Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#97 - Toekomstdroom

Aan de horizon, een slinkende ijsberg, smeltwatervallen fonkelend in de witte zon. Daarboven, de vaalgele hemel en de vreemdvormige vliegmachines. Eronder: de eindeloze zee van plastic, vissenbuiken en walmend schuim. Waar het strand zou moeten zijn, waden afzichtelijke wezens door kniehoog vuil. ‘Dat was het wel zo’n beetje.’ Mijn metgezel ploft neer op iets dat eruitziet als een hoop vleesresten en begint in zijn neus te pulken. De stank is hier bijna net zo ondraaglijk als in de stad, maar ik begin er tot mijn ontzetting aan te wennen. Ik huiver als ik terugdenk aan de geruïneerde wijken waar we doorheen liepen, de naakte kinderen in de modder, de verschrikkelijke geluiden die opstegen uit de gaten in de grond. Het vuur, de vrouw met het varken … ‘Dan is alle hoop verloren.’ ‘Hah!’ Zijn verachting treft me fysiek. Ik krimp ineen. Ik wil niet naar hem kijken. Ik kijk toch. Hij graaft nog steeds met zijn kromme vinger in die krankzinnige neus. Er glijdt iets langs mijn been en ik spring opzij. ‘Hah! Er is nooit hoop voor jullie geweest.’ Hij lacht weer zijn honende lach. Ik verlies mijn geduld. Dit heeft lang genoeg geduurd. ‘Als er toch nooit hoop is geweest, waarom moet ik dit dan allemaal zien? Schep je er vreugde in, mij onder te dompelen in de verschrikkingen van de toekomst? Dit is niet mijn wereld. Dit ben ik niet. Breng me naar huis.’ Ik weersta zijn kille blik. Hij krabbelt moeizaam overeind en vouwt zijn voorste ledematen onder zich. ‘Dit is de wereld die je bouwt. Dit zijn je kinderen. Deze trip zul je nooit vergeten.’ Als ik wakker word, staat de zon hoog aan de hemel.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ervaar net als Angus dat apocalyptische toekomstbeeld. Je hebt die mooie gruwelijke Bosch-achtige elementen er goed in verwerkt. Zinnen als een 'eindeloze zee van plastic, vissenbuiken en walmend schuim' en 'Waar het strand zou moeten zijn, waden afzichtelijke wezens door kniehoog vuil' laten een fascinerende, vieze nasmaak in je mond achter. Maar juist de laatste zin vind ik dan ook verrassend en goed. Volgens mij kan de zon die hoog aan de hemel staat, zowel verwijzen naar die eerdere fonkelende alles laten smeltende zon aan het begin, maar kan het juist ook een gevoel van hoop bieden. Het laat je als lezer achter met de vraag; zit er nu wel of niet hoop in die toekomstdroom? Was het slechts een apocalyptische nachtmerrie en heeft de 'ik' nu een nieuwe perspectief? Of is die zon hoog aan de hemel juist het begin van de apocalyps? Dat is echt een mooie dubbelzinnigheid vind ik. Ik zou wel graag willen weten wie de metgezel is en wat zijn doel is dit allemaal te laten zien aan de 'ik'. Wat betreft de 'geruïneerde wijken', zou ik eerder een woord als 'ruïnes' kiezen. Het is vooral het woord 'wijken' wat net te veel associaties oproept met hedendaagse rijtjeshuizen. Maar verder neemt je schrijfstijl me helemaal mee.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus: dank voor je reacties. Ik weet niet waarom je ze hebt weggehaald, maar toch bedankt. Ik was het met je eens over die geruïneerde wijken. @Tara Dank voor je mooie reactie. Die dubbelzinnigheid zocht ik inderdaad (ook met het woord 'trip'), hoewel ik twijfelde of de laatste zin niet te cliché was. Voor Angus wel, voor jou niet dus. Over de metgezel: ik heb eigenlijk niet echt een idee wie of wat hij is. Een demoon of een mutant, zoiets. Maar wat hij wil? Een spiegel voorhouden? Ik zocht een plotideetje dat bij Jeroen Bosch paste en ik kwam niet veel verder dan deze vage Dante-ripoff. @Willemina Dankjewel :) Ik hoop dat het akelige gevoel niet te lang is blijven hangen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indringende beelden geaccentueerd door een krankzinnige neus. Bijzondere sfeer, zoals het de artiest betaamt. Bij 'Hij krabbelt moeizaam overeind en vouwt zijn voorste ledematen onder zich' heb ik wat yogaoefeningen uit de kast gehaald, maar ik kom er niet echt uit. Nu komen soortgelijke fenomenen ook wel voor in de Bosch-achtige tekenkunst dus moet ik me er maar gewoon yoga nidra bij neerleggen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Excuses, Ostinato. Ik wilde mijn reacties herschrijven en toelichten, maar er kletterde iets over het toetsenbord. De punt werkte nog :o Mijn eerste reactie zag mede op de laatste zin. Ik zou die weghalen. Uit de titel blijkt al dat het een droom is. Uit de inhoud blijkt dat het een nachtmerrie is. Waarom zou je de lezer laten ontwaken? De woorden creëren beelden van Bosch in een futuristisch apocalyptische sfeer die tot nadenken stemt. De tweede reactie zag op de metgezel. Ik zag een naargeestig figuur. Iemand die zijn ledematen kan buigen zoals hij zijn tong kan plooien en ondertussen smakeloos, treffend, in zijn neus pulkt. Ook dat smaakt naar Bosch. Kortom: met veel plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alsof ik je fragment voor mij tot leven zie komen. Een toekomstbeeld met een bevreemdende zee, vleesresten en wansmakelijk neusgepeuter. IK begrijp zowel Angus als Tara m.b.t. de laatste zin, wat als je ervan maakt. De zon staat hoog aan de hemel. of mss Een zon staat... waardoor ook kan verder gedacht worden? En om alles goed te laten doordringen een witregel te laten tussen deze laatste zin en voorgaande? Heel graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse Dankjewel. Misschien moet je iets als een bidsprinkhaan voor je zien. Niet iets wat mensen kunnen, denk ik, ook niet met yoga :( @Angus Ik laat de lezer ontwaken, met vragen, hopelijk. Dat is het idee. Nogmaals dank. @Marlie Ja, die witregel heb ik overwogen, maar dan stond die laatste regel daar zo eenzaam. Dank voor je reactie :) @Blavatski Tja, Jeroen Bosch, best wel griezelig toch? Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato, ik las je. Het is intrigerend, goed geschreven, alleen, en dat is persoonlijk, heb ik geen hang naar apocalyptische narigheid. Daarom lastig binnen deze opdracht een beetje zinvol te reageren. (eruitziet eruit ziet?)