Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#92 Popfestival

Met flink veel zeep boent ze de vlaggetjes van haar wangen. Mam was weer overenthousiast vanochtend. Kinderachtig gedoe dat geschmink. ‘Anne, neem je zo de spelletjes mee naar beneden?’ roept haar moeder onder aan de trap. ‘Ik ga niet mee. Zeker de hele dag op dat kleed zitten blauwbekken en al die oude rotzooi verkopen. En ook nog mijn zusje op haar blokfluit aanhoren. Doei.’ ‘Begin nou niet weer…’ ‘Ik wil naar het popfestival in het park.’ ‘Deze discussie hebben we al eindeloos gevoerd.’ ‘Please…’ ‘Geen sprake van. Je bent veel te jong.’ ‘Lisa mag wél en haar broer let op ons…’ ‘Haar broer heeft al moeite genoeg om op zichzelf te letten.’ Ze rolt met haar ogen naar haar spiegelbeeld. ‘Een paar jongens van onze groep gaan ook.’ ‘Het antwoord is en blijft nee.’ ‘Ik mag nóóit wat.’ Waar heeft mam haar eyeliner gelaten? Ze zou gewoon stiekem gaan. ‘We gaan zo. Schiet op, alsjeblieft.’ Gevonden! Lisa had laten zien hoe je die het beste op je ooglid kon aanbrengen. Dan lijk je gelijk wat ouder, had ze gezegd. ‘Anne!’ ‘Gaan jullie maar alvast.’ Ze hoort haar moeder de trap opkomen. De tissues... Kák! Ze zijn op.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goed getroffen! En de laatste zin vind ik geweldig! "mijn zusje op haar blokfluit aanhoren' lijkt me in zo'n discussie niet de formulering die ik naar mijn moeder zou roepen trouwens. Meer iets in de trant van "... en dat stomme gefiedel van Carin op d'r blokfluit' ;-)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta, is kák regionaal gebonden en hoe spreek je dit uit? Een levensechte scène heb je neergezet. Bravo.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed neergezet, @Meta Helemaal in de huid van het meisje gekropen. Ik kan me de scene zo voorstellen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, Dank je wel voor jouw uitwerking: compliment. In balans, verrassend einde, vanuit het kind gesproken. Eens met de opmerking van MarjanD over de blokfluit. Maar storend is het zeker niet. Schrijf je graag vanuit een dialoog? Hartelijke groeten, Schrijfcoach Inanna

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@MarjanD, gefiedel vind ik meer voor een viool, eerlijk gezegd. In eerste instantie had ik ... moet ik dat gejoedel van m'n zusjes blokfluit... Gejoedel bleek een niet bestaand woord, dus heb ik maar zo gedaan. ;) Maar bedankt voor je feedback :) Ik zal nog eens over die zin nadenken. @Mili, Kák, spreek je kort maar krachtig uit. Het liefst met stemverheffing. Eigen dialect is toegestaan :p Fijn dat de scene zo levensecht overkomt. @Nel, heerlijk hè? Dat beginnende pubergevoel ... ;) Bedankt voor jullie leuke reacties!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Inanna Hartelijk dank voor je compliment :) Ja, ik vind het leuk om vanuit een dialoog te schrijven. En het was nog wel mijn zwakke punt. Ik heb veel geleerd hier op SOL. Bedankt voor je fijne reactie!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, Wat knap is dat je met weinig woorden de energie van de volwassene en de energie van het kind goed verwoord hebt. Vooral doorgaan met verfijnen van je dialogen. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig stukje, herkenbaar en kak, is een leuk woord wat ik veel om mij heen hoor. Geweldige puber, lekker eigewijs op zoek naar zichzelf.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie scène, Meta. Ik denk wel herkenbaar voor velen, die opstandigheid van de puber en dat moeder haar nog (te) klein inschat. Mooi slot ook. Misschien "roept haar moeder" nog veranderen in "roept moeder"? Ik vind het erg goed gedaan.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw.Marie, voor de meeste moeders heel herkenbaar, inderdaad. Er op terugkijken is altijd leuker ;) @Maddbrug, onze dochter heeft het woord bij ons geïntroduceerd. Ik vind het eigenlijk heel meisjesachtig :) Maar misschien gebruiken jongens het woord ook. Hartelijk dank voor jullie leuke reacties! :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie scène, Meta. Ik denk wel herkenbaar voor velen, die opstandigheid van de puber en dat moeder haar nog (te) klein inschat. Mooi slot ook. Misschien "roept haar moeder" nog veranderen in "roept moeder"? Ik vind het erg goed gedaan.
Willemina, als eerste bedankt voor je ontzettend leuke reactie. Ik vind je suggestie erg interessant. Het stukje is niet in de ik-vorm geschreven en ik vraag me daarom af of het wel kan wat jij voorstelt. Ik was er een beetje mee aan het worstelen eerlijk gezegd. Ben blij dat je erover begint.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie scène, Meta. Ik denk wel herkenbaar voor velen, die opstandigheid van de puber en dat moeder haar nog (te) klein inschat. Mooi slot ook. Misschien "roept haar moeder" nog veranderen in "roept moeder"? Ik vind het erg goed gedaan.
Willemina, als eerste bedankt voor je ontzettend leuke reactie. Ik vind je suggestie erg interessant. Het stukje is niet in de ik-vorm geschreven en ik vraag me daarom af of het wel kan wat jij voorstelt. Ik was er een beetje mee aan het worstelen eerlijk gezegd. Ben blij dat je erover begint.
Het komt door je tweede zin, denk ik. Die begin je met "Mam". Daar spreek je dus vanuit de puber. In het midden schrijf je ook weer "mam". Maar ik zie nu dat je aan het eind toch ook weer "haar moeder" schrijft.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Mam" gebruik je dus als je de gedachten weergeeft. De gedachten zijn van de hp. "Haar moeder" gebruik je als verteller. Dat kan. Ik las het even anders door die eerste "mam" :) .

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
"Mam" gebruik je dus als je de gedachten weergeeft. De gedachten zijn van de hp. "Haar moeder" gebruik je als verteller. Dat kan. Ik las het even anders door die eerste "mam" :) .
Klopt. Misschien zou het handiger zijn, wanneer ik de gedachten schuingedrukt schrijf. Persoonlijk hou ik daar niet zo van.