Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 95 - het paasei

Moeizaam neemt ze de laatste treetjes om daarna zuchtend in een gemakkelijke fauteuil te zinken. "Waarom verhuis je toch niet naar een gelijkvloers, Jan!" "Ik woon hier graag, moeder, en met een vrouw, vier kinderen, een hond...." De oude dame kijkt de voor het Paasfeest mooi gedekte tafel rond, twee kleindochters, een kleinzoon en een nichtje van haar schoondochter. “Is dat kind er nou nog?” Het kind krimpt in elkaar, maar is toch heel blij met het prachtige paasei dat "de Oma" bij haar bordje zet. Even groot en mooi als dat van de andere drie kinderen.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, Ik vond het een mooi stuk om te lezen. Ik kan mij die moeder inbeelden. En dan de sneer voor ‘dat kind’. Ze komt op mij over als een pittige tante, maar wel rechtvaardig: alle kinderen krijgen evenveel. Ik vond het wel opmerkelijk dat je sommige stukken dialoog niet tussen aanhalingstekens zet, maar dan één zin wel.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dave89, fijn dat je langs bent gekomen en positief commentaar hebt achtergelaten. :o De aanhalingstekens zijn geplaatst, bij het overzetten van de tekst was ik ze vergeten. Slordigheidje. Dank voor de opmerking.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, het twee keer 'treetjes' kort na elkaar zeggen, zou u kunnen vermijden. Dan vind ik de opsomming aan familieleden wat zwaar staan en lezen. Suggestie: haar kleinkinderen en een nichtje. Dat het van de kant van de schoondochter is, doet er toch niet toe? Een snijdende opmerking van oma, ze had het beter kunnen denken dan zeggen. Maar wie zet toch het paasei neer? Ik gok op haar zoon of schoondochter ...

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili dat je bent langs gekomen om mijn "huiswerk" te lezen en van commentaar te voorzien. Ik ben niet duidelijk genoeg geweest, denk ik, maar ja in 100 woorden iets overbrengen, het blijft moeilijk. Het kind was ik, min of meer geadopteerd, en de kleinkinderen zijn de kinderen van Jan, de zoon dus en zijn eerste, overleden vrouw. Mijn tante was zijn tweede echtgenote en kan natuurlijk niet tippen aan de eerste vrouw. De schoonmoeder laat duidelijk blijken dat ze het niet eens is met de stand van zaken, maar schenkt toch aan alle vier kinderen hetzelfde paasei, waardoor ze weer een goede kant van haar karakter toont. :o Ik ga eens kijken wat ik aan die treetjes kan doen.....

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooit kwam ik ergens waar ze een 'dinges' hadden. Als ik dit lees, voel ik me alweer boos. Verschrikkelijk verhaal, Blavatski. Maar wel heel indringend overgebracht.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Blavatski, Bedankt voor je fragment. Door verhalen van precies 100 woorden te vertellen (of precies 50 of 300) train je jezelf in het kiezen van de juiste woorden. Wat vertel je wel, wat niet en hoe doe je dat. Als je merkt dat je hierdoor binnen fragment van de hak op de tak springt, kun je het beste een deel schrappen. De oude dame is bij haar zoon, zijn vrouw en haar kleinkinderen op bezoek voor het paasfeest. Ze miept wat over de trap, dat ergert hem wel een beetje (interessante dialoog). Dan ziet ze de gedekte tafel en de kleinkinderen (iets te veel informatie in één zin). En vraagt ze naar een ander kind. (Welk kind, denk ik dan als lezer.) En dan staat er nog 'de oma' tussen aanhalingstekens (waarom?). Mooi gegeven om verder uit te werken de band tussen moeder en zoon. Veel schrijfplezier! Nina Blanken

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Nina, fijn dat U langs bent gekomen en feedback hebt achtergelaten. Bedankt voor de schrijftips, ik heb weer veel bijgeleerd door U en de andere SOL-schrijvers/schrijfsters. :o

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, fijn dat je de tijd genomen hebt om de schrijfopdracht van deze week te komen lezen. Ik ben blij dat ik je even aan het lachen heb gebracht. Heel vreemd, want in mijn ogen is dit een droevig verhaal. Zo zie je maar, hoe verschillend wij mensen zijn. :p