Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#99 Schaduwman

Ze zeggen dat hij niet bestaat. Dat hebben ze altijd gezegd. Iedereen. Maar hij is er weer. Hij komt altijd terug. Zeker als ze zeggen dat hij niet bestaat. Als ze hem boos maken. Zijn nagels krassen over het linoleum, onder het bed. En nee, hier kan geen muis binnenglippen. Zijn zacht reutelende ademhaling klinkt weer zelfverzekerd net als vroeger. En hier staat misschien wel een oude windgek op het dak, maar ik lig op de begane grond en niet op de zesde verdieping. Oh nee, hij schuift naar het uiteinde van het bed. Hier zijn geen katten. Zie je wel, mama. Het was Sheba niet, het was nooit Sheba. De stank is nog nooit zo erg geweest. Hij moet nog groter geworden zijn, nog veel groter. Hier is geen wasbak, papa. Het kan geen verstopping zijn die ik ruik. Hij weet het; van de riemen. Hij weet dat ik me nu niet onder de dekens kan verstoppen. Anders zou hij nu niet zachtjes lachen. Nee, Sylvia. Er zijn geen benedenburen en deze kamer is zo geïsoleerd als geïsoleerd maar kan zijn. De slaapmedicatie helpt niet. Niets helpt. Het is aardedonker. Dat hebben ze voor mij gedaan, zeiden ze. Want waar geen licht is, zijn geen schaduwen. Als ze nu de lampenolie konden ruiken, het gerammel van de stormlantaarn konden horen? Wat zouden ze dan zeggen? Over mij? Wat zou dan de diagnose zijn? Het oordeel? Het licht wordt heel langzaam feller. De wijsvinger tekent zich al af, tegen de muur. Dadelijk volgen zijn hand en zijn arm. En dan dat afgrijselijke hoofd. En dadelijk zal die eeuwenoude stem weer klinken; dat ik van hem ben, alleen van hem. Dat ik uitverkoren ben en moet doen wat hij verlangt. Sorry, mama. Sorry, papa. Sorry, Sylvia. Sorry, dokter.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, het lijkt erop dat jij de verhaaltjes zonder dralen uit je mouw kunt schudden. De schrijfopdracht is nauwelijks geopenbaard, of jij plaatst er al een. En geen flut. Dit is weer een prachtverhaal. Een meisje of jongen met een Bogyfobie. Zou je de afwijking zo mogen noemen? Ik denk dat menig kind er last van heeft, zij het niet in die hevige mate als jij hier beschrijft. Goed gedaan! Een paar opmerkingen: - stank die groter wordt vind ik niet zo passend. Lijkt je ‘Hij moet nog intenser worden, nog veel scherper’ niet beter? - een verstopping van de wasbak ruik je niet. Pas bij de ontstopping, als er een open verbinding ontstaat met het riool, stinkt het.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet alleen maar een bogeyman die hem zal teisteren, hij ligt nog vastgesnoerd ook (riemen)! Lekker beklemmend en verontrustend. Lampenolie en stormlantaarn doen denken aan een setting in de 19e eeuw, klopt dat of is de griezel uit die tijd?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Dos. Ik heb nu wel nog wat dingen aangepast :) Het is niet de stank die groter is geworden. Het is ..ja, hoe zullen we hem noemen? Over die verstopping. Ik heb het genoegen om in een huis gebouwd eind negentiende eeuw te wonen. Prima verbouwd door de vorige bewoners, maar de riolering is net niet helemaal je dat. Zo eens in de drie jaar dreigt het mis te gaan, en dat ruik je aankomen. Dan zit er ergens een verstopping in de leiding. Het water begint al langzamer weg te lopen. Het niveau in de pot daalt iets. Vandaar. De hp is overigens geen kind meer })

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De griezel is uit de tijd van de stormlantaarns, Marcus. En inderdaad. De hp ligt stevig vastgesnoerd :nod: Dank voor je reactie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, 'Ze' zeggen zoveel ;) . Erg goed geschreven akelig verhaal. Knap hoe je al die rationele verklaringen neerzet. Die natuurlijk geen spat helpen. Ratio kan nooit op tegen fantasie, spookbeelden. Je roept erg veel op met je verhaal. Ik blijf met een heleboel vraagtekens achter. Bijvoorbeeld: 'Sorry Sylvia' - zij is slachtoffer? 'dokter' is een volgend slachtoffer? Of is (alleen) hp het slachtoffer van zijn waanbeelden? Zoals Dos al schreef: je bent vlug en dit is zéker geen flut, integendeel.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie, Willemina. Dat je met vraagtekens achterblijft is volgens mij wel in lijn met de opdracht :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie, schrijvenmaar. Mijn mouwen zijn altijd opgestroopt, misschien is het dat wel :confused:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Een heel zielig verhaal. De medicatie maakt het alleen maar erger. Niemand die hem gelooft en begrijpt. Ik heb met HP te doen!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beklemmend verhaal zeker. Vreselijk om te moeten ervaren, dat niemand je gelooft en je het mee moet maken, er is geen ontsnapping mogelijk, beeldend geschreven!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie, Willemina. Dat je met vraagtekens achterblijft is volgens mij wel in lijn met de opdracht :)
Inderdaad, maar ik had de (niet zo) stille hoop dat je me/ons uit de brand zou helpen en mijn vragen ging beantwoorden ;) . Niet gelukt, maar ja: niet geschoten is altijd mis... :)

Rol

  • Anoniem
Hallo Angus, Er is hem al honderden keren verteld dat de schaduwman niet bestaat, maar voor de HP is hij er echt wel. Prachtig neergezet met alle details over wat de HP waarneemt en in zichzelf probeert te weerleggen. Wat hem niet lukt, alle hulp van dokter, Sylvia en anderen ten spijt. Zelfs de witregels helpen mee om het verhaal geloofwaardiger te maken. Steeds weer een nieuwe waarneming, hoeveel tijd verstrijkt er tussenin? Minuten, uren? Mooi gedaan. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, maar ik had de (niet zo) stille hoop dat je me/ons uit de brand zou helpen en mijn vragen ging beantwoorden ;) .
Maar had dat dat dan meteen gezegd :) Zie hieronder.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Corrie. Het ligt net iets anders, maar dat is niet uit het stukje te halen. Er zijn denk ik meerdere lezingen mogelijk. Zoals ik het zie, zit het zo: Of de Schaduwman bestaat, zullen we nooit weten. In het hoofd van de hp in ieder geval wel. De muis, windgek, kat, verstopte riolering, benedenburen, zijn de rationele verklaringen die anderen hebben gesuggereerd om geluiden en stank te verklaren in hun poging de hp te overtuigen dat de Schaduwman niet bestaat. HP heeft 'de ongelovigen' in opdracht van zijn Schaduwman vermoord. Hij ligt nu in een isoleercel van een inrichting.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een spooky verhaal. Erg goed gedaan door de korte zinnen, de herhalingen net iets anders en de Wit regels. :thumbsup: Dat hij een moordenaar is haalde ik er niet uit. Ik vulde in dat hij sorry zegt omdat hij, hun hulp/ geruststelling ten spijt, nu mee wordt genomen door de boogy man en doodgaat = zelfmoord pleegd. Maar dat mag bij dit verhaal. Ik had na het lezen geen ontevreden gevoel over het verhaal. Top! :nod:

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Voor HP is de schaduwman echt, dat is duidelijk en als lezer laat je me twijfelen. Goed gedaan. De naam Sylvia versterkt het mysterie - want wat is haar rol (geweest).

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie, Marietje. En ja, zoals jij het las, zou ook maar zo gekund hebben.