Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#99 Zoveel pech

#99 Zoveel pecht bewerkt. 'Hij is te zwaar beladen,' zei Berend. 'En de boel ligt niet goed verdeeld.' De dissel van de caravan stond een beetje omhoog maar na wat overpakken van de spullen leek het iets beter en hoewel hij nog twijfelde stapte hij toch achter het stuur, mede onder druk van Tine die hem altijd veel te bezorgd vond. Zelf noemde hij het liever 'verstandig'. Ze reisden af naar Zuid Frankrijk, maar hoe zonniger het weer werd des te broeieriger de atmosfeer, ook in de auto. Na twee lekke banden in Duitsland en een gestolen pinpas in Frankrijk viel op dag drie de regen met bakken uit de lucht. Door het slechte zicht nam Berend een verkeerde afslag. Ze bleven maar klimmen op een smalle bergpas die steeds slechter begaanbaar werd. Toen het verkeersbord een helling van 20% aangaf trapte Berend op de rem en trok daarna de handrem aan. 'Ik ga niet verder. Dit gaat niet goed,' zei hij. 'Je kunt hier niet keren,' zei Tine. 'Kan me niet verdommen. Ik stap uit.' Hij voegde de daad bij het woord en liep naar de dissel die nu een flink stuk omhoog stond. Toen hij opkeek om Tine te waarschuwen dat ze als de sodemieter uit de auto moest komen, zag hij dat zij achter het stuur geklommen was. What the...! Haalde ze nou de handrem eraf? Zag ze hem niet, ze keek toch achterom? En waar kwam zo gauw die schaduw vandaan, op de bergwand voor hen? Hij schreeuwde: 'Pas op!' Ze hoorde hem niet. De claxon van de vrachtauto overstemde hem. #99 Zoveel pech eerste versie 'Hij is te zwaar beladen,' zei Berend. 'En de boel ligt niet goed verdeeld.' De dissel van de caravan stond een beetje omhoog, maar na het overpakken van wat spullen leek het iets beter en hoewel hij nog twijfelde stapte hij toch achter het stuur, mede onder druk van zijn vrouw die hem altijd veel te bezorgd vond. Zelf noemde hij het liever 'verstandig'. Ze reisden af naar Zuid Frankrijk, maar pech achtervolgde hen. Op de raststätte in Duitsland, waar ze de eerste nacht doorbrachten, waren twee banden van de auto lek toen ze 's morgens wakker werden. Een garage in de buurt werd gebeld en alles kwam pünktlich in orde, zoals dat alleen in Duitsland kan. In Frankrijk aangekomen bleek Tines pinpas gestolen. Ze belde de bank en liet de pinpas blokkeren. Berend had een eigen rekening en pinpas en dus werd de reis - iets minder vrolijk - voortgezet. Op de derde dag viel de regen met bakken uit de lucht. Door het slechte zicht nam Berend een verkeerde afslag. Ze bleven maar klimmen op een smalle bergpas die steeds slechter begaanbaar werd. Toen het verkeersbord een helling van 20% aangaf trapte Berend op de rem en trok daarna de handrem aan. 'Ik ga niet verder. Dit gaat niet goed,' zei hij. "Je kunt hier niet keren," zei Tine. 'Kan me niet verdommen. Ik stap uit." Hij voegde de daad bij het woord. Tine bedacht zich geen seconde. Ze hees zich naar de bestuurderskant, keek in de achteruitkijkspiegel, zag Berend bij de dissel staan die weer omhoog kwam, haalde de handrem eraf en schoot als een bliksemschicht uit de auto. Berend kon nog net opzij springen toen de auto achteruit rolde. 'Pas op, stommeling,' schreeuwde hij, maar ze hoorde hem niet. De vrachtauto toeterde.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilhelmina, een vakantie die eindigt in een regelrechte nachtmerrie. Nu maar hopen, dat dit een angstdroom tijdens de nacht voor het vertrek. In de zin aan het eind van alinea 1 staat een woordje "zelf" teveel. Het verhaal doet me denken aan een gebeurtenis jaren geleden op een camping in Frankrijk: vrouw en kinderen stappen uit. Man parkeert auto op heuveltje maar vergat de handrem te gebruiken. Auto tegen boom vlakbij onze tent. Doodeng.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, Bedankt voor je reactie. Ik heb een zelf weggehaald. De basis van dit verhaal is echt. De slecht begaanbare steile bergweg en de te zwaar beladen caravan. De rest is een beetje aangedikt ;).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je eerste alinea sterk; geheel realistisch, maar nadrukkelijk onheilszwanger. :thumbsup: De lekke banden en gestolen pinpas kunnen volgens mij achterwege blijven, of in een zin samengevat om de opstapeling van ellende weer te geven, maar komen nu wat erg opsommerig op mij over. Aan het eind ben ik in de war. Wil zij nou de auto over Berend heen laten denderen? En wat denkt ze daarna dan te doen? En dan zegt hij 'Pas op, stommeling'? "What the ...." lijkt me al veel om in die situatie uit te brengen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Dank voor je compliment en advies. Ik ben het wel met je eens en ga ermee aan de slag. Ja, ze wil de auto over Berend heen laten denderen. Ze denkt daarna verzekeringsgeld te kunnen opstrijken. Met 'stommeling' wil ik de sfeer tussen beide echtelieden overbrengen maar ik moet zeggen dat jouw suggestie "What the..." me enorm aanspreekt. Het is alleen wel zo dat hij "Pas op, stommeling" pas roept nadat hij weggesprongen is. Het is om haar te waarschuwen (pas op) voor de vrachtwagen en tegelijk uit te foeteren vanwege haar vermeende stommiteit (stommeling).

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, Het verhaal begint spannend, inderdaad. Maar het feit dat ze elkaar op het eind willen doden overvalt me een beetje, waardoor het op mij niet geloofwaardig overkomt.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van pech naar nog meer ellende... zoals het echt zou kunnen gebeuren. Mooie opbouw Willemina! 'Je kunt hier niet keren," zei Tine. 'Kan me niet verdommen. Ik stap uit. Hun opgestapelde ergernissen leiden tot een ruzie, maar zoals Meta opmerkt, zie ik daar geen reden in om de vrouw op het idee te brengen haar echtgenoot van kant te maken. Alsof ze hem de schuld wil geven van alles wat er gebeurd is. (of ze hebben hun hele leven al doffe ellende, en de vakantiegebeurtenissen zijn de spreekwoordelijke druppel!)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nou ja, dat was dus ook een beetje mijn probleem, in de hele opsomming ellende is nergens sprake van toenemende ergernis, en van een man zonder eigen rekening zal ze niet veel kunnen plukken, denk ik

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, Het verhaal begint spannend, inderdaad. Maar het feit dat ze elkaar op het eind willen doden overvalt me een beetje, waardoor het op mij niet geloofwaardig overkomt.
Bedankt voor je reactie, Meta. Ik heb het verhaal aangepast en meer vanuit Berend verteld. Het einde is nu waarschijnlijk iets geloofwaardiger.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Van pech naar nog meer ellende... zoals het echt zou kunnen gebeuren. Mooie opbouw Willemina! 'Je kunt hier niet keren," zei Tine. 'Kan me niet verdommen. Ik stap uit. Hun opgestapelde ergernissen leiden tot een ruzie, maar zoals Meta opmerkt, zie ik daar geen reden in om de vrouw op het idee te brengen haar echtgenoot van kant te maken. Alsof ze hem de schuld wil geven van alles wat er gebeurd is. (of ze hebben hun hele leven al doffe ellende, en de vakantiegebeurtenissen zijn de spreekwoordelijke druppel!)
Dankjewel Marlie. Op het randje van ongeloofwaardig blijkt in mijn eerste versie niet gelukt te zijn, gezien de reacties - het blijkt ongeloofwaardig :) . Het gaat hier inderdaad om een stel dat ruziënd door het leven gaat, waarbij het in de vakantie misgaat. Mijn tweede versie laat alles wat meer in het midden en heb ik geschreven vanuit Berend. Volgens mij is het zo beter.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nou ja, dat was dus ook een beetje mijn probleem, in de hele opsomming ellende is nergens sprake van toenemende ergernis, en van een man zonder eigen rekening zal ze niet veel kunnen plukken, denk ik
ehm... de man heeft een eigen rekening, Schrijvenmaar. De rekening waar het meeste geld op staat :) . Maar ik heb intussen een nieuwe versie geschreven.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dit is een pakkende versie nu. Mooi. Heel geloofwaardig. De moordaanslag van Tine op Berend vind ik zelf een beetje teveel van het verkeerde. Gewoon dommigheid is al goed genoeg toch? Nog leuker om de personages om te draaien, Berend de Tine en vice versa.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dit is een pakkende versie nu. Mooi. Heel geloofwaardig. De moordaanslag van Tine op Berend vind ik zelf een beetje teveel van het verkeerde. Gewoon dommigheid is al goed genoeg toch? Nog leuker om de personages om te draaien, Berend de Tine en vice versa.
Dankjewel Marie. Jij ziet graag een meer geëmancipeerde versie? Ik zie Tine nog niet echt bezig met de dissel van de caravan, alle emancipatie ten spijt. ;) Maar ik vind het wel een suggestie om rekening mee te houden. Bedankt voor het lezen en reageren.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag: Krijgen jullie meldingen in de mailbox? Ik heb dat wel regelmatig ingeschakeld maar nog nooit een bericht via mail ontvangen. Nu moet ik telkens inloggen om te zien of iemand gereageerd heeft. Enig idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Rol

  • Anoniem
Hallo Willemina, Reactie op de bewerkte versie: Die vakantie is een nachtmerrie bij daglicht. Heel geloofwaardig, ik zie het stel voor me: kibbelend in de auto. Waarom ze de handrem eraf haalt en of ze haar man wel of niet ziet, laat je mooi in het midden. Voorop staat dat het met deze toch al dramatische vakantie niet goed af lijkt te lopen. 'Ze reisden af naar Zuid Frankrijk, maar hoe zonniger het weer werd des te broeieriger de atmosfeer, ook in de auto.' Door de opsomming van ellende die volgt, is wel duidelijk dat de atmosfeer er in de auto niet best aan toe zal zijn. Het stukje 'ook in de auto' kun je daarom denk ik gewoon weglaten. De tekst leest lekker vlot weg. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier spuit Elf! ik vind de tweede versie ook geloofwaardiger. Leuk hoe je hier een 'standaard' Hollands stel neerzet. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Willemina, Ik vind het een leuk stukje en kan me goed inleven in het Hollandse stel dat gaat kamperen en door pech achtervolgd word. Ik krijg de indruk dat Berend haar waarschuwt voor de vrachtauto.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Corrie, Je hebt gelijk, de auto kan weg. Bedankt voor het lezen en voor je reactie. Ik ben er weer blij mee. Groet, Willemina.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier spuit Elf! ik vind de tweede versie ook geloofwaardiger. Leuk hoe je hier een 'standaard' Hollands stel neerzet. :thumbsup:
Ha spuit Elf! (ik zie geen modder ;) ). Je bent er weer. Fijn. Bedankt voor het lezen en reageren :thumbsup: .

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Willemina, Ik vind het een leuk stukje en kan me goed inleven in het Hollandse stel dat gaat kamperen en door pech achtervolgd word. Ik krijg de indruk dat Berend haar waarschuwt voor de vrachtauto.
Hallo Marianneleerkes, Berend waarschuwt haar inderdaad voor de vrachtauto :) . Bedankt voor je leuke reactie.