Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#101 Marie de meid

Zie ze daar nu staan, met hun perfecte glimlach en schitterende witte tanden. Alsof de wereld van hen alleen is. Hun glas champagne goed in het zicht, dat is belangrijk. Dan zien de mensen dat ze het zich kunnen veroorloven. Want daar gaat het om, status en macht. Straks lopen ze naar hun dure wagen die pijnlijk blinkend op de parking staat. Ze zullen instappen met afgemeten bewegingen, want zolang ze gezien worden, moeten ze de perfectie zelve zijn. Weinigen weten hoe het er bij hen thuis aan toegaat, maar Marie de meid is er al te vaak getuige van geweest. De uitgelopen mascara, de pafferige gezichten na een nachtje doen alsof. Hun corsetten worden afgedaan en de blubberbuiken krijgen weer wat ruimte. Kleren worden achteloos op een stoel gegooid, schoenen stapelen zich op in een hoekje naast de deur. Ze vallen neer in bed, Marie de meid ruimt wel op. Als ze wakker worden, ligt het huis er weer piekfijn bij. De kleren zijn weggeruimd, de vloeren zijn gedweild. Het braaksel dat nog aan de wc bril hing, is opgekuist. De zure lucht in de slaapkamer en een bonkend hoofd is het enige dat hen nog herinnert aan hun nachtelijke uitspattingen. Ze kruipen op handen en voeten het bed uit, naar de badkamer en roepen: “snel, een verse koffie en verlucht de kamer, maar wees stil, ik heb barstende hoofdpijn.” Marie de meid knikt altijd en doet wat er gevraagd wordt, ten slotte wordt ze ervoor betaald, of niet soms? Marie mag blij zijn dat ze voor hen mag werken, dat zeggen ze haar geregeld, maar een dankjewel kan er nooit af. Heb ik me nog niet voorgesteld? Ik ben Marie, de meid.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joke VG, de ik-persoon die verhaalt vanuit Marie, de meid, die ze zelf is. Ik zou wel hier en daar een komma achter Marie plaatsen. Ik vind het een absoluut goed geschreven en ontluisterende tekst waarvoor mijn complimenten. Het getuigt van inzicht. Braaksel opkuisen, een toppertje.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal eens met alle bovenstaande reacties. 1 puntje: Zie ze daar nu staan, met hun perfecte glimlach en schitterende witte tanden. Ik heb het gevoel dat het moet zijn: Zie hen daar nu staan Mijn complimenten over "hen" en "hun" gebruik. Zie het zelden meer zo keurig!

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mirabella69 : Dankjewel! Ik wilde inderdaad niets te zwaar, maar wél een onderwerp om bij stil te staan. @Mili: bedankt voor het grote compliment! Wat de komma betreft, ben ik het niet helemaal eens. Ik heb je bericht gisteren al gelezen en heb de tijd genomen om erover na te denken. Marie ziet zichzelf als een persoon die per toeval een huishoudster is, maar daarbuiten ook nog een leven heeft als moeder of vriendin of... De mensen waar ze voor werkt zien haar als een object: 'Marie de meid'. Voor hen is ze niet meer dan dat, en kan ze geen ander leven hebben. Daarom zet ik expres een komma de laatste keer als ze zegt: ik ben Marie, de meid. Kwestie van contrast. Ik hoop dat dit wat duidelijk is, ik vind het moeilijk uit te leggen wat ik eigenlijk bedoel. @Meta Boonstra: dankjewel voor je berichtje! Ik ben blij dat je het graag gelezen hebt. @Marietje: dankjewel en ik heb wel even geworsteld met de perspectieven voor het naar mijn gevoel goed zat. @mw.marie: jij ook bedankt voor je reactie! Wat de "zie ze/hen" betreft: ik denk dat dat komt omdat ik van België ben en we het daar zeker in spreektaal zo zeggen. :) Maar jouw suggestie lijkt even juist. Bedankt voor het compliment verder! Ik ben heel blij dat dit kleine stukje tekst jullie kan boeien, ik post hier wekelijks omdat ik wil leren en weten wanneer het goed zit en wanneer niet. Deze reacties (en alle andere op andere posts) hou ik allemaal bij!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verschil tussen rijk en arm heb je mooi neergezet, Joke. De tandpastasmile en het braaksel geeft het verschil tussen het uiterlijk vertoon en het leven achter de schermen goed aan. Met plezier gelezen. :thumbsup: