Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 97 - Aanbidding

2 juni 2016 - 23:28
Hij ligt in een bedstee; er zijn nog een paar etmalen te gaan. De dood heeft zich al gelig verspreid over zijn lubberig lijf. Hij draagt een hemd, een smerig hemd; een buidel met gouden en zilveren munten ligt naast zijn uitgebluste roede. In een kom gerstenat, naast hem, drijven vleesvliegen. Lichtflitsen flakkeren voor zijn ogen. In een hoek ziet hij haar staan. Haar vlees was het allerbeste geweest. Zacht, romig, hij had zich in haar verloren. Als een beschonkene had hij haar vagijn keer op keer genomen en zij had hem menig boreling geschonken. De meesten had hij niet gezien toen hij zijn soldij in kruiken omzette. De levenloos geborenen vonden hun weg, ’s nachts, in kogelpotten naar het voorgeborchte. Uit een lege oogkas druppelt bloed, ze kijkt hem niet aan. De jongen die tegen haar aangedrukt staat, heeft een zandloper in zijn hand. In het haar van het meisje dat hij bij de hand houdt, klauwen zich bevederde uilenpoten. Zijn ingewanden borrelen, gas ontsnapt. Hij beroert zijn roede die zich niet meer zal oprichten. Nog één keer laat hij zijn munten door zijn vingers glijden; de meid van de herbergier zal van vreugde over haar voetwratten klateren.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2016 - 23:44
Ach, weer zo`n alledaags verhaaltje voor het slapen gaan. Sijpelen zou mijn verbeelding meer prikkelen. Ik was voornemens u te aanbidden - nu toch maar niet.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juni 2016 - 10:57
Mili , wat beeldend geschreven, prachtig zoals ik van je kan leren, zie het zo voor me. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juni 2016 - 18:00
Voor dit verhaal heb ik een paar borrels nodig :). Dat van die roede maakt het einde wat goedkoop (vind ik). Ik weet het niet deze keer. Desalniettemin heb ik je graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juni 2016 - 19:14
@Annemieke, een typering van het werk van Bosch is: 'Zijn werk laat de mens zien als een slaaf van begeerte, hebzucht en lust waarbij hij verwijst naar het laatste oordeel.' Dit heb ik naar voren willen brengen. Ik gun je de borrels van harte. ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juni 2016 - 23:07
@mw.Marie, wat een heerlijke spontane reactie. :) @Yrret, draken slijmen niet. Ik wil graag een Bomboni met zeezout en een met truffel.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2016 - 7:53
Mili, met plezier enkele malen gelezen. Met zorg heb je weer gezocht naar de juiste bewoordingen. Op en top Hieronymus Bosch. Het zou als detail niet misstaan op een van zijn twintig schilderijen. Ik zou ook sijpelen gebruiken i.p.v. druppelen. Als de oogkas naar boven gericht is, sijpelt het bloed eruit, en in neerwaartse richting druppelt het bloed eruit. Misschien dat in zijn tijd een geldbuidel ook een beurs genoemd werd, in jouw verhaal klinkt hij te eigentijds. Zou 'buidel' hier niet beter passen?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juni 2016 - 10:39
@Dos, hoe lief dat je vanmorgen, alvorens je kerkgang in te luiden, tijd voor me vond. ;) Ik verander beurs in buidel, dat is inderdaad het woord dat hier hoort. Over sijpelen twijfel ik. De oogkas is leeg. Kan je die dan nog richten? Of je bedoelt dat het hoofd naar boven of beneden is gericht. Gevoelsmatig gaat sijpelen harder voor me dan druppelen. Ze zou dan in een mum van tijd leeglopen op het doek, met alle gevolgen van dien. Hartelijk dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juni 2016 - 20:35
@Mili, het lubberig lijf waarover de dood zich gelig heeft verspreid versus het zacht romig vlees... en in beide verlies ik mij wonderbaarlijk. Ik zit op de rand van een bedstee en denk na over hoe dit toch altijd zo kan gebeuren als ik je niet lees maar beleef. Ik wilde als kind altijd het liefst een bedstee in mijn kamer, nou hier zit ik dan. Ik worstel me los uit al dat vlees en zie de jongen met de zandloper in zijn hand en hij houdt ook een meisje bij de hand. Ik ben even wat confuus. Het einde is dan weer klaterend vuig. Al met al magisch ongeëvenaard. Net wapte mij een dierbaar iemand en nu staat er ineens weer een figuur uit mijn dochters verleden op de stoep. Ik ga 'bewaren'. :{}

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juni 2016 - 23:49
Was de zandloper al benoemd. Dacht het niet. Mooi passend binnen de symboliek zoals die in de tijd van Bosch werd toegepast. Het mansvolk komt er uiteraard weer niet al te best vanaf. Maar goed, je hebt groot gelijk. We maken er zooitje van. Ik ben het met Annemieke eens dat de laatste roede misplaatst voelt. Dat neigt wat naar effectbejag. 'Hij beroert zijn kruis, maar het is levenloos' zou ik voorstellen. Soit. Weer, zoals altijd, met plezier gelezen.

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
7 juni 2016 - 2:47
Je hebt een eerlijke aparte stijl. Als we maar kunnen grinniken. Dat is gelukt. Eén roede of twee keer roede, het blijft dezelfde uitgebluste roede.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 juni 2016 - 8:38
@schrijvenmaar, je denkt goed. @Elyse, als jij mijn teksten 'beleeft', ben ik de koningin te rijk. Eerlijk gezegd schrok ik enigszins van mijn vuige vlezige tekst, van dit genre. Heerlijk altijd, jouw ongeëvenaarde reacties. Kus terug. @Angus, ik liep op spitsroeden met deze tekst en wilde de nadruk op lust leggen. Vandaar de aanhaling. Je suggestie is trouwens prima en weet dat ik dol op mannen ben. @Tja, jij onverbeterlijke vrouw, de tekst is niet om te lachen. :) Hartelijk dank voor de reacties.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juni 2016 - 9:30
@mili Je rijke tekst meermalen gelezen. Weer beeldend met prachtige woorden als "vagijn" en dan die "uitgebluste roede", De zandloper als symbool er subtiel ingevlochten. Ik proef de sfeer van Jerien Bosch.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 juni 2016 - 21:21
@Mili Lekker vies Goed en beeldend geschreven. 'In een kom gerstenat, naast hem, drijven vleesvliegen.' Wat een rake zin. Zowel de woorden als de beelden voelen nat en vies en opgezwollen. Goed gelukt, dus. 'De meesten had hij niet gezien toen hij zijn soldij in kruiken omzette.' Beetje in de war door deze zin. Vooral het woord 'toen' suggereert "die ene keer toen hij drank kocht", terwijl het gaat om meerdere borelingen die vast na elkaar geboren werden? (of was het een meerling? ;) 'Uit een lege oogkas druppelt bloed'. In reactie op de reacties: maak er 'spuiten' van en we lullen nergens meer over ;) (nee hoor, grapje, maar klinkt in ieder geval wel weer lekker vies) 'De jongen die tegen haar aangedrukt staat, heeft een zandloper in zijn hand. In het haar van het meisje dat hij bij de hand houdt' Ik ben een zeikerd maar ook bij herlezingen struikelde ik over het plaatje dat ik al lezende in mijn hoofd vorm. ("Zand loper in zijn hand, tegen vrouw aangedrukt (ik zag hem van voren, dan drukt een van zijn schouders tegen de rokken/benen van de vrouw), maar oh ja, hij heeft kennelijk nog een hand vrij voor nog een meisje"). Aldus, gezeik ad inifitum. Het moest gezegd. Negeer ermee wat je wilt. Wil je alleen teruggeven hoe het over kwam. Over het gebruik van (een tweede keer) roede? Ach, wat een rijkheid aan alternatieve duidingen, zoals daar zijn: pielemuis, taas en lid. (Ik begrijp dat je woorden zocht die in de tijd/sfeer passen hoor). Maar, fijn en vies stuk dus. Complimenten

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juni 2016 - 0:39
@Vieze Titus, ;), leuk zo'n eerste uitgebreide fb van jouw hand. Ik ben het uiteraard niet met je eens. 'Toen' staat voor: in de tijd dat hij ... Spuitende oogkassen gaat mij iets te ver hoewel ik van het bloederige ben. Ik begrijp je handenstelling; laten wij het erop houden dat het jongetje behendig is. Je alternatieve duidingen verwerp ik. De eerste vind ik braak, de tweede kende ik niet (wel bij de taas pakken) en de derde een tikje stijf. Ik gebruikte twee keer roede omdat herhaling krachtig kan zijn, het inderdaad in de tijd past en last but not least het om hetzelfde onderdeel ging. Hartelijk dank voor je reactie. :nod:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juni 2016 - 0:45
@Yrret, je sloopt me. Ik leg het moede blonde hoofd nu op mijn hoofdkussen en schrei me de nacht door.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 juni 2016 - 8:26
Mili, keirake en (on)menselijke typeringen! Ik vloei mee met de stroom aan reacties... :D