Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#94 Afrikaanse buffel

Ze schijnen slecht te zien en niet goed te kunnen horen, maar toch, leek hij me strak aan te kijken. Zijn oren bewogen voor een kort moment en bleven daarna, ik zou zeggen wijd open gesperd, op één lijn met zijn horens staan. Volstrekt evenwijdig aan elkaar, bijna waterpas, zelfs als hij ze even van voor naar achter bewoog. Hij brieste zacht, niet eens zo zeer dreigend. Eerder waarschuwend. Er ontsnapten twee wolkjes vocht uit zijn neusgaten. Het was nog vroeg in de ochtend en een paar druppels nestelden zich als dauw op de lange grassprieten. Ze moeten het vooral van hun reukvermogen hebben, schijnt het. Hij had de wind in de rug. Niet dat het hard waaide, maar toch. Het zou kunnen dat dat hem onzeker maakte. Hij brieste nog een keer en snoof twee keer diep. Daarna hief hij zijn hoofd naar achter om te proeven wat hij rook. Hij maakte korte knikjes met zijn strak aangespannen nek. Het deed me denken aan een wijnkenner die een slokje wijn door zijn mond laat gaan. Zijn hoofd zakte weer, diep nu, en hij keek me vanonder zijn oogleden aan. Waarschijnlijk zag hij slechts een schim die hij nu met behulp van de zwakke geur gestalte probeerde te geven. Zijn rechter voorpoot schraapte een aantal keer door het gras. Niet uitdagend, maar aarzelend. Een paar druppels verhuisden van de grassprieten naar het zwart van zijn hoef en slopen nu terug naar het gras; ze wilden blijkbaar niks te maken hebben met wat hier kon gaan gebeuren. Hij brieste nog één keer, met al zijn kracht alsof hij wilde zeggen dat uitstel geen afstel is en verdween in het struikgewas. Haast geruisloos. Ik ademde zacht uit, draaide om en liep het pad naar de bungalow af, dat nu eindeloos lang leek.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig stuk Angus. Heel waarheidsgetrouw, echt zelf een keer beleeft? De versnelling en de tragere delen zitten er mooi in. De start versus: Ik ademde zacht uit, draaide om en liep het pad naar de bungalow af, dat nu eindeloos lang leek. Allemaal mooie zinnen, dit vind ik echt een topper: Een paar druppels verhuisden van de grassprieten naar het zwart van zijn hoef en slopen nu terug naar het gras, alsof ze niks te maken wilden hebben met wat hier kon gaan gebeuren. 1 klein puntje: Het was nog vroeg in de ochtend en een paar druppels nestelden zich als dauw de lange grassprieten. Ik denk " in" vergeten.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, mw. Marie. Die 'in' moet er inderdaad nog tussen en dat kan net. En nee, ik heb dit niet beleefd. Wel aangevallen door een olifant :nod: Maar dat is een ander verhaal.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oh ik heb zo eens heel dicht bij een neushoorn gestaan en gelukkig "rook' hij me niet....maar zoals je het beschrijft zo speelde het zich al af in mijn verbeelding toen ik daar aan de grond genageld stond...... mooi, :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, op de lange grassprieten - gezien de dauw - had ik mooier gevonden. [Het deed me denken aan een wijnkenner die een slokje wijn door zijn mond laat gaan.] Deze zin hoeft niet voor mij; leidt af, is niet ter zake in dit wederom weergaloze verhaal.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heel beeldend beschreven, met onverwachte vergelijkingen die ik erg kan waarderen. Die waterpas, geweldig! Dat 'andere verhaal', over die olifant: ja graag, wanneer kunnen we dat tegemoet zien?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie, han73. Die 'op' ga ik overnemen. De door jou gewraakte zin laat ik staan. Voor mij voegt die wel degelijk iets toe, al was het maar een duidelijk beeld van de voor een moment in zichzelf gekeerde buffel. Dank voor je reactie, Mili. (Dat is een edit. Waarvoor oprechte excuses :o ) Als de gelegenheid zich voordoet zal ik de aanval beschrijven, MarjanD. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Mooi en spannend geschreven. Ik ben het met Mili eens wat betreft de wijnproever. Het lijkt een mooie metafoor en ik begrijp dat je de zin er daarom in wilt houden. Toch doet het afbreuk aan je verhaal, vind ik. Als lezer word ik uit de gebeurtenis getrokken. Ik zit aan de wijn, proef de wijn en dan wil de schrijver (jij) mij weer terug in het verhaal maar ik ben er helemaal uit, moet opnieuw beginnen. Aan het eind zou ik " draaide me om" schrijven. Graag gelezen, dit verhaal.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Willemina. Ook voor de toelichting wat die metafoor met jou doet. Het stemt tot nadenken, maar overtuigt me nog niet. (Ligt wellicht aan mij. Best wel een stijfkop, zo af en toe :o )

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De twee wolkjes die ontsnapten uit zijn neusgaten. Alsof ik een stripballon zag met die tekst. Zag gisteren in de duinen een wisent, (geen buffel maar toch), en keek even of ik die wolkjes zag. Nee, dus. Gelukkig zag ik ze toen ik jouw verhaal las.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een betekenisvol lang pad Angus. Mooie details en intrigerend. (Ik heb wel iets met wijnproeven, maar dat is persoonlijk. Het past dan misschien niet zo bij de sfeer, maar een beeld kan op de vreemdste momenten in je hoofd schieten en daar doet niemand iets aan.)

Rol

  • Anoniem
Hallo Angus, Prachtig hoe je met alle details de dreigende houding van de buffel weet neer te zetten. Je weet de spanning goed op te bouwen en vast te houden. Om als climax vervolgens de buffel in de bosjes te laten verdwijnen. Vlak voor deze climax, haal je de spanning er naar mijn smaak net te vroeg uit met de zin: "Een paar druppels verhuisden van de grassprieten naar het zwart van zijn hoef en slopen nu terug naar het gras; ze wilden blijkbaar niks te maken hebben met wat hier kon gaan gebeuren." Ik denk dat het sterker is als je hem weglaat, waardoor de overgang abrupter wordt. Schrijfcoach Corrie