborgen in een ongehoorde vraag en toch, nooit zal die onzichtbare pennenstreek van de oude krassende vulpen schrijven over hoeveel hij van haar houdt. Of wat liefde is. Eens met de suggestie van Dos: net alsof > net mag weg. Het zingt, het danst, het ... er mooi. Hartelijke groeten, Schrijfcoach Inanna

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Han, dank je voor je reactie. Meta, het ongrijpbare is gekomen doordat het gedicht mij inspireerde. Je zoekt een toon die je wil neer zetten. Dank je voor je reactie. Dos, ben blij met deze suggestie, dank je. Inanna, dat zou mooi zijn dit te kunnen voordragen voor een publiek. Ik wil je bedanken voor de geweldige opdracht, wat een uitdaging!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, bij zulke teksten blijf ik altijd verbijsterd achter... schuif ik het op het generatieverschil. Poëzie, zo werd mij geleerd, is mooi, zoetgevooisd, moet rijmen, verzacht het leed, geeft "hogere" gevoelens... De tektst hier is hard, meedogenloos, ruw, en stemt mij verdrietig en toch is het boeiend om te lezen en te proeven door de klanken en eigenaardige woordspelingen. Kortom, leerzaam voor mij. :\\

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, je reactie waardeer ik. Een boek, gedicht of wat er ook geschreven wordt, kan door iedereen op een andere manier worden beoordeeld. Dat is maar goed ook anders zouden we bij wijze van spreken allemaal Connie Palmen lezen. Ik vind deze opdracht een prettige uitdaging om mij in de taal onder te dompelen en te zoeken naar een bepaald effect.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, omdat? Als ik 'over' weghaal neig ik een komma te plaatsen na het woord schrijven. Na enkele keren de zin hardop te hebben gezegd, klinkt het inderdaad krachtiger. Geniale vondst.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow! Een sublieme invulling: in gedachten schreeuw ik de tekst tijdens het lezen uit. :nod: Heerlijke alliteratie en woordkeuze. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MAddbrug, Graag gedaan. Ik blijf het elke keer weer spannend vinden hoe een opdracht 'valt'. Voordragen voor een groter publiek? Suggestie: Kies een passende, bewegende achtergrond. Jouw stem en jouw gedicht als voice-over. Muziek eronder om het geheel te dragen. Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb de tekst nu al meerdere keren gelezen, geproefd als het ware. Weet je dat zelfs zonder hem te begrijpen de tekst als muziek klinkt? Gewoon de aaneenschakeling van woorden geeft me een warm gevoel. Kortom, prachtig!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inanna, een goede opdracht inspireert en brengt de passie voor het schrijven extra sterk naar boven. Ik vind het een uitstekende suggestie, wie weet gebeurt het nog een keertje. Dank je wel! Joke VG, dank je wel voor het compliment! Het is het proberen waard een melodie er onder te zetten. Als het regent, ga ik dat eens uit proberen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, ja, wat kan ik hier nog aan toevoegen? Ik lees je laatste versie nu en die is prachtig. Ik sta in de rij (als op een wachtlijst ;) ) voor de auditieve, bewegende versie. Maar deze is al perfect! :{}