Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#96 Mooi geregeld

We werken hele dagen binnen, comfortabel met de kachel of de airco aan. Lampen bootsen daglicht na. 's Avonds rijden we naar huis, per fiets, auto of per openbaar vervoer, over aangelegde wegen, waarop het zonder bomen veilig rijden is. Er zijn regels opgesteld waarnaar wij leven, zoals stoppen voor rood licht. We hoeven nauwelijks meer na te denken. De krant vertelt ons 's morgens wat belangrijk is en 's avonds doen tv en internet de rest. Onze vrienden treffen we op Facebook, dat onze voorkeuren voor ons bepaalt. Ook voor dieren is alles hier heel net geregeld: honden aan de lijn, poepzakjes naast de strook gemeentegroen, eendjes in de vijver. Ganzen zijn teruggebracht tot hanteerbare hoeveelheden, overtollige herten werden afgeschoten en aan restaurants verkocht, zodat ze toch nog nuttig waren. Koeien zijn opgeborgen in grote ligboxenstallen, die dag en nacht worden verlicht. Soms mag een koe naar buiten om te grazen op een stukje groen, maar alle bomen in de weilanden zijn geveld, er is geen schaduw meer te vinden - het is beter dat zij binnen blijven. Bejaarden wonen ook zo prachtig bij elkaar. Ze krijgen eten, drinken en een bed. Wel jammer dat zij niet naar buiten kunnen wegens tijdgebrek. Geleerden kunnen nu in kippeneitjes prikken, zodat niet langer jaarlijks miljarden babyhaantjes moeten worden doorgedraaid of vergast. En nog even, dan zijn alle proefdieren uitgestorven - ook die gaan erop vooruit. In de vakanties kunnen wij all inclusive overal verzorgd terecht. Wel moeten we intussen op verdachte pakjes letten maar dat mag de pret niet drukken. Wie mist er nog het buiten zijn, het groen, de bomen, stilte, rust? We kunnen immers onze ogen sluiten, een mindfulness CD beluisteren. Nee, 't is mooi geregeld zo.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilhelmina, prachtig onze huidige tijd weer gegeven. Gelukkig kan je, als je echt moeite doet, aan deze Zotheid ontsnappen! De dictatuur waarin wij leven van alles wat we willen regelen en geregeld willen hebben, laat "men" ons geloven, zou zo "veilig" mogelijk zijn en dus goed voor ons zijn. Je stemt tot nadenken, heel graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De zotheid van het leven volgens de regeltjes, en gebrek aan tijd voor elkaar blijft bestaan. Of een cd met mindfulness ons leven kan oplossen? Heel graag gelezen!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilhelmina, prachtig onze huidige tijd weer gegeven. Gelukkig kan je, als je echt moeite doet, aan deze Zotheid ontsnappen! De dictatuur waarin wij leven van alles wat we willen regelen en geregeld willen hebben, laat "men" ons geloven, zou zo "veilig" mogelijk zijn en dus goed voor ons zijn. Je stemt tot nadenken, heel graag gelezen.
Bedankt voor je mooie complimenten, mw. Marie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De zotheid van het leven volgens de regeltjes, en gebrek aan tijd voor elkaar blijft bestaan. Of een cd met mindfulness ons leven kan oplossen? Heel graag gelezen!
Marlie, Wanneer alles voor je geregeld wordt, word je lui en gemakzuchtig. Op den duur verlies je het vermogen creatieve oplossingen te vinden. Ik denk niet dat een CD ons leven kan oplossen ;) . Wij zijn erg ver van de natuur afgedwaald. Ik geloof niet dat vroeger alles beter was maar de manier waarop wij met onze medemensen en dieren omgaan mag van mij rap veranderen. Ik vrees echter dat dat niet zo eenvoudig is, aangezien de Lof der Zotheid van Erasmus al in 1511 (?) is uitgegeven :) . Dank voor je compliment.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beangstigende realiteit, Willemina. Toch noemt men dat 'het leven'. Je hebt Code Oranje mooi belicht.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, wat een verschil met Mozambique, Ethiopië, Eritrea etc. Hier moet een oorlog overheen.
Ik vraag mij af, Dos, wie ligt nog wakker van de beelden uit de landen die jij noemt? Wij zijn massaal ingeslapen, overruled. "Hier moet een oorlog overheen?" Eerst maar eens wakker worden, Dos. De verschrikkingen in de door jou genoemde landen, bestaan naast de zotheid van ons bestaan als twee kanten van een medaille. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, ik heb waardering voor je tekst, het schudt lekker op. (Herinner me dat ik ieder stoplicht negeerde wanneer ik terugkwam van een verre, donkere reis.)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, Wij zijn een zootje geregeld "ongeregeld". Daar komen brokken van. Al gelezen hoeveel werknemers al meer dan een jaar thuis zitten met een "burn out"? Ondanks al die prachtige voorzieningen. Is er een oplossing? Ja, met zijn allen wat flinker worden en niet alles slikken wat wordt voorgekauwd. Ik vind de weg naar het groen wel! Gelukkig hebben we een eigen wil! Maar dat kost moed...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het zo leest, word je er verdrietig van, dat dit realiteit is. Mooi geschreven. Ik hoop dat die cd mij op gaat vrolijken.
Ik weet niet of die CD nog gaat helpen :) . Bedankt voor je reactie, Marianne.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beangstigende realiteit, Willemina. Toch noemt men dat 'het leven'. Je hebt Code Oranje mooi belicht.
`Het leven` is intussen ver van de natuur af komen te staan, Angus. De eerste slachtoffers daarvan zijn de dieren, maar ook onze medemensen en uiteindelijk wijzelf zijn er de dupe van. 'Code Oranje' vind ik wel passen bij dit stuk, had de titel ervan kunnen zijn :) . Dank je.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, ik heb waardering voor je tekst, het schudt lekker op. (Herinner me dat ik ieder stoplicht negeerde wanneer ik terugkwam van een verre, donkere reis.)
Haha, dankjewel, Mili. Ik heb de schrijfwijze nog iets aangepast, het liep niet helemaal lekker. (Ik vind het soms onwerkelijk om voor een rood stoplicht te staan bij een uitgestorven kruispunt. Ben ook wel eens doorgereden, onder het mom van: 'regels zijn er om ons te dienen, wanneer ze ons hinderen dienen ze ons niet, dus moet je op zo'n moment de regel negeren.' Ik heb zo mijn eigen logica.)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erasmus heeft Zotheid als personage opgevoerd die met een eigen stem over de werkelijkheid spreekt. Probeer eens die eigen stem wat meer in dit verhaal te leggen, zodat het nog meer gaat leven. Ik bedoel, hoe zou dit verhaal worden als Ali B. het zou rappen of de tuinbouwman die je spreekt in de trein?

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las jouw verhaal in de file. De file waar ik tweeënhalf uur in mocht staan. Vaak fantaseer ik iets over de vluchtstrook en hoge snelheid. Maar dat doe ik natuurlijk niet, dat is tenslotte verboden. Kan ik vandaag nog zo'n mindfulness cd laten bezorgen? Dank voor de tip. Eng verhaal, Willemina.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, Wij zijn een zootje geregeld "ongeregeld". Daar komen brokken van. Al gelezen hoeveel werknemers al meer dan een jaar thuis zitten met een "burn out"? Ondanks al die prachtige voorzieningen. Is er een oplossing? Ja, met zijn allen wat flinker worden en niet alles slikken wat wordt voorgekauwd. Ik vind de weg naar het groen wel! Gelukkig hebben we een eigen wil! Maar dat kost moed...
Blavatski, Alles draait om geld. Dat deed het, dat doet het, dat blijft het doen. Hoe triest ook en hoeveel slachtoffers er ook vallen, of dat nu doorgedraaide werknemers zijn, berooide ex-ondernemers of kwetsbare vluchtelingen. Het beroerde is, dat het systeem zichzelf in stand houdt. Je kunt het je als persoon, als land, als werelddeel niet veroorloven geld overboord te zetten, zolang niet iedereen dat doet. De macht van de sterkste is de macht van de rijkste geworden. Gelukkig vind jij de weg naar het groen wel. De meeste mensen nemen genoegen met de CD. :confused:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erasmus heeft Zotheid als personage opgevoerd die met een eigen stem over de werkelijkheid spreekt. Probeer eens die eigen stem wat meer in dit verhaal te leggen, zodat het nog meer gaat leven. Ik bedoel, hoe zou dit verhaal worden als Ali B. het zou rappen of de tuinbouwman die je spreekt in de trein?
Odile, Dat vind ik wel een mooie uitdaging. Dank voor de suggestie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las jouw verhaal in de file. De file waar ik tweeënhalf uur in mocht staan. Vaak fantaseer ik iets over de vluchtstrook en hoge snelheid. Maar dat doe ik natuurlijk niet, dat is tenslotte verboden. Kan ik vandaag nog zo'n mindfulness cd laten bezorgen? Dank voor de tip. Eng verhaal, Willemina.
Tweeënhalf uur! Annemieke, dat is pas echt zot. Gelukkig is fantaseren niet verboden ;) . Welke CD zou je willen: Beter slapen? Mediteren? Leven zonder angst? Energie? Ik heb gisteren opnames gemaakt van kwakende kikkers en vogelzang, is dat nog iets? Werkt heel goed tegen fileleed. Ergens best wel eng dat je de werkelijkheid een "Eng verhaal" noemt ;) .