Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#93: Allegorie

De koetsier heeft twee paarden voor zijn rijtuig. De één, een witte hengst, die neigt naar het goede te doen, al hetgeen de koetsier hem vraagt. De andere, een zwarte hengst, is ongedurig, wil vaak anders dan de koetsier. Is ondeugend, snuift steeds naar leuke merries. Hij heeft de aandacht niet, bij het trekken van het rijtuig. De witte hengst doet zijn best, de leidsels goed te volgen. Echter als hij merkt hoe de zwarte grapjas naast hem doet, raakt hij daarvan onder de indruk. En begint ook sneller dan gevraagd te draven. Bij stilstaan schraapt hij ook ongeduldig met zijn voorhoef. De koetsier probeert de zwarte hengst in het gareel te krijgen. Geeft hem ruimte als de hengst niet zonder kan. Om zo dit paard te verleiden nu ook de koetsier te gehoorzamen. Nu de witte hengst dit gedrag gaat overnemen, komt de koetsier in de problemen. De koetsier besluit om de paarden apart te gaan trainen en daarna als de zwarte hengst tot rede gebracht is, ze weer samen te brengen. Het kost de koetsier heel veel moeite de zwarte hengst op het juiste pad te krijgen. Daarentegen krijgt de koetsier van de witte hengst energie. Dit paard heeft zo weinig nodig om goed te functioneren. Het paard is in volle ontspanning. De witte hengst geniet van deze saamhorigheid met de koetsier. Na enige tijd heeft de koetsier het gevoel, dat hij de paarden weer samen brengen kan. Nu komt de rust van de witte hengst, bij de zwarte binnen. De zwarte grapjas van weleer kan zich nu aanpassen. Het blijft opletten, de merries en andere onverwachte dingen blijven hem lokken!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Gereageerd. Foetsie. Nogmaals. Waar vindt dit verhaal zich plaats? Zijn er merries in de buurt? Als de zwarte hengst zijn hoeven schraapt, volgt de witte hengst zijn voorbeeld. Het gaat dus niet over gisteren, vandaag of morgen. Maakt niet uit. Jij houdt van paarden.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt op een sprookje met een diepere boodschap naar de mens. Het boeit me. Ik zie de link naar de opdracht van deze week niet.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een verhaal dat wel tot nadenken aanzet. Waar gaat het precies over? Over hoe een mens de verschillende kanten van zichzelf in het gareel moet houden? Over goed en kwaad? Over vrijheid en begrenzing?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Tja voor je leuke reactie. Dank Nyceway voor je reactie, dat het je boeit. Dank schrijfcoach. Inderdaad het is van alle tijden, goed en kwaad en de Rede. Heb me door Plato laten inspireren met de allegorie: de wagenmenner. Ik begreep de tekst van het gedicht zo, dat er zaken zijn ,die alsmaar nog niet veranderd in onze wereld.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, in de Tarotkaarten is er een de kaart die de Zegewagen wordt genoemd. Een witte en zwarte sfinx trekken de kar; de koetsier (de innerlijke mens) staat zegevierend op de wagen; de teugels heeft hij losgelaten. Hij is een meester geworden in het besturen van het goede en het minder goede. Uw verhaal doet me aan deze kaart denken. Ook het goede moet in goede banen geleid worden.....een mens kan soms te goed zijn en dan lopen dingen ook verkeerd! Proficiat met Uw uitwerking. :o Grappig detail is dat U de zwarte hengst naar leuke merries doet snuiven....

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie allegorie, mw. Marie. Vooral het zwarte paard vind ik leuk. :-) Een paar puntjes: Deze zin loopt niet zo lekker: "De één, een witte hengst, die neigt naar het goede te doen, hetgeen de koetsier hem vraagt." Het kan m.i. simpeler. Bijv De één, een witte hengst, neigt naar het goede en doet alles wat de koetsier hem vraagt. Verder plaats je een aantal komma's die wegkunnen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Blavatski: dank voor de leuke uitleg van de tarotkaarten en de lieve woorden! @ Nel: dank voor je waardering van de allegorie. Heb de regel iets veranderd: De één, een witte hengst, die neigt naar het goede te doen, al hetgeen de koetsier hem vraagt. Alles doen wat de koetsier vraagt geeft m.i. iets slaafs. Dat is het witte paard niet. Hij streeft naar het goede. Zeer bedankt voor het mee denken. Heb een aantal komma s weg gelaten nu.