Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#102 In de wolken

Ze zitten in de trein richting Den Helder.Twee mannen die krentenbollen eten en elkaar achter iedere zin, schat, noemen. De een kijkt uit het raam, de ander leest het Metro krantje. 'Die wolken, wat zijn ze mooi, moet je toch zien, wat een schoonheden hangen daartussen. Kijk nou Jan, wat een schouwspel in de lucht, schat.' Zijn handen houdt hij opgetogen als een klein kind voor zijn mond. 'Ik kan hier toch zo van genieten, godallemachtig, kijk, dat mis ik zo vreselijk dit alles in Amsterdam, ik zou rennend terug willen, alleen maar om die wolken, schat.' De andere man kijkt onverstoorbaar in het krantje. 'Die echte Noord-Hollandse wolken, die zie je toch nergens anders dan hier. Dit zijn de allermooiste wolken, dat licht, die lucht, ach, ach, ach. Schat, kijk nou even, kijk.' Hij wijst demonstratief met zijn vinger naar het raam. De andere man vouwt het krantje bedachtzaam in vieren en propt het tussen de zitting. 'Ik word hier gewoon mismoedig van, ik word hier zo vreselijk ongelukkig van wat jij hier allemaal uitkraamt, schat. Waarom zijn we naar Amsterdam gegaan, ben je dat vergeten? Cultuur zouden we gaan snuiven, weet je nog? Weg van dat bekrompen platteland, do you remember, schat? Zit je ineens te kwijlen als een puber over die klotewolken! Godsamme, ga dan in Amsterdam ook een keer naar buiten! Je zit daar maar binnen, schat. Dat is ook Noord-Holland, Amsterdam! Je haatte die schreeuwende meeuwen, herinner je je nog? Wil je nou al weer terug, na drie maanden? Hallo Heiloo, hier ben ik weer?' Ze staren elkaar aan. De stilte hangt als een donderwolk tussen de mannen. 'Heb je die fietsen nog gehuurd, bij het station,schat?' vraagt de wolkenman alsof er niets aan de hand is en snuit zijn neus.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vermakelijke treinconversatie, Maddbrug. Ik hoor de mannen praten. Dat herhaalde "schat" vind ik erg leuk. Mooi ook het thema verlangen en ongeloof uitgewerkt.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maddrug; de tekst ademt wie het mannetje en wie het vrouwtje is, mooi gedaan. "Twee mannen die krentenbollen eten en elkaar achter iedere zin, schat, noemen." Dat ze dat doen wordt verderop in de tekst wel heel duidelijk, kan hier wel weg denk ik.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie dialoog, heel beeldend geschreven. Misschien een tikkeltje overdreven met het teveel aan, schat. Ik ben het met Anton Pater eens wat de inleiding betreft.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, trein als decor doet het altijd goed :) Ik sluit me aan bij de reacties over de inleiding. Misschien ook nog een keer kijken naar de vergelijking met de donderwolk - het staren en de laatste opmerking vind ik wel voldoende. Buiten die donderwolk gebruik je verder een mooi, neutraal vertellersperspectief.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
het in de eerste zin noemen van het schat-zeggen werkt volgens mij juíst in combinatie met het ze vervolgens ook laten doen. het 'zwijgzaam, in de laatste alinea kan volgens mij weg

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze kan (vrijwel > zie voorgaande opmerkingen) meteen in jouw bundel! Zoals jij het beschrijft is het een avontuur om met de trein te gaan> goede reclame! ;) Wederom graag gelezen. :nod:

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben geen neerlandicus k vind het een mooi stukje tekst, net als Anton geef je weer wat er wordt gedaan, terwijl idd blijkt dat ze dat doen. Een dingetje, Zelfs bij gekibbel elkaar 'schat ' noemen terwijl het ene na het andere verwijt voorbij komt. Voor mij maar dat is persoonlijk... een beetje ongeloofwaardig en ongemeend zonder het woord schat hebben ze voor mij een krachtiger uitwerking en leest het fijner.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er ging even wat mis met het reageren. Ik werk op een computer van iemand anders. Sorry. Meta, ik haal er wat -schat- uit, schat. Jan, ik heb het woord zwijgzaam weggelaten. De donderwolk kwam tot stand toen ik dacht dat er een enorme heibel zou ontstaan tussen de heren. Dank je voor je aandachtige reactie. Annemieke, dank je! Schrijvenmaar, heb ik gedaan, goed tip! Marietje, altijd fijn in de trein je oor te luister leggen. Mirabella, het klinkt misschien ongeloofwaardig maar het is waar gebeurd. Juist daarom viel het gesprek tussen de heren mij op. Men zegt weleens denigrerend valse nichten, nou dit leek er veel op. Het was schat voor en schat na, en zeker het antwoord was vol venijn. Dank je voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, er kon mij geen schat genoeg in staan omdat het juist de conversatie tussen beide mannen zo typeert. Dit is het verhaal nummer 1 van je treinbundel. Vraag de Nederlandse Bond van Bakkers (of zo) om sponsoring voor het promoten van de krentenbol als dé treinversnapering. Het is zo levensecht; hier ligt je kracht. (daartussen/wijst demonstratief naar - niet tegen)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirabella, dank je! Mili, ik moet verschrikkelijk lachen om je reactie en wat maakt het mij blij. Dank je! typo's, altijd fijn dat je er zo oplet!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Typerend, dat herhalen van schat. Benadrukt het het feit dat ze ondanks meningsverschil toch bij elkaar blijven? Ik hoorde de stemmen van de mannen terwijl ik het las en de situatie was meteen duidelijk. Meewarig lees ik dat het in Amsterdam ook niet veel beter is dan in Heilo. Het verlangen van de een naar de stad en het ongeloof van de ander dat hij niet mee kan genieten van de wolken heb je beurtelings over het verhaal verdeeld, dat is een prima keuze.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Odile voor de coach-reactie. Een stimulans voor iedere schrijver! Er was zeker sprake van liefde tussen de twee mannen ondanks dat ze even op een andere golflengte qua genieten zaten.