#97 Een Cola voor Bosch

‘Yes, na dertig jaar zoeken heb ik eindelijk de kwast en botten van Jheronimus Bosch gevonden. Het was een expeditie van jewelste, twee onderzoekteams verloren, maar het zal het verdomme waard zijn.’ Voor deze gelegenheid had hij zijn ceremoniële gewaad aangetrokken. Hij had bij een oude wilg, een ondiep gat gegraven en plaatste de relikwieën erin. Hierna bedekte hij het met een klein beetje aarde. ‘Zo, dat zal voldoende moeten zijn.’ Aan de wilg hing het Heremieten Drieluik. Het was zo opgehangen dat het maanlicht erop scheen en op het hoopje aarde weerkaatste. ‘Lieve heer, hoor mijn stem, accepteer mijn offer.’ Met een roestige dolk sneed hij zich in zijn klauwen en het bloed trok de grond in. ‘Op deze duistere nacht, bij volle maan. Laat de meester herrijzen!’ Het donderde en bliksemde. Met grote ogen aanschouwde hij hoe de aarde begon te trillen en er een smalle hand naar boven kwam. Jheronimus klom er langzaam uit, niet wetend waar hij terecht was gekomen. Hij bekeek zichzelf eens goed en zag hoe zijn dode lichaam er maar krakkemikkig bij hing. Hij kon zelfs zijn eigen darmen zien en zag zijn hart kloppen. Jheronimus lachte verrast en kietelde zijn ledematen. ‘Wil je daar alsjeblieft mee ophouden?’ opperde zijn verwerker geïrriteerd. ‘Wie ben jij?’ kwam er moeizaam uit Bosch’, wiens kaak er maar half aan hing. ‘Ik ben Meneer de Uil, godverdomme, dat is wie ik ben. Het wordt eens tijd dat je mijn portret gaat schilderen. Vereeuwig me!’ Bosch schudde zijn hoofd. ‘Altijd weer die rare vogels. Vergeet het maar!’ Meneer de Uil spreidde zijn vleugels en vloog met blinde razernij op Bosch af. Bosch pakte een ezel (die toevallig achter de wilg stond) en kwam Meneer de Uil tegemoet. Nadat Meneer de Uil was afgekoeld dronken ze een cola.

Je verhaal heeft iets fantasy- en iets horror-achtigs en deze genres lenen zich eigenlijk uitstekend om aan Bosch te refereren. Bovendien roepen het ceremoniële gewaad en de relikwieën de tijdgeest van Bosch op. Meneer de Uil roept aan de ene kant hele andere associaties en een hele andere tijdsgeest op (ik neem aan dat je verwijst naar Meneer de Uil van De Fabeltjeskrant ), maar tegelijkertijd leent de satire rondom pratende dieren zich natuurlijk zowel voor deze tijd als voor de Late Middeleeuwen/Vroegmoderne Tijd en daarom werkt dit ook zo goed. Een uit elkaar vallende Bosch met loshangende ledematen die hij zelf kietelt, vind ik grappig, zeker als je bedenkt dat zijn kunst al die jaren wel zo goed bewaard is gebleven. Dat ze aan het eind een glas cola drinken maakt het echter net te droog voor mij en voelt een beetje als een anticlimax. Daarnaast zou ik willen weten waarom Meneer de Uil zich vereeuwigd wil zien door Bosch. Wat kan Bosch dat een andere schilder niet kan? Tot slot zou ik de eerste zin achter de tweede zin plaatsen, dan betrek je de lezer sneller bij het verhaal.
2 juni 2016 - 16:52

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tara, Dank je voor je uitgebreide analyse en reactie! Geloof het of niet ik had die eerste twee zinnen eerste andersom staan, je kan gedachten lezen ;) (ziet inderdaad beter uit) De achterliggende gedachte waarom juist Meneer de Uil Bosch uit het hiernamaals oproept? Aangezien Bosch zelf een fascinatie had met uilen en bijna in elk schilderij er wel één wist te verstoppen. Het leek me wel grappig dat Meneer de Uil (die langzaam uit de vergetelheid is het raken) Bosch terugbrengt om zijn portret vast te leggen, omdat hij Uilen snapt. Zo ongeveer :D Vond dit een heel leuke opdracht! Groetjes, Richard
2 juni 2016 - 17:56

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Ik ben Meneer de Uil, godverdomme, dat is wie ik ben. Het wordt eens tijd dat je mijn portret gaat schilderen. Vereeuwig me!’ Bosch schudde zijn hoofd. ‘Altijd weer die rare vogels. Vergeet het maar!’ Meneer de Uil spreidde zijn vleugels en vloog met blinde razernij op Bosch af. Bosch pakte een ezel (die toevallig achter de wilg stond) en kwam Meneer de Uil tegemoet. Nadat Meneer de Uil was afgekoeld dronken ze een cola.
:) Mooi, Richard. Gelukkig staat er altijd wel ergens een ezel.
2 juni 2016 - 22:43

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je eigen dode lichaam er maar krakkemikkig bij zien hangen en dan verrast lachen is hilarisch! Zoals in een schilderij van Bosch gaan de beelden heerlijk surrealistisch alle kanten op. Een onvervalst Ottens tableau. :)
2 juni 2016 - 23:15

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij eerste lezing verbaasde ik me over de cola; het was een beetje de olifant met de grote snuit. Eenmaal gelegenheid gevonden hebbende je dat hier te schrijven, las ik je nogmaals en zag ik het probleem niet meer. Ik heb om je verhaal gelachen en er niets zinnigs over te zeggen.
5 juni 2016 - 20:48