Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#89 Een paar minuten

Het schemerde toen zij met mij uit de lift stapte waar de urinelucht ons bedwelmde. Ze reed haar rollator het perron op. Ze had mij gedag gezegd en ik had lachend naar haar hondje gekeken. Haar jas was opengeritst. Ze leek te jong om achter dit hulpmiddel te lopen, de oorzaak liet zich niet zien. Een trein naderde. Behulpzaam was de jongen met witte schoenen en een rugtas, hij tilde haar rollator in de trein en pakte even later het keffende beestje op. Hij stak zijn hand uit om haar de trein in te helpen, haar linkervoet stond op de trede toen het fluitje tweemaal ritmisch floot en de deuren van de trein dichtklapten. Haar kreet sneed door merg en been terwijl de trein rustig in beweging kwam. Het lichaam van de rollatervrouw leek het meest op een motorisch gestoorde marionet, haar arm zwaaide doelloos, haar been bungelde over de straatstenen van het perron en haar rechterschoen verliet weldra haar slepende voet waarna haar rode sok verdween en haar teennagels traag de stenen schuurden. Ik zag wat bloed een spoor trekken, de trein versnelde langzaam. Op het perron werd er gegild, mensen sloegen met vuisten op de trein. De vrouw krijste en ik zag speekselslierten uit haar mond vliegen. Haar jas wapperde als een vlag in de wind. De trein siste hevig en stond abrupt stil, waarschijnlijk had een alerte passagier de noodrem gebruikt. Minstens twee minuten had ik gehapt naar adem. Ik had niets gedaan, ik had alleen maar nee geroepen. Mensen renden naar haar toe. Ik keek niet meer, was misselijk toen mijn trein het andere perron opreed. Ik hoorde de sirene van de ambulance in de verte en stapte verdoofd mijn trein in. Na een paar minuten kwam de conducteur en vroeg om mijn plaatsbewijs. 'U heeft niet ingecheckt,' zei hij.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, eens te meer bewijs je dat jouw treinbundel er van moet komen. Hoe is het mogelijk dacht ik, vandaag de dag, dat treinen wegrijden en rollatorvrouwen meeslepen? Ik vraag me af of je - voor een beter begrip - rechter niet eerder voor been dan voor schoen zou kunnen plaatsen. En zwaaiden beide armen niet doelloos? [Aan de noodrem was schijnbaar getrokken.] vind ik een typische zin, schijnbaar was ...? Een scala aan menselijk drama spat van jouw treinen en perrons af; je weet wat je hebt te doen. ;)

Rol

  • Anoniem
Hallo Maddbrug, In de trein stappen zal nooit meer vanzelfsprekend zijn... Vanuit allerlei zintuiglijke invalshoeken sleep je me mee het verhaal in. Mooi gedaan. "Minstens twee minuten had ik gehapt naar adem. Ik had niets gedaan, ik had alleen maar nee geroepen." Ik zie verbijstering en afschuw. Mooi hoe je na dit drama eindigt met 'U heeft niet ingecheckt', waarmee het zo mooi zichtbaar wordt dat naast de angst van de een het alledaagse leven van de ander gewoon doorgaat. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe verzin je het, Maddbrug. Je verhaal is zowel spannend als ontroerend, maar tegelijkertijd ook weer een beetje bizar en dat maakt het bijzonder. Het einde is inderdaad erg sterk.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik heb deze keer mijn fantasie gebruikt. Haar ene arm zat tussen de deur dus een arm zwabberde erbij. Haar ene voet stond al op de trede. Ik heb veel naar vertrekkende treinen gekeken om dit mij zo voor te stellen. Ik heb de noodrem aangepast. En die bundel.... ja wie weet! Dank je wel schrijfcoach Corrie. Het is altijd fijn hoeveel aandacht geeft aan iedereen en ik waardeer dat zeer, jouw commentaar op mijn stukje. Nyceway, ik heb veel verzonnen maar zag ooit een vrouw met haar hand tussen de deur die het uitschreeuwde. Dat was het uitgangspunt. Dank je wel voor de fijne reacties!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt het hier weer heel beeldend neergepend, maddbrug! De marionet, de slepende teennagels. Ik vind het niet zozeer een ontroerend dan wel een bizar en pijnlijk verhaal. Ik vroeg me wel af, een trein versnelt redelijk... snel, dat je de jas ziet wapperen is normaal als de deur wat open blijft, maar of je zo vlug speekselslierten ziet vliegen? Ik heb neiging om te lezen 'behulpzaam tilde de jongen met witte.. haar rollator in de trein..' Zoals gezegd, met je laatste zin gaat het dagelijkse leven voor ieder door. :thumbsup: ..

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las jouw verhaal gisteren toen ik telefonisch in de wacht stond en moest even terugkeren naar de realiteit toen ik aan de buurt was: je verhaal greep me. :thumbsup: Realistisch geschreven en ik ben opgelucht dat het non fictie is. :nod: Voordat je het in jouw treinbundel plaatst, ( Jaja, die moet er nu gewoon gaan komen. :thumbsup: Grote kans dat de NS je wel wil sponseren. ;) ) kan het m.i. nog perfecter. Bijv. dat de jongen behulpzaam is blijkt al uit zijn handelingen. En dat het schemert is dat werkelijk zo van belang om daar het verhaal mee te beginnen? Maar misschien ben ik te kritisch. :? Nu ik een tijd meeschrijf en mee mag lezen op dit forum vind ik het prachtig om te zien dat iedere schrijver een eigen stem en specialiteit heeft ontwikkeld. Ik geniet ervan! Bedankt. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, die zin met die schoen daar heb ik aan gesleuteld.. ik ga er naar kijken. De deur was al dicht en een arm zat er tussen toen de trein in beweging kwam. Ooit iemand met een hand ertussen gezien, daar komt t idee van. Dank je ! Marietje, de schemer plaatste ik om het moment van de dag aan te geven, het had elk moment kunnen zijn. Schemer kan unheimisch aanvoelen dus in die zin past het bij het tafereel. Meer 'show' bij die jongen dan 'tell' ? ik ga even kijken. Je hebt gelijk, ik zie ook dat ieder een eigen stem heeft ontwikkeld. Dank je voor je fijne reactie!