Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#99 Zoetekauw (zoete kou)

Die avond had ik twee stroopwafels gepikt en een glas koude cola gedronken. Mijn ouders waren niet thuis en ik ging vroeg naar bed. Mijn maag borrelde vreemde geluiden van de suiker die waarschijnlijk aan het karamelliseren was en ik hoopte daarom dat mijn ziel tot suikerzoete gedachten werd gestemd in mijn slaap. Het was erg koud in mijn kamer, het had de hele dag gesneeuwd. Ik keek naar buiten toen ik mijn gordijnen dicht deed en zag de ijsbloemen op mijn raam. Ik blies met mijn warme adem een kleine opening en ontdooide de koude kristallen. In de tuin herkende ik de vage schaduw bij de schuur en door het kleine raampje zag ik Arie zitten, op een stoel. Ik blies nog een kijkgaatje tussen de bloemen. Arie? Zijn olielampje aan, zijn schrift op het tafeltje. Arie schreef verhalen in zijn schuurtje, met potlood. Hij at stroopwafels uit een pakje, zag ik, minstens twee had hij er al op. Ik schrok en verstopte mij achter het gordijn. Dit kon niet waar zijn! Arie was vorige week doodgegaan, in zijn huiskamer. Hij had gezegd tegen zijn vrouw dat hij niet lekker was. 'Ga plassen Aar,' had ze gezegd en hij was opgestaan en gelijk neergezakt in zijn stoel. Plassen hoeft hij in elk geval nooit meer, had zijn vrouw gezegd op de crematie toen wij haar condoleerden. Ik schreeuwde en wilde mijn raam open doen om Arie te roepen maar dat lukte niet. Mijn hete tranen hadden stelen getrokken onder de ijsbloemen, mijn wangen leken bevroren. De volgende morgen had mijn zusje tegen mijn moeder gezegd dat ik geslaapwandeld had omdat ik altijd bang was als mijn vader en moeder niet thuis waren. Maar zij loog altijd.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, Leuk(mooi) verhaal, ik zit er gelijk in. Enkele zinnen zijn wat slordig, voorbeeld:
Mijn maag borrelde vreemde geluiden van de suiker die waarschijnlijk aan het karamelliseren was en hoopte daarom dat mijn ziel tot suikerzoete gedachten werd gestemd in mijn slaap.
Hoopte die maag iets of de ik?
Ik blies een kleine opening, met mijn mond wijd open ontdooide de koude kristallen.
die komma geeft een vreemde hapering. daarentegen is dit naar mijn smaak erg mooi:
Mijn hete tranen hadden stelen getrokken onder de ijsbloemen, mijn wangen leken bevroren.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig verhaal, vooral de laatste zin: Maar zij loog altijd. Maakt het verhaal echt zoals de opdracht is voorgeschreven. De zin: Ik blies een kleine opening, met mijn mond wijd open ontdooide de koude kristallen. Ik vind de komma heel goed kunnen, je zou ook twee zinnen ervan kunnen maken, maar dat is mijn persoonlijke smaak. Graag gelezen

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, maddbrug. Onderstaande zin is prachtig en roept een heel sterk beeld op.
Mijn hete tranen hadden stelen getrokken onder de ijsbloemen, mijn wangen leken bevroren.

Rol

  • Anoniem
Hallo Maddbrug, Is de HP zeer gevoelig of heeft ze zoals haar zus suggereert een rijke fantasie/geslaapwandeld? Door de opmerking van het zusje aan het einde van je verhaal, schudt je mij als lezer weer even wakker. Leuk hoe je via de stroopwafels een link tussen de HP en de geestesverschijning van Arie legt. Mooi gedaan. De plek van het woord 'waarschijnlijk' in de derde zin voelt voor mij wat onlogisch. Ik zou kiezen voor: Mijn maag borrelde vreemde geluiden, waarschijnlijk van de suiker die aan het karamelliseren was en ik hoopte daarom dat mijn ziel tot suikerzoete gedachten werd gestemd in mijn slaap. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus en Meta,, dank je voor jullie reactie. Coach:HP is erg gevoelig, en ziet Arie daadwerkelijk zitten. Soms zie je iemand ineens weer verschijnen na een overlijden en lijkt het wel levensecht. Ik heb dat een aantal keer meegemaakt. Dat wilde ik beschrijven. Dank je voor je reactie.De stroopwafels heb ik gebruikt om het verhaal zo waarachtig mogelijk te maken.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede titel en ik ben verliefd op jouw zin met de hete tranen! :nod: Ik voelde me verplicht om goed te lezen anders zou ik het verhaal misschien niet kunnen volgen. Dat gevoel gaven de wat ingewikkelde zinnen mij. Mijn aandacht heb je daardoor te pakken. Goed verhaal. :thumbsup: