Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#98 Ik wil niet meer

“Papa, ik wil een snoepje!” “Nee, Sammetje, hoe vraag je dat? ‘Ik wil’ bestaat niet.” “Papa mag ik een snoepje?” “Natuurlijk Sammetje.” Papa kijkt glimlachend naar Sammetje die aandachtig een snoepje kiest. Hij lijkt op hemzelf, vóór alles misging. “Papa, ik wil de blauwe stoel, niet de rode!” Sammetje kijkt hem heel boos aan, zijn vuistjes gebald. “Sammetje, hoe vraag je dat? ‘Ik wil’ begrijp ik niet. Als je het niet netjes vraagt, blijf je op de rode stoel zitten.” “Ik wil niet op de rode! Ik wil op de blauwe!” Papa negeert de uitbarsting. Even later vraagt Sammetje met een klein stemmetje: “Papa, mag ik alsjeblieft op de blauwe stoel zitten?” Weer gewonnen. “Ja, omdat je het zo netjes gevraagd hebt.” Papa ruimt de tafel verder af. “Morgen gaan we mama ophalen!” Als Sammetje slaapt, pakt papa zijn laptop. Even kijken of haar vlucht geen vertraging heeft, ze lijkt al een eeuwigheid weg. De telefoon gaat, papa zucht en neemt op: “moeder, laat me met rust, bel me niet meer!” Hij legt in en pakt zijn laptop weer. De telefoon gaat opnieuw, hij neemt af: “heb je me niet begrepen? Ik weiger nog te luisteren!” Er klinkt een snik op de achtergrond: “ik wil zonder jou niet leven. Ik wil dat je naar me luistert. Ik was fout en heb je diep gekwetst, zoon, maar ik wil vergiffenis.” Hij sluit zijn ogen, de smart op zijn gezicht: “laat me met rust, ‘ik wil’ bestaat niet meer voor mij.”

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet zeggen dat de HP niet erg prettig en tegenstrijdig overkomt. Zelf wil hij zijn Sammetje netjes opvoeden door zijn macht te tonen, terwijl hij onbeschoft tegen zijn moeder tekeer gaat. Ook de tussenzin over zijn vrouw, begrijp ik niet goed. Ik vind daardoor het stukje moeilijk te beoordelen. Misschien dat daarom nog geen andere reacties zijn gekomen? :?

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jules, bedankt voor je reactie. Ik moet toegeven dat het hard overkomt, maar dat was een beetje de bedoeling eigenlijk. Het thema is verlangen: verlangen van Sammetje dat op een verkeerde manier tot uiting komt en een vader die dat -terecht- corrigeert. Hij wil zijn zoon leren dat hij door niet te eisen maar te vragen méér kan bereiken. Het stukje van de vrouw was bedoeld als verlangen van de vader, hij mist haar en wil haar graag snel terug zien. Het derde deel gaat over hoe zijn moeder zijn aandacht opeist, zonder stil te staan bij zijn emoties en leven. Ik probeerde te laten merken dat ook welgemanierde mensen soms in tegenstrijd met hoe ze denken, ruw kunnen reageren, omdat ergens, diep vanbinnen, het verlangen om toch geaccepteerd te worden aanwezig is, hoewel ze weten dat het een hopeloze zaak is. De moeder van haar kant heeft verlangens die niet ingewilligd kunnen worden, omdat ze niet voor rede vatbaar is. Ik heb lang nagedacht over je antwoord, en ik begrijp je commentaar. Ik ben aan het bekijken hoe ik het anders zou kunnen verwoorden, misschien laat ik de 'mama' wel weg en kan ik iets beter omkaderen hoe de relatie moeder-zoon zit. Alvast bedankt voor je input!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na je uitleg begrijp ik helemaal hoe je het stukje bedoeld hebt. En dan moet ik zeggen dat je het eigenlijk wel goed verwoord hebt. Succes verder. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je nieuwe reactie. Ik ga zeker nog vaker posten, ik heb nog veel commentaar nodig om mijn schrijven te verbeteren.