Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#99 - De koekeloerder

Twee mensen, een man en een vrouw. Ze praten niet veel. Ik zie ze zitten op het bankje. Schuin, achter een van de poten van het bankje, heeft een grote plas met water zo groot als mijn laars, zijn huis gebouwd. Achter ons zoeven fietsers langs om maar op tijd ergens te komen. Ervoor ligt een weiland, grenzend aan een loofbomenbos en een zandpad. Het bankje staat op een grensgebied, een overgangsritueel van weide naar struiken, bos en overgroeide slootjes. Het gras keuvelt rustig met de brandnetels aan de andere kant van het hek en bijen zoemen van bloem naar bloem. Hij draait zijn hoofd naar haar toe, en kijkt haar aan. Zijn mondhoeken krullen omhoog en stuurt haar ongemerkt een liefdevolle glimlach toe. Ze keek net de andere kant op, maar draait haar hoofd, net op tijd, naar hem toe en ze doet alsof ze zijn steelse glimlach niet heeft gezien. Hij wordt verlegen en voelt zijn wangen gloeien. Snel pakt ze zijn hand vast en knijpt er zacht in terwijl ze doet alsof ze naar het grind tussen haar voeten kijkt. Hij glimlacht. Deze stille conversatie herhaald zich een aantal keer, om beurten elkaar steelse glimlachjes schenkend. Twee handen liggen vredig tussen hen in op het bankje, liefdevol in elkaar verstrengeld. Ze genieten van elkaar, samen op het bankje in de bijna morgenzon. De zon kruipt langzaam aan de hemel omhoog en kleurt de lucht roodgeel goud. Hij strekt zijn arm en koestert haar schouder innig met zijn hand. Twee neuzen en twee lippen worden liefdevol verenigd in de gloed van de opkomende zoen, verdwalend in tedere slowmotion. Ik zie hun reflectie in de, nu bloedrode, plas water groter dan mijn laars: twee ouwe vreemdelingen verstrengeld in een eeuwige kus bij een grinnekende zonsopkomst. Mijn mes druppelt rood.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bijzonder verhaal, geschreven vanuit een killer. :thumbsup: Enkele beelden krijg ik niet helder en dat verstoort voor mij het verhaal: [ Schuin,achter een van de poten van het bankje, heeft een grote plas met water zo groot als mijn laars, zijn huis gebouwd.] Een plas die zijn huis bouwt? :confused: [Twee neuzen en twee lippen worden liefdevol verenigd in de gloed van de opkomende zoen, verdwalend in tedere slowmotion.] Zoen moet waarschijnlijk zon zijn maar worden twee neuzen ook verenigd tijdens het kussen? Het geeft mij een vreemd beeld. [...twee ouwe vreemdelingen...] Bedoel je oud in leeftijd? Door de eerdere beschrijvingen kreeg ik als lezer het idee dat het om twee jonge mensen ging. Dit brengt me in de war. Alinea twee vind ik een mooie omschrijving van het veranderende landschap. :) Graag gelezen!

Rol

  • Anoniem
Hallo Droompiloot, Na een paar beklemmende en beangstigende verhalen dacht ik nu een liefdevol verhaal te lezen. Tot de laatste alinea zich aandiende... Die verrassing heb je mooi tot het einde bewaard. Eerst dacht ik nog dat het plasje nu rood was door de weerkaatsing van de rode ochtendzon. Her en der beschrijf je de situatie net wat te ingewikkeld, waardoor ik heel diep na moet denken en visualiseren want je nu eigenlijk bedoeld. Dat haalt me uit het verhaal. Verder mooi gedaan, geloofwaardig verhaal. Schrijfcoach Corrie