Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#97: El Bosco

"Wat vind jij nu hiervan? vraagt Hero aan zijn maatje Tiddius, die naast hem zit. " `t Ja, wat zal ik ervan zeggen", aarzelt Tiddius. "Een uitermate gekke combinatie van zoveel zaken. Teveel eigenlijk om op te noemen. Het gekke is, ik voel me hier wel thuis." "Dat ben ik met je eens, dat thuisgevoel heb ik ook", antwoordt Hero. "Ik hou heel veel van muziek. De niet-geklede dame speelt prachtig op haar luit. Zelfs de reebok komt erbij staan om te luisteren. Die lelijke dikke baby vindt er niets aan, die drenst alleen maar." "Misschien heeft de baby honger en ziet hij zijn moeders borsten, ver achter de luit?" "Zou kunnen," denkt Hero hardop. "De duif op de moeder haar stoel vindt het kennelijk ook mooi. Hij heeft zijn kuif ervoor rechtop gezet." "Zie je de bel staan op de tafel bij de muzikanten," vraagt Tiddius. "Waar die voor is, ik zou het je niet kunnen zeggen. Er staat er nog zo één op de tafel bij onze `luitmoeder`." "Daar zie ik ook een paar klokken staan. Ik kan niet zien hoe laat het nu is, vanaf onze plaats hier." "De wereldbol intrigeert mij nogal. Gek hè, dat de aarde een bol is en niet plat. Dat was nog eens nieuws", vindt Hero. "Gezellig is, dat er zoveel collegavogels hier aanwezig zijn. Onder ons hier een aalscholver en verderop bij de muzikanten een duifje en een kwikstaartje. Wat is die vogel altijd snel!" Terwijl Tiddius dit zegt, veegt hij met zijn snavel even de blauwe veren van zijn borst netjes glad. "Ja, Tiddius, die doet zijn naam eer aan." "Als de muzikanten straks komen, gaat het hier pas echt goed los! Ik blijf nog even, jij?" "Helemaal met je eens, Hero, we zitten hier perfect eerste rang!'

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk idee om deze scène zich IN een schilderij van Jheronimus Bosch te laten afspelen. Je ziet het schilderij voor je ogen tot leven komen op deze manier. Bovendien kun je je als lezer helemaal verplaatsen in het perspectief van de vogels waar zowel verwondering als een oordeel in doorschemert. Dit laat maar weer zien wat een originele setting met een verhaal kan doen. Heel goed! Je had de verrassing nog iets groter kunnen maken door niet direct het woord 'papegaai' te noemen. Je had bijvoorbeeld pas na een paar regels duidelijk kunnen maken dat Hero een papegaai is door hem Tiddius te laten napraten, zoals papegaaien vaak doen. Of je had de kleur van zijn veren kunnen beschrijven. Wanneer je namelijk niet meteen aan de lezer laat doorschemeren dat dit twee vogels in een schilderij zijn, had hij zich aan het begin kunnen voorstellen dat het twee bezoekers zijn in een museum, die op een bankje voor het schilderij Bosch' werk zitten te bespreken. Des effectiever is de clou, wanneer de lezer beseft dat hij het bij het verkeerde eind had.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel schrijcoach! Zo snelle reactie al, heel leuk. Heb nu papagaai weg gelaten en nu zie je bij de 4de laatste alinea: leuk dat er zoveel collega vogels aanwezig zijn, met de aalscholver eronder. Ben benieuwd of dat voor een lezer voldoende is!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Echt wel origineel gevonden, mw Marie! Kleurrijk, beeldend en met het nodige gebabbel om de gekke combinatie van alles en nog wat op te noemen. 'Teveel eigenlijk om op te noemen' Te veel de 'niet-geklede' dame, kan je altijd de naakte dame/vrouw van maken. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marlie voor je reactie en een aandacht voor mij! Ik hou het op niet-geklede dame, kan niet goed beargumenteren, echter ik vind het prettiger passen. Dank voor het langskomen, wordt zeer gewaardeerd door mij.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw.Marie, ik vermoed dat jij een passie voor dieren hebt. Of zei ik je dit al eerder? :o Er komen altijd dieren in jouw verhalen voor. Ik vind dat je een oorspronkelijke invulling aan deze opdracht hebt gegeven. (2 x mooi achter elkaar vind ik een tikje minder mooi, het is te veel, moeders en m.i. collegavogels)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili. Je tips heb ik verwerkt, zat zelf ook met collegavogels. Heb dat nu ook zo veranderd. Staat nu wel weer rood onderstreept! Ja dieren, zijn voor mij uitermate inspirerend! Dank voor je aandacht voor mij. Het brengt me iedere keer weer wat verder. Dank je Nel. Wat een mooi compliment! Kinderverhalen, dat lijkt mij altijd erg moeilijk. Wees een kind en beleef zoals een kind! Dank voor je aandacht voor mij.