Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#97 Onweer

De straten waren uitgestorven. Iedereen had een veilig heenkomen gezocht voor het onweer. Een treffender woord had nooit bestaan, alhoewel het paradoxaal klonk. Want het was weer, althans een van de verschijningsvormen daarvan, maar men hield er niet van. Net zoals er mooie planten waren die men onkruid noemde omdat ze zich niet lieten beteugelen en overal opdoken waar de mens ze niet wenste. Maar het onweer was niet enkel ongeliefd, het werd gevreesd. Hij stond onder een luifel die de hevige regenval amper aankon en smekend dierlijke geluiden voortbracht in een duivelse harmonie met de rukwinden die als bezeten leken voortgejaagd. Een bliksemflits kliefde de hemel en bevroor voor een kort moment de bewegingen van een voorbijganger die zich naar onderdak spoedde. Hij herkende de man aan zijn bochel die een karikaturale schaduw wierp op de muur van de stadswal. Om de hoek lagen de vervuilde stegen waar in klinkende munt betaald werd voor liederlijk genot. Geen stortbui kon die buurt schoonspoelen van het verderf waarin ratten van allerlei soort zich wentelden, of hij moest weken aanhouden. De man hield zijn pas in en keek hem aan. Een tweede weerlicht was zo fel dat de bruine teint van het gezicht van de man werd teruggebracht tot de kleur van gebleekt perkament. De lippen die zich openden weerspiegelden de vaal bruine kleur van de oevers van het moeras dat buiten de stadspoorten lag. Het zwart van de puppillen reduceerde de kleur van de irissen, die nu het meeste weg had van die van bedorven melk. Het scharlaken van de kardinaalsmantel die de man opgerold onder zijn arm verborg, weerkaatste een leugen van deugdzaamheid. De woorden van de man gingen verloren in een donderslag die de dreigende toon niet kon verhullen. Het was het onweer, waarin de onmens zijn gezicht toonde.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed passend in de nasleep van De Wolk. Het verhaal zou heel goed een detailopname van een van de vele schilderijen of schetsen van Jeroen Bosch kunnen zijn. De sfeer die het uitademt is beslist Bosch-achtig: mysterieus en dreigend. ‘bevroor voor een kort moment de bewegingen’ is scherp geobserveerd. Wat er precies onder die luifel gebeurt is me niet helemaal duidelijk, maar dat zijn de details op Jeroens schilderijen ook niet altijd. Ik kan me elke situatie die je beschrijft goed voor de geest halen, alsof het geschilderd is. Alleen kan ik me geen voorstelling maken van ‘duivelse harmonie’. Het is wel sfeerversterkend, maar beter zou ik het vinden als ik las ‘in harmonie met de rukwinden’. Mooi dat je er ook passende kleuren in verwerkt hebt. Ik vermoed dat ‘Het scharlaken van de kardinaalsmantel die de man opgerold onder zijn arm verborg, weerkaatste een leugen van deugdzaamheid.’ de belangrijkste zin van het verhaal is. Hij intrigeert, maar helemaal snappen doe ik hem niet. Van het laatste ‘onweer’ zou ik gewoon ‘weer’ gemaakt hebben. Dat het onweerde wisten we al en onweer klinkt inderdaad paradoxaal. Maar Angus, trek je niks aan van mijn gewauwel, ik vind het een goed verhaal.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, schrijvenmaar. Ja, die intro. Hij kwam er zo uit. Er zit misschien inderdaad wat onkruid in, maar dat gun ik dan toch het daglicht in deze opdrachten.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Dos. Over dat laatste 'onweer' zat ik ook te dubben. 'Weer' is inderdaad beter. Het 'duivelse harmonie' is bedoeld om te verwijzen naar het lid van de clerus die dacht dat hij bij dit weer naar de dames van plezier kon zonder gezien te worden.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Dos. Over dat laatste 'onweer' zat ik ook te dubben. 'Weer' is inderdaad beter. Het 'duivelse harmonie' is bedoeld om te verwijzen naar het lid van de clerus die dacht dat hij bij dit weer naar de dames van plezier kon zonder gezien te worden.
In die hoek zat ik wel te zoeken. Jammer dat ik er niet helemaal zelfstandig opgekomen ben. Met deze uitleg vind ik het verhaal nog beter dan ik het al vond.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In die hoek zat ik wel te zoeken. Jammer dat ik er niet helemaal zelfstandig opgekomen ben.
Een van de grote dilemma's bij het schrijven, wat mij betreft: is het verhaal duidelijk genoeg. En dan maar dubben :) De meerwaarde van de schrijfopdrachten is het vrijblijvende experimenteren en de vraagtekens en het commentaar. Maar het blijft dubben.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik pikte die betekenis er ook niet uit. Met je uitleg is het, teruglezend, evident. Als je de man direct na het noemen van de verdorven stegen, een van die stegen laat inlopen, is het misschien duidelijker. De eerste alinea is al genoemd. Mooie beelden met die bliksems en schaduwen.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, het doet mij deugd dat ook jij dubt. Het resulteert bij jou wel in levensechte beelden die mij rechtstreeks meesleepten naar de middeleeuwen. Ik vind persoonlijk, vóór het 'losbarsten', de intro juist wel passend. Ik kan me zo voorstellen dat Joen op die manier omgeving en fenomenen analyseerde, waarna de ontlede beelden in zijn hoofd en onder zijn potloden of kwasten een eigen leven gingen leiden. Maar dat is misschien mijn fantasie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Ostinato. Ergens is dat ook wel weer conform Bosch, dat het zonder uitleg niet te duiden is. (Maar dat sleep ik er natuurlijk aan de haren bij :) )

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dubben is toch een beetje een hobby van mij, elysevdr. Soms pluk ik daar vruchten van. Soms weerhoudt het mij van plukken.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi uitgewerkte momentopname van een verborgen leven tussen de flitsen door. Ik vind de intro wel passend, een trage opmars naar de duistere zaken die slechts bij onweer kunnen afgehandeld worden. waardoor ik idd ook in de laatste zin 'weer' passender zou vinden. 'Het zwart van de puppillen reduceerde de kleur van de irissen, die nu het meeste weg had van die van bedorven melk.' pupillen Zijn het de irissen die het meeste weg hadDEN van bedorven melk? (Zure melk probeer ik te vermijden, maar is toch ook nog wit? Nu doe ik waarschijnlijk heel moeilijk :o )

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, je weet me ontegenzeggelijk bij de haren mee te slepen naar de stadswallen en vuige stegen van weleer. Wat de man ging doen na het uittrekken van de kardinaalsmantel was voor mij duidelijk. Je bent een wondertje van een schrijver. (pupillen/vaalbruin)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie, Marlie. Het maakt het dubben er niet minder om, gelet op het feit dat jij de intro wel passend vindt.
Zijn het de irissen die het meeste weg hadDEN van bedorven melk?
Nee, het is de kleur die gereduceerd wordt en dan het meeste weg heeft van. Bedorven melk - het stadium van zuur is dan al gepasseerd - krijgt een smerige geelachtig lichtbruine kleur (volgens mij).

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Mili. Ook jouw reactie doet het dubben weer toenemen :nod: (Ook dank voor correcties.)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, # 3 en # 14: Intro. Het onkruid dat geen onkruid is: voor mij een levensecht beeld en niet 'overbodig'.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nou ja, voor de volledigheid dan ook nog maar mijn duit in het dub-zakje; je betekenis was mij helder zonder uitleg; het onkruid een cliche waarmee ik mijn kinderen lastigval wanneer wij overwegen wat wel en niet geplukt mag en/ of moet worden van al het fraais wat in bermen, velden en onze eigen tuin groeit en bloeit. Ik waardeer het meanderende van de intro, maar vind het onkruidvoorbeeld te afgezaagd voor de rest van de tekst. Al zou je binnen de opdracht kunnen bepleiten dat Bosch ook speelde met tamelijk afgezaagde taferelen ... ;)