Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 94 - Kareltje, Bubba en Sterretje

Ik was nog klein en zat onder de korsten. Mijn benen bungelden over de armleuning van de stoel die te groot voor me was. Mama zei dat ik scheel keek maar ik zag wel alles. De boeken in de boekenkast en door het raam het lege duivenhok. Ik had moeten huilen toen Kareltje niet meer koerde en z’n pootjes stijf hield. Mama heeft mij dat woord geleerd. Koeren. Ze zei op een morgen: ‘Ik hoor Kareltje niet koeren’. Toen ging ik naar buiten en vroeg mijn duif waarom hij niet koerde omdat ik het zo’n mooi woord vond. Uit de tuin haalde ik wormen maar hij wilde ze niet eten. Hij is lang op een hoop stront blijven zitten en op een dag is hij weggevlogen want ik had het deurtje opengedaan. Het konijn was ook weg. Dat gebeurde toen papa jarig was. Ik was blij dat papa jarig was, hij kreeg verjaardagseten dat hij zelf mocht uitkiezen van mama. Toch moest ik huilen omdat het hok van Bubba leeg was. Ik vroeg mama waarom Kareltje was weggevlogen en Bubba was weggelopen. Ze zei dat ze het niet wist. Mijn mama was de liefste mama van de wereld. Ze had toen een goudvis voor me gekocht. Ik kon uren kijken naar de wapperende vinnetjes, mama leerde mij veel nieuwe woorden, en de steentjes onderin de kom. Alle kleuren van de regenboog. Ze was zo mooi, mijn visje; ik wilde haar Sterretje noemen. Er kwam iets heel snel voorbij. Een vork. En toen was de kom weer leeg.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, zo vertederend kinderwereld is: 'Toen ging ik naar buiten en vroeg mijn duif waarom hij niet koerde omdat ik het zo’n mooi woord vond.' En het onder de korsten zitten... (Ik wil niet pretentieus zijn, maar ik denk soms echt dat we op elkaar lijken.) Een prachtig, teer geschreven stukje. Klein met grote verborgen contrasten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke, bah, om half acht? ;) @MarjanD, goed te horen dat ik het kind heb weten te vatten. @Korstige Elyse, :) ik dacht niet echt uit een kind te kunnen schrijven. We hadden een keer een eerdere opdracht. Vanuit het kind. En het lukt wel. Het is goed je horizon te verbreden, te proberen. En zoals jij altijd zo goed opmerkt, kon ik het weer niet laten en is deze tekst een millefeuille. Hartelijk dank voor jullie reacties.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili Hoe dieptreurig de inhoud ook is, ik heb van je verhaal genoten. Geniaal, de snelheid in je laatste zin. Wat een uitsmijter. Flappie van Youp is er niks bij.

Rol

  • Anoniem
Hallo Mili, Mooi hoe je lange tijd stilstaat bij de herinneringen van het kind en dier na dier de revue laat passeren. Om de vis vervolgens in een flits uit de kom te laten prikken. Je weet heel goed de toon van een kind neer te zetten. Mooi gedaan. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoveel kinderleed, zoveel kinderwijsheid in een paar woorden. Vastgeplakt aan de stront, ik zie het dan ook gelijk voor mij. Je hebt t zo puur beschreven, dat ik klaar zit met de pleistertjes voor de korstige knietjes.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, en nu wilde ik eens niet dieptreurig doen. ;) @Richard, en dat schrijf jij. Jij laat ze knettergek door de lucht vliegen. ;) @Schrijfcoach Corrie, opzet geslaagd, lees ik. Met als bonus dat het kind overkomt. :) @Madd, gisteren ging ik weer. Zit hier met twee open knieën. :( Je pleisters zijn welkom. Hartelijk dank voor de reacties.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, ik las je andere tekst vanuit het kind ook. Als je schrijft zoals jij schrijft, kan je alles. Dus denk nooit meer iets niet te kunnen. De horizon is oneindig. Gewoon doorwandelen!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, ik sluit mij aan bij de bovenstaande reacties. Triestig, arme diertjes, maar met een lieve mama die durft te zeggen dat ze ook niet weet. Graag gelezen. Ik herinner mij vooral mijn enkels die het moesten verduren! :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ik denk dat de mama het wel degelijk wist. En ik vraag me ook af wie de goudvis op de vork heeft gespietst. :( Wat was er met uw verdurende enkels? Ik begrijp het niet.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk vind ik je titel heel vertederend Mili, (vooral in een kinderverhaal) maar het is een verhaal met een harde werkelijkheid. Kareltje en Bubba verdwenen, mama weet meer dan ze zegt, ben ik zeker van. Maar wie, o wie, prikt er nu met een vork in een goudvis? Er is toevallig toch geen poes langs gekomen die zijn klauw in het aquarium stak?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, een misleidende titel. Kinderen kunnen maar beter vroeg weerbaar worden gemaakt, vind je ook niet? Nee, geen poes. Gewoon een vork. :unibrow: Dank voor je reactie.