Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#95 Pastoor Tjeu

Pastoor Tjeu De ontkerkelijking heeft in heel Nederland huis gehouden. Zo niet in onze parochie. Deze wordt herderlijk bestuurd door pastoor Mathieu Odekerken; zeg maar Tjeu. Pastoor Tjeu is een levenslustige, hybride geestelijke; een kruising tussen zijn voorgangers uit het rijke roomse leven van weleer en een man van de wereld van nu, met moderne opvattingen dus. Hij leest mis in het latijn en verplaatst zich in soutane op een omafiets. De dorpsjeugd vindt dit vet. Als ik hem interview voor het parochieblad verklaart hij onbeschroomd in één bed te slapen met zijn huishoudster … ‘Voor de gezelligheid’, en met een opgeheven vingertje, ‘maar wel met een brede plank tussen de twee matrassen’. Pastoor Tjeu ten voeten uit. Ik ken Marlou en ik moet er niet aan denken op een matras van haar gescheiden te zijn door een hoge plank. Dus vraag ik geïnteresseerd door. ‘Maar Tjeu, jij als gezonde veertiger zult in de bedstee toch wel eens in verzoeking geraken door lustopwekkende hormonen zoals de Heer die heeft bedoeld ter vermenigvuldiging van zijn evenbeeld?’ Weer zo typisch pastoor Tjeu: ‘Zeker Dos, in die gevallen gaat de plank eruit.’

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) :) :) Dank je wel Dos! Een dikke zoen op je roze lippen. :{} Mijn dag kan niet meer stuk! (Het lijkt mijn oom wel, een pastoor van dat kaliber. Ooit vloekte hij luidkeels in een kerk omdat er vanalles ontbrak (behalve het bruidspaar, het was net vóór de mis, dat wel) en toen zei zijn huishoudster 'dat kan je toch niet zo zeggen, we zijn in het huis van God'. Waarop hij antwoordde: 'Dat begrijpt God wel'. Ikzelf was er alleen maar om te tolken tussen hem en een Italiaanse priester, het dieptepunt van mijn carrière. Maar het kon erger; mijn kinderen moesten invallen voor de ontbrekende misdienaars. :eek: ('Haal iets wits voor ze.') Hilarisch was het uiteindelijk wel en ik weet nu dus dat het een vet hybride geestelijk feest was. 8) )

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pastoor Tjeu heeft wel wat uit te leggen aan de bisschop als dit gepubliceerd wordt. Vermakelijk, dos. Grappige constructie met die interviewer. Wel iets meer dan 100 woorden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, hoewel speciaal voor @Elyse, heb ik het lekker ook gelezen, :) en het is weer een heerlijk sappig verhaal uit je papendoos. Je bent weer helemaal terug! Met als bonus de ongeëvenaarde verhalen van @Elyse.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos! Wat fijn om de zaterdagmorgen door jouw prikkelende verhaal te worden verrast! Geneuten van Tjeu!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili en Maddy, fijn dat jullie hebben geneuten van een verhaaltje uit mijn papendoos. Mijn papendoos is bodemloos.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pastoor Tjeu heeft wel wat uit te leggen aan de bisschop als dit gepubliceerd wordt. Vermakelijk, dos. Grappige constructie met die interviewer. Wel iets meer dan 100 woorden.
In België loopt een bisschop vrij rond die wel iets meer uit te leggen heeft. Mijn officiële inzending voor deze week is 'Oerpijn', precies honderd woorden. 'Pastoor Tjeu' is een toegift aan Elyse. Vrijgevig als ik ben, kijk ik dan niet op een woordje meer. Zij hunkerde naar een vrolijk verhaaltje. Maar leuk dat jij het ook gelezen hebt.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo zie je maar: met elk gebod valt te leven, als je er maar creatief mee om gaat. Ik mag deze pastoor wel.
Ik mag hem ook wel, evenals zijn kinderen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, prachtig verhaal uit de papendoos. Door omstandigheden ga ik sinds drie weken weer naar de mis en ik heb vanmorgen heerlijk zitten gniffelen.....dank je wel voor dit gniffelmoment! :o

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Dos, Wat een prachtig verhaal. Ik zie het voor mij, die pastoor op de fiets, omdat ik vroeger de serie Dagboek van een herdershond wel eens gezien heb. Heette die pastoor ook geen Odekerke? Ik geloof ook onmiddellijk dat die plank er wel eens tussen uit gaat. :)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Erg vermakelijk stuk. Dank. Door (precies) 100 woorden te schrijven, train je jezelf in het schrijven van wat je bedoelt. Welke woorden gebruik je, wat vertel ik en wat niet. Dit lukt jou al heel aardig, ook met meer woorden. Wat je nog zou kunnen weglaten is dit: Pastoor Tjeu is een levenslustige (...) een kruising tussen zijn voorgangers uit het rijke roomse leven van weleer en een man van de wereld van nu, met moderne opvattingen dus. (...) De dorpsjeugd vindt dit vet. Dit laat je verderop goed zien, met de mis in het latijn en de omafiets in zijn soutane bijvoorbeeld. Mountainbike zou misschien nog gaver zijn... En met zijn opvattingen over het slapen met zijn huishoudster. Je kunt de voorbeelden introduceren met 'zeg maar Tjeu' en met 'een hybride geestelijke'.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, prachtig verhaal uit de papendoos. Door omstandigheden ga ik sinds drie weken weer naar de mis en ik heb vanmorgen heerlijk zitten gniffelen.....dank je wel voor dit gniffelmoment! :o
Blavatski, soms wordt er mooie muziek gedraaid. Je moet er wel van houden. Ik niet. Odekerken heeft ook heel wat afgegniffeld.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Dos, Wat een prachtig verhaal. Ik zie het voor mij, die pastoor op de fiets, omdat ik vroeger de serie Dagboek van een herdershond wel eens gezien heb. Heette die pastoor ook geen Odekerke? Ik geloof ook onmiddellijk dat die plank er wel eens tussen uit gaat. :)
Marinaane, je hebt gelijk. Ik heb het even opgezocht. Ik kan het me niet herinneren, maar het is heel goed mogelijk dat ik indertijd die serie gezien heb. Bij het schrijven van het verhaal heb ik er geen seconde aan gedacht en Odekerken was de eerste naam die in me op kwam. Wonderlijk.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha. Geweldig, Dos. Er zijn vast niet veel van zulke eerlijke pastoors.
Ik vrees, bij wijze van spreken, dat de spoeling steeds dunner wordt.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Erg vermakelijk stuk. Dank. Door (precies) 100 woorden te schrijven, train je jezelf in het schrijven van wat je bedoelt. Welke woorden gebruik je, wat vertel ik en wat niet. Dit lukt jou al heel aardig, ook met meer woorden. Wat je nog zou kunnen weglaten is dit: Pastoor Tjeu is een levenslustige (...) een kruising tussen zijn voorgangers uit het rijke roomse leven van weleer en een man van de wereld van nu, met moderne opvattingen dus. (...) De dorpsjeugd vindt dit vet. Dit laat je verderop goed zien, met de mis in het latijn en de omafiets in zijn soutane bijvoorbeeld. Mountainbike zou misschien nog gaver zijn... En met zijn opvattingen over het slapen met zijn huishoudster. Je kunt de voorbeelden introduceren met 'zeg maar Tjeu' en met 'een hybride geestelijke'.
Dag Nina, Ik heb het verhaal terug gebracht tot precies 100 woorden. Zeg zelf, zonder jus, alsof ik een mop vertel. Mountainbike en soutane gaat niet samen. De jeugd vindt hem juist zo tof omdat hij op dezelfde soort fiets rondstruint als zij. Pastoor Odekerken De ontkerkelijking heeft in heel Nederland huis gehouden. Zo niet in onze parochie. Deze wordt herderlijk bestuurd door pastoor Odekerken. Als ik hem interview voor het parochieblad verklaart hij onbeschroomd in één bed te slapen met zijn huishoudster … ‘Voor de gezelligheid’, en met een opgeheven vingertje, ‘maar wel met een brede plank tussen de twee matrassen’. Ik vraag geïnteresseerd door. ‘Maar meneer pastoor, u als gezonde veertiger zult in de bedstee toch wel eens in verzoeking geraken door lustopwekkende hormonen zoals de Heer die heeft bedoeld ter vermenigvuldiging van zijn evenbeeld?’ ‘Zeker Dos, in die gevallen gaat de plank eruit.’