Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#92 Band

Een bijzondere dag: het voelt alsof ik jarig ben. Ik heb met mijn vrienden afgesproken om vroeg op straat te zijn voor een speciaal straatoptreden van onze band. Ik eet snel een boterham en pak mijn gitaar. Mijn ouders en zus slapen nog, maar ze komen straks kijken naar ons optreden. Niet vergeten de pet mee te nemen. We staan op een plek waar veel mensen langskomen, dus we zullen flink vangen vandaag. Die plek hebben we al weken geleden vastgelegd: "BEZET BONNO BAND" Mijn vrienden staan me buiten al op te wachten met hun gitaren. We lopen naar onze plek. Als we aankomen, zien we dat onze plek is ingenomen door twee oudere jongens die dvd's hebben uitgestald. "Hee, dat is onze plek. Die hadden wij gereserveerd!" "Dan hadden jullie er maar eerder moeten zijn." "Stelletje aso's." Wat nu? Alles voor niets gedaan? Waar moeten we nu optreden? Gelukkig regent het. Er zijn extra plekken vrij daardoor. Het kan ons niet schelen dat we nat worden. We spelen supergaaf. De munten vliegen zo snel in de pet dat we tussendoor moeten legen. Wat een topdag! Eindelijk kan ik dat nieuwe computerspel kopen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, zeggen kinderen tot twaalf jaar al aso? Pfff. Het heikele aan deze opdracht is dat ik niet (meer) weet hoe jonge kinderen praten, ik had er bijna eentje van straat gehaald en op de bank gezet. :) Je schreef een van de straat geplukt verhaaltje.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, Nel. Ik zou "nu" (tussen "slapen" en "nog") weglaten. Je vertelt vanuit de ik, je denkt vanuit de ik, je praat vanuit de ik en je handelt vanuit de ik - en dat allemaal in zo'n 200 woorden. Knap staaltje werk!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, zeggen kinderen tot twaalf jaar al aso? Pfff. Het heikele aan deze opdracht is dat ik niet (meer) weet hoe jonge kinderen praten, ik had er bijna eentje van straat gehaald en op de bank gezet. :) Je schreef een van de straat geplukt verhaaltje.
Ik maakte het mezelf moeilijk door er gesproken tekst in te voegen. Volgens mij past aso wel in de woordenschat van een twaalfjarige, maar helemaal zeker weet ik het niet. Mili, bedankt voor het lezen en je feedback

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, Nel. Ik zou "nu" (tussen "slapen" en "nog") weglaten. Je vertelt vanuit de ik, je denkt vanuit de ik, je praat vanuit de ik en je handelt vanuit de ik - en dat allemaal in zo'n 200 woorden. Knap staaltje werk!
Dank je wel, Wilhelmina, Ik had "nu" er later tussengeplaatst. Je hebt gelijk, het is niet zo mooi en kan beter weggelaten worden.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ga helemaal mee in de belevenissen, goed getroffen! Ikzelf zou als 12-jarige helemaal geen 'aso' hebben durven zeggen tegen een volwassene, maar ja, ik woonde op een dorp ;-) Ik kan me voorstellen dat een groepje teleurgestelde stads-jongens dat wél durft, enkel zeggen en dan direct weglopen ... In de eerste zin de eerste 'het' weglaten misschien?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Hoewel ik niet bij alle zinnen de kindenergie kon voelen, zeer herkenbaar geschreven. Met de dialoog heb je het jezelf niet gemakkelijk gemaakt. De eerste zin is treffend. De tweede zin, waar een ouder iemand spreekt, kan ik de leeftijd niet helemaal vangen. Zijn het wat oudere pubers? Als het wat oudere pubers zijn, dan past de zin met 'aso' wel. Maar als het volwassenen zijn, vind ik de keuze wat minder. Wat niet wegneemt: beeldend geschreven, zie het zo voor me. Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga helemaal mee in de belevenissen, goed getroffen! Ikzelf zou als 12-jarige helemaal geen 'aso' hebben durven zeggen tegen een volwassene, maar ja, ik woonde op een dorp ;-) Ik kan me voorstellen dat een groepje teleurgestelde stads-jongens dat wél durft, enkel zeggen en dan direct weglopen ... In de eerste zin de eerste 'het' weglaten misschien?
Dank je wel, Marjan. Naar aanleiding van jouw opmerkingen heb ik de eerste zin nog korter gemaakt.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Hoewel ik niet bij alle zinnen de kindenergie kon voelen, zeer herkenbaar geschreven. Met de dialoog heb je het jezelf niet gemakkelijk gemaakt. De eerste zin is treffend. De tweede zin, waar een ouder iemand spreekt, kan ik de leeftijd niet helemaal vangen. Zijn het wat oudere pubers? Als het wat oudere pubers zijn, dan past de zin met 'aso' wel. Maar als het volwassenen zijn, vind ik de keuze wat minder. Wat niet wegneemt: beeldend geschreven, zie het zo voor me. Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna
Dag Inanna, Dank voor het lezen en de feedback. Ik heb alvast een en ander aangepast. Er staan nu oudere jongens op de plek van de band in plaats van volwassenen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een herkenbaar straattafereel en ik hoor een kind van die leeftijd zeker aso zeggen. Kinderen van deze tijd weten veel meer dan vroeger. Internet geeft veel bijdragen. Kinderen uit de randstad zijn dit vast. treffend neergezet, Nel.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Madd. Ik had inderdaad kinderen uit de randstad voor ogen. Er worden al weken van te voren plekken gereserveerd op straat. Weet niet of dat elders ook gebeurt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Door de aanpassing is het je uitwerking krachtiger geworden. Mocht je nog een verfijning willen aanbrengen: "Hee, dat is onze plek. Die hadden wij gereserveerd." > eventueel uitroepteken eind van de zin plaatsen. "Stelletje aso's, wij horen hier." > eventueel na na 'aso's een punt. Rest laten vervallen. Met 'wij horen hier' kan het overkomen dat de discussie verder uitgelokt wordt. Door 'wij horen hier' weg te laten, leg je al iets meer nadruk naar de beweging dat ze doorlopen. Hartelijke groeten, Inanna

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig regent het... Prachtig, de rest van Nederland loopt te chagrijnen ;) Ik zie een stel straatschoffie's voor me die het helemaal gaan maken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Reken maar dat kinderen van een jaar of twaalf wel aso zeggen en nog veel meer. Je hebt er weer een natuurgetrouw verhaaltje van gemaakt, Nel.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie weergave van de jonde gitaristen, die zich kinderlijk verheugen en gefrustreert toch een goede oplossing bedenken, met groot succes!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig regent het... Prachtig, de rest van Nederland loopt te chagrijnen ;) Ik zie een stel straatschoffie's voor me die het helemaal gaan maken.
Dank je wel, Meta. Leuk dat je ze voor je ziet.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Reken maar dat kinderen van een jaar of twaalf wel aso zeggen en nog veel meer. Je hebt er weer een natuurgetrouw verhaaltje van gemaakt, Nel.
Tja, bedankt voor je compliment.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie weergave van de jonde gitaristen, die zich kinderlijk verheugen en gefrustreert toch een goede oplossing bedenken, met groot succes!
Dank je wel, mw. Marie. Ja, kinderen zijn inderdaad creatief en laten zich niet gemakkelijk uit het veld slaan.