Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#99 Het Einde

Dit is de eerste keer dat ik aan een schrijfopdracht meedoe, en eigenlijk ook de eerste keer dat ik een kort verhaal schrijf. Het verhaal is 5 woorden te lang, ik hoop dat dat niet al te erg is... Als ik mijn ogen open is er slechts duisternis. Het licht dat tussen grauwe wolken door tracht te schijnen, lijkt de grond niet te raken. Een koepel van grijs stof, dat langzaam neervalt om vervolgens door de geringste beweging weer op te stuiven, omringt me en laat mijn keel droog voelen. Die nacht, de uren waarin de zon haar waakzaamheid verloor, zijn gebouwen veranderd in hopen steen en stof, een stad in een ruïne, het heden in het verleden. In de nacht is men in staat tot daden, die het daglicht niet kunnen verdragen. Ik sluit mijn ogen opnieuw in de hoop dat als ik ze open, de waanzin uit mijn hoofd is verdwenen. Maar zij zit niet in mijn hoofd. Zij is om mij heen. De stilte drukt op mijn oren, zij pijnigt mij meer dan het oorverdovende geweld waarmee vannacht de hel op aarde werd gebracht. De wereld is dood, de mensheid is zijn laatste stukje menszijn verloren. Een troost: vanaf nu kan het niet erger worden. De pijn in mijn ledematen werkt verdovend. De stukken steen die onder mij over mijn huid schuren voel ik niet meer, de glasscherven in mijn arm laten warm, donker bloed over de grond stromen. Het is alsof het leven uit mij loopt. Nog eenmaal sluit ik mijn ogen. Een koele bries waait door mijn haren, aan mijn hoofd geplakt door zweet. Het is tijd om te gaan. Een moment nog proef ik de stilte. De felle lichtflits is door mijn oogleden heen te zien. Zij duurt slechts een fractie, zo kort was haar bestaan dat het misschien geen bestaan mag worden genoemd. Dan is er de knal, zo hard dat ik haar misschien niet hoor, omdat zij zo’n uiterste kant van geluid is, dat zij weer stilte wordt. De laatste bom gaat af.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
pipeloentje, Welkom, je eerste bericht en gelijk 5 woorden teveel :) je opent je verhaal zo:
Als ik mijn ogen open is er slechts duisternis. Het licht dat tussen grauwe wolken door tracht te schijnen, lijkt de grond niet te raken.
Het is dus donker. Toch is er licht dat probeert door de wolken te komen en vervolgens de grond niet lijkt te bereiken. Dat zijn veel woorden, zonder dat duidelijk wordt of het nu donker is, of toch niet helemaal. Probeer het in te korten door een specifieke woordkeus, zoiets: Als ik mijn ogen open schemert er licht tussen de grauwe wolken. De grond (om mij heen) is donker. Je verhaal is beklemmend, werk het gerust verder uit.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers Bedankt voor uw reactie! Ik probeerde het woord 'duisternis' in de eerste zin meer figuurlijk te gebruiken, dus niet dat het letterlijk donker is. Maar ik had al verwacht dat dit waarschijnlijk niet echt duidelijk zou zijn..

Rol

  • Anoniem
Hallo Pipeloentje, Je tekst bezorgd me kippenvel: het is één grote nachtmerrie over iets wat zomaar eens echt zou kunnen gebeuren. Net als janpmeijers struikelde ook ik over de start van je verhaal, door de verwarring over licht en donker. Suggestie voor je startzin: "Als ik mijn ogen open voel ik slechts duisternis." Daarmee verplaats je de duisternis naar de gevoelskant in plaats van werkelijke duisternis. "Ik sluit mijn ogen opnieuw in de hoop dat als ik ze open, de waanzin uit mijn hoofd is verdwenen. Maar zij zit niet in mijn hoofd. Zij is om mij heen." Mooi stukje! Mooie eerste bijdrage aan het forum. Laat deze tekst vooral niet je laatste zijn. Hier kun je prima mee voor de dag komen. Schrijfcoach Corrie