Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 94 De Rottweiler

Ga vandaag naar mijn oom en tante. Ze zijn al behoorlijk op leeftijd, wonen nog helemaal zelfstandig in een huisje in het bos. Doen alles zelf en vooral samen. Het is een lief stel mensen. Ik stap uit mijn auto en loop naar hun voordeur. Torro, hun Rottweiler, komt mij tegemoet. Ik wil gaan aanbellen. Daar heeft hij mijn pols in zijn bek! Oei! Goede raad is duur nu. Rustig blijven vooral. Niet bewegen. Torro vooral rustig zien te houden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. En nu? Ik kan niet aanbellen. Ik zal dan maar proberen te roepen. "Tante Jorna, tante Jorna, ik ben het, kunt u komen? " Torro blijft stilstaan. Het gekke is, hij heeft mijn linkerpols wel in zijn bek, maar ik voel de tanden niet. Zodra ik mijn arm beweeg, voel ik hoe de hond zijn kaken aanspant en zijn tanden in mijn vel drukt. Doodstil blijf ik staan. Wat nu? Ik weet dat zolang ik stil blijf staan, Torro mij niet zal bijten. Maar ja. Hoe kom ik uit deze situatie? Gelukkig, daar komt Oom Kees. Hij schrikt ervan, nu hij mij met Torro ziet. "Torro, kom hier, en gauw je kennel in. Foei, Fóei, Torro. Dat mag niet." Torro luistert prima en loopt gedwee met zijn kop omlaag de kennel binnen. Kijkt mij nog één keer schielijk aan, alsof hij wil zeggen: Nou baas, ik lette toch goed voor je op! Oom Kees maakt duizend excuses en vraagt hoe het met mijn pols is. Er is werkelijk niets te zien. "Ik ben wel blij dat u kwam hoor, u hoorde mij roepen?" "Nee, dat niet, maar ineens dachten Jorna en ik, waar is Torro toch zo naar toe gelopen? Hij was steeds bij ons en ineens misten we hem." "Het is allemaal met een sisser afgelopen gelukkig. Torro kent mij ook niet goed genoeg. Hij kan niet weten, dat we elkaar zo vaak telefonisch spreken! Eén ding is zeker hij waakt wel heel goed over zijn bazen!"

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw.Marie, je schrijft duidelijk anders dan anderen. Laconiek, zou ik zeggen. ;) Qua Nederlands (kom je uit België?) laat je hier en daar steekjes vallen maar die kun je zo weer oppakken. rottweiler/het is een lief stel/kan u komen hier? = kunt u komen?/stilstaan/linkerpols/hoe kun je tandafdrukken voelen?/slapen rottweilers in een ren?; is dat niet voor kippen?/kan je naar een pols vragen of vraag je hoe het is met de pols?/hoorde u = u hoorde/waken voor of waken over? Blijf schrijven. Je hebt er plezier in.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili. Alle aanwijzingen heb ik verwerkt. Ik mag wel iets aan mijn Nederlands gaan doen! Inderdaad ik heb veel plezier in schrijven, fijn dat je dat herkent!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag: nu heb ik alles bijgewerkt, bericht gelezen en beantwoord, toch zie ik nu niet: "bijgewerkt" in het overzicht van mijn berichthistorie staan. Wat doe ik nog steeds niet goed, kan iemand mij dat vertellen?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bovenaan je veld voor het fragment heb je 'bewerken' om de nodige aanpassingen te doen. Onder het veld heb je 'bewaren' dat je aanklikt. Het duurt ook altijd even voor je de wijziging kan zien.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Bijgewerkt" verschijnt zodra er nieuwe reacties zijn. Het heeft niets te maken met het bijwerken van je verhaal. Ik weet het ook pas sinds kort :).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Overigens zijn er nog wat aanwijzingen van Mili die niet verwerkt zijn, zoals linkerpols en stilstaan. Ook is er nog een ren overgebleven en mist "met" voor mijn pols ;). Is er een reden waarom je niet begint met "Ik" i.p.v. "Ga"?

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlie en Wilhelmina. Dank voor jullie reacties. Deze uitleg had ik al eens gehoord, echter bij mij zie ik dat niet. Nou ja dat jullie wel weten, dat ik mijn best doe, maar ik zie dus wel nog een aantal dingen over het hoofd. Heb nu geleerd veel preciezer te moeten zijn!

Rol

  • Anoniem
Hallo mw.Marie, Rottweiler, van het dier dat je gekozen hebt, gaat alleen van het idee bij het ras al dreiging uit. Slim gekozen. Je probeert de spanning die er is te benoemen, via de gedachten van de hoofdpersoon. Dit blijft wat vlak. Je kunt dit versterken door de handelingen wat meer spanning te geven. Bijvoorbeeld: Zodra ik mijn arm beweeg, voel ik hoe de hond zijn kaken aanspant en zijn tanden in mijn vel drukt. Doodstil blijf ik staan. Wat nu? (In plaats van: Maar ja, als ik ga bewegen, kan het wel heel anders gaan natuurlijk. Ik weet dat zolang ik stil blijf staan, Torro mij niet zal bijten. Maar ja. Hoe kom ik uit deze situatie?) Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Schrijfcoach Corrie. Dank voor de aanwijzing, heb het gecorrigeerd. Zeer leerzaam, ik vond het ook wat vlak. En bedankt voor het lezen natuurlijk!