Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#95 Zinnig

Ze staat in de rij alsof ze op een wachtlijst staat; ze vult haar tijd nuttig met het niet begrijpen van veel dingen. Ze begrijpt bijvoorbeeld de hakken van de vrouw voor ons niet. Ze bestudeert ze en kan er niets van maken. Ze begrijpt ook niet waarom de muren altijd zo afgebladderd moeten zijn en waarom dat mens met die hakken straks natuurlijk de laatste druppel zeep opmaakt. En waarom ze verdomme uitgerekend in de verkeerde rij staat, is haar een godvergeten raadsel. 'Er is hier maar één rij,' zeg ik. Maar ze staat op een wachtlijst voor zinnige antwoorden.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die vrouw met die hakken, dat was ik vermoedelijk. Stond waarschijnlijk in dezelfde rij niets te begrijpen. Ik vind dit heel leuk geschreven, Elysevdr. Mooi!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, het lukt me maar niet onder woorden te brengen wat ik van je tekst vind. Werkelijk alles wordt overhoopgehaald; je sleurt me, zoals altijd, mee in een ongekende wereld waar ik geen handvatten meer heb. De wereld die jij schetst is zó rijk. Staat de wachtlijstvrouw in de rij voor een douche in de bajes? Is de hakkenvrouw bang voor fungidingen? En de persoon die begrijpt? Wat had jij voor ogen? :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@SonjavP, fijn dat je me graag las, dank je wel! @Nel, dank voor je reactie, het doet me goed. (Wat vind je precies mooie formuleringen?) @Annemieke, ik dacht al zoiets. Dank je wel voor je compliment. (Maar het waren echt wonderlijke hakken.)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ongrijpbaar. Ik kan er de vinger niet op leggen en toch denk ik te begrijpen wat je bedoelt, of tenminste dat te voelen. Vaag, wazig en toch precies weten wat ze wil en wat ze doet. Hoewel anders dan jouw hp, denk ik soms verdwaald te zijn in deze wereld. Misschien raakt het me daarom zo. Ik begrijp het ook allemaal niet zo goed. Erg mooi, Elyse.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, gisterenavond hele reactie gegeven op jouw mooie woorden en ik zie nu dat er niets staat. Ik was blijkbaar in slaap gevallen voor het 'bewaren'. Of zoiets. Ik moet nu even weg. Ik zal mij weren tegen blikkerende tanden en terugkomen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@elyse, leuk om te lezen, maar je brengt wel allemaal wartaal in me naar boven: Ik sta nooit in een rij. En als ik eens in een rij ga staan, dan draai ik haar gewoon om. De mensen achter me protesteren. "Wij stonden hier eerder," zeggen ze, "we begrijpen het niet." "Dan hadden jullie je tijd maar nuttig moeten besteden," zeg ik. En dan zijn ze weer stil.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij de lofprijzingen. Ben wel benieuwd wat je bedoelt met die wachtlijst voor zinnige antwoorden, dat vind ik een mysterieus iets. Of vond je het gewoon een mooie afsluiting?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik gisteren in de rij stond bij de Hermitage in Amsterdam dacht ik aan jouw verhaaltje. Er was maar een rij dus ik stond niet verkeerd zoals jouw HP. Nu lees ik je tekst weer. In een rij ga je op iedereen en alles letten, je observeert en denkt, oordeelt. De rij van zinnige antwoorden heeft een wachtlijst. Welke vragen stelden de wachtenden? Mooi Elyse!

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Elyse, Ze staat in de rij alsof ze op een wachtlijst staat [hoe zie je eruit als je op een wachtlijst staat?] ze vult haar tijd nuttig met het niet begrijpen van veel dingen. [Leuk en herkenbaar idee! Grappig om te bedenken dat zoiets nuttig kan zijn] Ze begrijpt bijvoorbeeld de hakken van de vrouw voor ons niet. [Nu wil ik die hakken zien!] Ze bestudeert ze en kan er niets van maken. [Kronkelen ze? Zijn ze Escher-achtig?] Ze begrijpt ook niet waarom de muren altijd zo afgebladderd moeten zijn en waarom dat mens met die hakken straks natuurlijk de laatste druppel zeep opmaakt. [Een opsomming van drie is sterk. Noem nog één iets naast de afbladderende muur.] En waarom ze verdomme [uitgerekend] in de verkeerde rij staat,[is haar een godvergeten raadsel. [Godvergeten raadsel kun je weglaten.] 'Er is hier maar één rij,' zeg ik. Maar ze staat op een wachtlijst voor zinnige antwoorden. [Net als de andere lezers snap ik je afsluiter niet. Volgens mij wil je hiermee je fragment rondschrijven, klopt dat? Het is niet helemaal gelukt. Ik ben wel benieuwd naar de reactie van de vrouw en de andere wachtenden.] Bedankt voor je idee en veel schrijfplezier! Nina Blanken

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nina, hartelijk dank voor je tijd en vragen. Hieronder een paar antwoorden: Ze staat in de rij alsof ze op een wachtlijst staat [hoe zie je eruit als je op een wachtlijst staat?] => niet zoals iemand die bijvoorbeeld op de uitslag van een tentamen wacht of in slaap staat te vallen (zo kan je ook in een rij staan), maar als iemand die haar/zijn tijd vult met het niet begrijpen van veel dingen (er stond een ; tussen. Op een wachtlijst staan roept meestal vragen, onbegrip en ongeduld op. Ik ga er vanuit dat lezers een dergelijke situatie herkennen en acht daarom de vergelijking beeldend.) Ze bestudeert ze en kan er niets van maken. [Kronkelen ze? Zijn ze Escher-achting?] => Ze weet het niet, ze kan er niets van maken. Je krijgt ze bewust niet te 'zien', die hakken. Maar je mag er alles bij bedenken. En dat doe je ook. Dan is mijn doel bereikt. Het gaat mij hier alleen niet om het beeld van de hakken, maar om de onwil van de vrouw ook maar ergens iets van te willen maken. [Een opsomming van drie is sterk] => mee eens. Voor deze korte tekst vond ik de hakken, de afbladderende muren, de zeep, de verkeerde rij en antwoorden stompzinnig vinden wel voorbeelden genoeg, maar ik houd de opsomming van drie in één zin graag in gedachte. De zin over de verkeerde rij is bewust een crescendo. Ze borrelt naar een ontploffing. Dat hoort bij haar. Ik laat niets weg. 'Maar ze staat op een wachtlijst voor zinnige antwoorden.' => Dit hoeft niet iedereen te snappen, maar ik schrijf nooit iets omdat ik het 'gewoon een mooie afsluiting' vind of om iets 'rond' te willen schrijven. De zin is een (cynische) conclusie van de 'ik' die voortkomt uit de reactie van de hp op 'Er is hier maar één rij'. En wat hp's reactie daarop was, spreekt weer uit die conclusie. Ze vond het duidelijk een stompzinnige opmerking. Het is een weloverwogen samenvatting van hp's karakter; ze verwacht en wil helemaal geen antwoorden of reacties omdat ze in haar ogen toch allemaal onzinnig zijn. Ze zal dus altijd op een wachtlijst voor zinnige antwoorden blijven staan. En zo staat ze in de rij, háár rij; haar zelfgebouwde bajes, en sowieso altijd de verkeerde. We staan uiteindelijk allemaal in dezelfde rij, maar op vele verschillende manieren.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Wilhelmina, gs, Ostinato, Madd: mijn oprechte dank voor jullie mooie reacties. Mijn doel is iets neer te zetten dat hoe dan ook tot de verbeelding spreekt en ruimte geeft voor persoonlijke interpretatie. Ik geloof dat dat is gelukt. :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haha. Ik begrijp ook heel veel dingen niet. Praat me niet van lange wachtrijen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Elyse, mooi gegeven "de wachtrij voor zinnige antwoorden". Ik denk dat we elkaar ooit gaan :o ontmoeten in die rij, dat kan niet anders. Ik ben wel blootvoets....