Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#91 lente

19 april 2016 - 20:33
wekelijkse schrijfopdracht #91: lente Vijf over acht en de zon schijnt van achter mijn schouder fel op de wolken die in een donkere stapel aan de rand van de velden aan regen herinneren. Vanochtend lijkt zelfs de geur van het koolzaad best lekker.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 april 2016 - 18:49
@schrijvenmaar, twee dingen vallen me op: vijf over acht en koolzaad. Ik moet erover nadenken waarom jij dat zegt. Waarom niet elf over acht en waar ben je nu dat je koolzaad ruikt? Intrigerend gedicht.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2016 - 13:58
Schrijvenmaar Het vroege tijdstip en het koolzaad zie ik als een link naar het voorjaar. Mooi fris kort gedicht met fraaie beelden.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2016 - 17:26
Een ontspannen beeldend gedichtje, die zon op je schouder. En koolzaad....hatsjie! mooi geschreven.

gs

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2016 - 20:47
Je voert me heerlijk mee, maar met die laatste twee woorden land ik weer hard op de grond. En dat wil ik niet. Ah, toe, kun je niet eindigen met "En zelfs de geur van het koolzaad."?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2016 - 21:24
Dank voor jullie reacties! @mili: het is heel banaal: een waargebeurd gedicht. Om acht uur of enkele minuten daarna stap ik op mijn fiets naar huis, na beide dochters op school en Kindergarten afgezet te hebben. Gister besloot ik vanwege een onweerstaanbare zonneschijn stiekem vijf minuutjes om te fietsen langs de rand van het dorp, waar de koolzaadvelden op het moment juist in bloei gaan. Het kan best elf over geweest zijn, want ik keek niet op mijn horloge, maar de klank van vijf vind ik lekkerder. Ik heb ik er veel v's in gedaan; dat vloeit, zonder te zacht te worden, wat mij betreft. Daarbij was het idee dat de tijd de lezer een beeld zou geven, elk uur heeft zijn eigen gezicht, de ochtend is fris en bij uitstekkend passend bij de lente, voor mijn gevoel, maar ook dat het relativeert; lente betekent niet dat je de hele dag madeliefjes kan plukken, maar wel dat je als je dan toch aan je werkdag moet beginnen, je aangenaam getroffen kan worden door lenteverschijnselen. Vandaar ook het koolzaad, dat best lekker lijkt te ruiken. Dat doet het niet echt. Maar het feit dat het rook overviel me toen ik daar fietste en paste bij het relatieve lentegedicht wat ik wilde - ik loop niet de hele dag rond te huppelen en aan bloempjes te snuffelen, lente is niet ineens een wereld van geluk vanuit het niets, maar zoals gezegd, je kunt er wel aangenaam door getroffen worden. @willemina: fris was precies het gevoel! @maddbrug: de tissues zijn hier niet aan te slepen ...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2016 - 21:19
ah gs, onze reacties kruisten ... ken je de geur van koolzaad? het is een echte koollucht, denk bloemkool, spruitjes, 'best lekker' is echt een hele positieve draai, ingegeven door heuse lentekriebels, maar je hebt helemaal gelijk; ik wilde nadrukkelijk met beide voetjes op de grond eindigen - zie ook mijn reactie aan Mili. Maar je mag stoppen met lezen na koolzaad, hoor, als jij dat fijn vindt ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 april 2016 - 18:58
@schrijvenmaar, je reactie in # 6 aandachtig gelezen. Ik kan het helemaal vinden in wat je zegt en lees vier v's. :ninja:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 april 2016 - 13:43
veel, vier, als het maar v's zijn je kan trouwens ook lezen dat het nog vroeg is, de herinnering aan barre tijden nog vers en de hp voorzichtig probeert te genieten, maar nog niet verder komt dan 'best lekker' (dan ben je misschien verbaasd als je op een dag een koolzaadveld ruikt; wellicht was de hp danig van streek)