Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#100: Het leuke ventje.

Ik kwam de moeder en het leuke ventje met zijn jongere zusje tegen in de rij voor de kassa bij de Jumbo. Het ventje begint spontaan tegen me te praten. "Mevrouw, weet u wat ik hier heb?" "Het lijkt op een olifant." "Ja, dat is het ook. Hij is van mijn zusje, hij heet: Tet-tet. Weet u hoe ik aan hem kom?" Het ventje met zijn prachtige helderblauwe ogen, zo`n leuk kuifje met gel en lekker gebruind koppie kijkt me aan. "Dat zou ik niet weten." "Nou mijn zusje heeft hem net laten vallen, ze is:" nu steekt hij drie vingers op, "zo oud." "Drie jaar?" "Ja, dat is ze. Toen ze Tet-tet liet vallen, wilde ze hem niet meer pakken en als hij hier blijft, dat kan natuurlijk niet." "Nee, inderdaad, dat is niet handig." "Want dan gaat ze weer huilen, als ze hem mist, nou en dat is niet leuk hoor. Mama vroeg of ik Tet-tet even wilde oppakken en voor Lise wil vasthouden. Nou dat wil ik wel hoor. Weet u wat ik thuis heb?" "Ik zou het niet weten." "Ik heb een echte hond, hij heet Jacco, hij is van mijn oma geweest, die ging dood en nu is Jacco bij ons." "Vind je Jacco leuk?" "Ja, Jacco is heel lief, maar het is wel jammer, dat oma nou nooit meer kan komen bij ons." "Dat is zeker, mis je oma?" "Nou dat gaat wel, ik praat met oma`s foto, die staat op mijn kamer thuis. Dat vind ik fijn. Kan ik haar altijd nog zien." "Dat is fijn, zeker." Zijn moeder staat er lachend bij, toch condoleer ik haar met dit overlijden. Ja, je wordt zo ingewijd in de familieperikelen! De moeder zegt: "Dank u wel, het is nog niet zo lang geleden. Ik denk dat Charlie het zo op zijn eigen wijze aan het verwerken is. Hij praat aan één stuk door, mijn oren tuten ervan avonds."

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik probeer de stem van het leuke ventje in als een kind hardop te zeggen. Het enige wat me dan te binnenschiet is het volgende: praat hij niet wat volwassen voor een vijfjarige? Meestal antwoorden ze met 'ja', of 'nee'. Het kan natuurlijk best een heel vrolijk ventje zijn, maar alsnog lijkt het me sterk dat zulke kleine leuke ventjes met zulke lange zinnen een gesprek beginnen met een vreemde. Of heb ik het mis?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me het kind wel voorstellen. Er zijn nu eenmaal van die 'wijze' kinderen. Heerlijk dat kinderen weinig chroom hebben en het lef hebben om tegen wild vreemden te praten. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen: de verlegen/ timide kinderen. Je zou nog even naar de afsluitende zin kunnen kijken. Het komt nu op mij over dat je er snel een einde aan hebt gemaakt. Misschien de moeder het laten zeggen? Leuke dialoog dat begint met een vrij niets zeggende vraag maar waaruit blijkt dat het jongetje behulpzaam en sociaal is. Daarna komt het verdriet eruit. Luchtig verbonden deze twee onderwerpen in 1 gesprek. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net als Meikepeik heb ik mijn bedenkingen bij de wijsheid van dit ventje. Hij maakt lange zinnen en spreekt ook nog eens grammaticaal correct. Natuurlijk zijn er zulke wijze kinderen, maar dat hij drie vingers opsteekt en zegt 'zo oud', klopt daarbij dan weer niet. Dus zet hem óf als een echt wijs jongetje neer, óf minder wat in de wijsheid. Verder wel een heel leuk stukje. Begrijpelijk dat zo'n kind zijn verdriet kwijt moet.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meiliepeik.:dank voor je aandacht voor mijn tekst. Ik begrijp je verwondering. @Marietje. Dank voor het lezen van mijn tekst. Ben blij dat jij ook van die leuke frisse ventjes kent. Geweldige kinderen, hart op de tong! Heb de laatste zin nu veranderd, dank voor je aanwijzing. Mooie lering voor mij. @Rietjeschrijft. Leuk dat je langs kwam. Ja het ene kind is wel goed taalkundig, maar nog niet zo goed in rekenen. Of soms andersom.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, Ik vind dat het wel kan zo'n vroeg wijs kind, terwijl ik het lees hoor ik hem praten. Goed gedaan. Het olifantje is een sterk detail dat tevens smeermiddel is in de dialoog. Verhaaltechnisch zou ik beginnen met de dialoog en dan na 'Hij heet tet-tet' pas het uiterlijk van het ventje beschrijven.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hele mooie scène, mw.Marie. Komt natuurlijk over. En ook goed een moeilijk onderwerp -de dood van zijn oma- erin verweven.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een heel mooi stukje schrijven, mw Marie! Een luchtig gesprek over de knuffel, waar met groot gemak de hond en daardoor het overlijden van oma ter sprake komt. Een ventje met het hart op de tong. Goed gedaan! :) Wat betreft leeftijd, een kind van 5 zegt echt wel meer dan ja en nee. Ik ga dus niet akkoord met Meikie. Aan 3 jaar gaan ze hier naar school. Drie jaar lang een kleuterschool, de juf spreekt ze aan zoals het hoort - dus geen 3woord-zinnetjes . Het zijn de jaren waar ze volgens mij het snelst woorden opvangen. (Natuurlijk geen woorden van 6 of 7 lettergrepen) Fouten die ze nog zullen maken zijn bvb loopte i.p.v. liep. Dat hij zijn vingers opsteekt, is bewijs dat hij kort geleden heeft leren tellen (met blokjes of vingers). Wat je schrijft, komt overeen met de laatste kleuterklas, waar ze tot tien leren tellen. Een 6-jarige is klaar voor 1e leerjaar - lezen en schrijven. In mijn ogen heb je de taal eenvoudig gehouden met een passende kinderlogica. (Als moeder van drie weet ik het wel!)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ dank je wel Janp. Heb er eens goed over nagedacht en heb bovenstaande oplossing gevonden. Dank voor je aandacht voor mijn tekst en nadenk oefening! @dank je Nel. Fijn dat het natuurlijk over komt. Dat wilde ik ook bereiken. Dank voor je aandacht voor deze tekst. @Marlie, dank je voor de prachtige uitleg van die kindertjes. Heerlijk ze zo om je heen te hebben, echter wel erg vermoeiend hè. Dank dat je langs kwam en mijn tekst wilt beoordelen. Zo leer ik dat mijn tekst overkomt, zoals ik dat graag wilde!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ dan je wel Meta. Dat je mijn tekst wil lezen en dat het zo overkomt op jou. @dank je wel Annemieke. Voor het langskomen, je compliment en idd je hebt een énig buurjongetje! :) Ik heb nog 1 probleem, ik krijg de smileys wel verplaatst, echter bij neerzetten is ie weer weg! Kan iemand dat nog eens uitleggen?