Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#91 Leven

Leven In dorre takken lag verscholen wat op een dag, zachtgroen, het zingen van de vogels dronk en zonder namen, want ik wist nooit namen, blozend dood weer leven schonk. Wiegend als een klimplant klom ik in de schutting en om haar warme hout gleed ik, zo bedacht ik later, in een steenuilvlekkenverenkleed. (Ook die vogel leek toen groter dan zij was wanneer zij in de luwte van de ochtend tot haar jongen sprak.) Maar dat was ooit, nu hoor ik hoger het lila van de jacaranda's ruisen als forse pluimbundels koninklijk wuiven naar een volle Mexicaanse zon die dan het mauve vurig dooft, een rukwind gooit getijden om.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag @Elyse, fijn dat je er weer bent zodat ik van je altijd intrigerende teksten kan genieten. Ik voel dat hier een rasechte dichteres aan het woord is door bijvoorbeeld je zinswendingen en -opbouw zoals 'het zingen van de vogels dronk'. En er is meer dan dat, dat me aanzet tot herlezen. Jeugd en later; ervaringen in en met de natuur. Je huidige stek in de laatste twee strofen prachtig omschreven. Niet meer zo lang weggaan. ;-)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
elysevdr, De beleving verandert met de tijd. Die actieve verwondering van vroeger vind ik het mooist. Het heden komt er toch wat passief vanaf. Zo gaat dat. Zeer poëtisch vormgegeven!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, jeugd en later en later steeds weer elders; de ene lente is de andere nooit. Dat geeft een hoop gedoe binnen zo'n opdracht. Je gaf me een groot compliment en ik zal mijn best doen. :) :{}

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp, de beleving verandert door tijd én ruimte. (Ik haalde voor het prille lentegevoel mijn jeugd erbij omdat het, hier in Mexico DF bijvoorbeeld, het hele jaar door zomer, herfst en lente is.) Je benoemt het verschil tussen het waarnemen van een kind en dat van een volwassene precies zoals ik het hoopte over te brengen. Zonder de toegevoegde kennis van 'namen', is de verwondering actiever. Dat contrast wilde ik neerzetten. Mijn dank voor je inzicht en compliment. @Willemina, dank... :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, fijn om weer iets te lezen van je! En je komt dan ook wel gelijk goed binnen met dit gedicht, waar woorden zingend in mijn ziel glijden. Verwonderd door je beschrijving van je leven, doordrenkt met passie, het verstilt mij. Prachtig is eigenlijk een te klein woord. Dank je voor je gedicht, wat een geschenk om dit te lezen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, ik verstil van jouw compliment. Hoe graag zou ik meer willen schenken. Woorden kunnen zo fijn zijn. @Nel, wat een mooi compliment. Het is mijn streven. En ik weet nooit wanneer ik tevreden kan zijn, of mijn beelden overkomen. Je maakt me blij.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Elyse, Ja dit is een mooi gedicht, dat uitnodigt tot een paar keer lezen om alle beelden en betekenissen tot me door te laten dringen. Ik heb alleen een paar vraagtekens: zonder namen -> is het terecht dat je hier het meervoud gebruikt? In 'ik wist nooit namen' is het logisch, maar in het eerste geval? Naar welk woord of begrip verwijst dit? Op '(iets) wat weer leven schonk'? Op 'leven'? Wiegend als een klimplant klom ik in de schutting en om haar warme hout gleed ik, zo bedacht ik later, in een steenuilvlekkenverenkleed. Prachtige beelden! Maar wie is de 'ik' hier? Is dat hetzelfde 'wat' uit de eerste strofe, of een echte ik-figuur die in de schutting klimt? Het zou mooi zijn als het hier weer om (het) leven ging, dat overal in aanwezig is. Dan zou ik wel consequent zijn en in het hele gedicht 'het' gebruiken. steenuilvlekkenverenkleed is wel een mooi samengesteld woord, maar ook een tongbreker. Hoe rolt het bij jou van je tong? En gleed de 'ik' erin, of het leven? In het tweede deel is het duidelijk dat er een ik-figuur in Mexico een totaal andere lente beleeft. Mooie slotzin, die ik op meer dan een manier kan lezen. Het omkeren van de seizoenen op de verschillende halfronden, maar ook de wisseling van eb en vloed, en wie weet gaat het over een steenuil die in een storm terechtkwam. Niet alles is helemaal duidelijk, maar dat hoeft niet altijd in een gedicht. Een vleugje mysterie is fijn. Misschien helpen mijn vraagtekens jou wel om het gedicht nog wat aan te scherpen. Graag gelezen, Wilma van den Akker, Mevrouw SchrijfTaal